DR4018 + Fleischmann solenoids : 1 uitgang defect?

Voor alle digitale vragen en problemen
hvdkooij
Contacteer:

DR4018 + Fleischmann solenoids : 1 uitgang defect?

Bericht door hvdkooij »

Hoi,

Ik heb twee DR4018 en 16 Fleischmann wissel aandrijvingen onder en op de baan liggen. Bij het rail leggen en bedraden werkten alle 16 goed. Nadat ik wat verder ging testen bleek 1 wissel niet meer te schakelen. Dus om uit te sluiten waar het probleem zit heb ik de wissel aandrijving los gehaald bij de DR4018 en een andere (losse) wissel met een andere aandrijving hierop getest. En een paar schakel acties ging goed en daarna was ook die niet meer te sturen.

Dat die poort niet goed is lijkt wel duidelijk. Maar waar ik mee zit of het defect ook in staat is om de wissel aandrijvingen stuk te maken. Of andersom dat er aandrijvingen zijn die dit veroorzaken.
Ik heb ook nog geen kans gehad om de aandrijvingen los te testen.

De volgorde klopt niet helemaal volgens mij. Tenzij de poort de aandrijvingen beschadigd. Maar dan had ik wel moeten ruiken volgens mij. Want bij de losse wissel zat ik er wel aardig met m'n neus boven op.

De stappen:
1. DR4018 + aandrijving 1 werkt.
2. DR4018 + aandrijving 1 werkt niet meer.
3. DR4018 + aandrijving 2 werkt.
4. DR4018 + aandrijving 2 werkt niet meer.
5. DR4018 + aandrijving 1 werkt niet.

Aanvullend. Deze DR4018 wordt vanuit DCC gevoed op dit moment. Die komt weer uit een YD7001 (voorheen DR5000) met een stabiele 18V DC voeding (niet die schakelbare ramp voeding). Uiteindelijk moet de unit direct uit 18V DC worden gevoed net als de andere modulebak.

Mijn vragen:
1. Is met een multimeter hier nog iets zinvols te meten om het te verduidelijken? (Is wel een ouwe digitale dus ik meet DCC altijd als wisselstroom.)
2. Als aandrijving 1 de poort stuk maakt waarom werkte de 2e aandrijving dan wel een korte tijd? (Ik had dan verwacht dat die ook niet werkte.)
3. Hoe waarschijnlijk is het dat de DR4018 poort 2 aandrijvingen stuk maakt?

Uw ideëen m.b.t. troubleshooting worden op prijs gesteld.

Alvast bedankt, Hugo.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ja dat kan maat zo. De DR4018 heeft een pulsdoor van 860 ms.

Dit is veeeeel te lang voor magneetspoelen, alles boven de 100 ms is zinloos.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

bellejt

Bericht door bellejt »

de pulstijd kan toch ingesteld wordend at die korter is ? Preset 0 is voor wisselspoelen.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Met dien verstande dat de fleishmann aandrijving zelf een switch off doet zodra die om gaat.
Ik heb er één aangepast omdat het koper stripje wat dit moet regelen gebroken is en dan heb je dus helemaal geen aandrijving meer.
Vandaard dat ik weet hoe dat ding er van binnen uit ziet. en ik weet van vroeger dat als je die met druk knoppen bediende en je beide knoppen tegelijk indrukkte dat door dat schakelstripje de aandrijving heen en weer gaat flapperen.

Maar de vraag was meer of ik het meetbaar kan maken.
Ik denk er aan om even 2 verschillende uitgangen te testen door er twee 1k weerstand op te zetten als equivalent van de wissel aandrijving en dan de spanning te meten met een Pokit. Een gewone multimeter is dan waarschijnlijk te langzaam.

Een normale aandrijving heeft ergens rond de 50 Ohm weerstand op mijn multimeter als de schakelaar contact maakt en de andere stand is gewoon een open contact.
Schakel ik hem handmatig om dan switched dat.

Test ik dit op de aandrijving die even gewerkt heeft maar daarna net meer dan krijg ik vergelijkbare meet resutaten.

Waarmee het er op lijkt dat het puur de DR4018 is die een issue heeft.
Kom ik dus net 1 aandrijving te kort voor de sjouw baan.

Eens in de bak neuzen of ik nog een andere DR4018 heb liggen .....
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

hvdkooij schreef: 10 okt 2024, 08:54
Maar de vraag was meer of ik het meetbaar kan maken.
Neem preset 1: 16x permanent aan/uit schakelaar. Dan kun je eenvoudig alle uitgangen testen.

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”