Modelspoorbaan Sankt Pankras

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

:D Afgelopen zondag met mijn dochter (de kleine leidinggevende van de modelspoorbaan) even in Rijswijk geweest. Was gewoon gezellig druk, tja en door het internet neemt de kwaliteit en de hoeveelheid van tweedehands treinen in mijn ogen af. Echter een beurs is ook om eens van je zolder kamer af te komen en gezellig met je mede modelspoorders te praten. Nou ik heb gewoon lekker naar de baantjes gekeken, en gehaald wat ik nodig had. Asfalt, struiken, en meer niet.

Maar ja, @DTS stond er ook, dus 2 bedieninspaneeltjes, messfahrwagen van Arnold, en wat Zimo breintjes in de tas en op naar huis.

Op mijn baan heb ik de DB Systemtechnik rijden met een setje Raillab van Minitrix, en de Messwagen met een stuurstand Fahrmesswagen van Arnold.
Met Raillab geen problemen, maar nu komt de irritatie van de stuurstand van de Fahrmesswagen. In beide rijrichtingen brandje het koersbord wat doorscheen naar de cabine. Maar als dat ding rode sluitseinen toont, mag van mij het koersbord wel uit. Vanuit fabriek zat er een Nem651 stekker in voor functiedecoder.
Afbeelding

Zoals je op de foto ziet, maar dat betekent dus dat wit en geel voor sluitseinen zijn, en ja wat is dan de aansluiting voor de drie leds die je op bovenstaande foto aan de linkerkant van de printplaat ziet??? Nou dat is dus even de multimeter pakken en piepen. Ik wist gezien de front- en sluitverlichting via - verbonden was aan geel en wit, dat ook vanaf de 3 Ledjes de - moest volgen. En jaar hoor, er zat een heel klein zwart blokje (met 3 pootjes) bij de decoderstekker die verbonden was direct met de beide rails staven. Waar op onderstaande foto het groene draadje is gesoldeerd.

Afbeelding

En uit eindelijk heb je een stuurstand waar de front- / sluitverlichting en het licht van de koersbord apart geschakeld is.

Afbeelding

De gebruikte functiedecoder is een Zimo MX685
Met vriendelijke groet, Mark

Marksintpancras
Site Admin

Zo even stof afblazen hier zo, de zomer komt er aan.

De afgelopen tijd erg druk geweest met weekend invullen qua sport (voetbal en handbal) hier in het dorp. Mijn dochters haar handbal team is zelfs ongeslagen in haar competitie. :D

Maar afgelopen zaterdag kreeg ik een pakketje met de de titel: "De groeten uit Ermelo".

Nou dat even snel uitgepakt en op de baan, met dit als gevolg:
Afbeelding

Deze mooie baureihe Tiger, lok 13 van de Bahnbau is meteen vervuild. Want deze lok was in het echt ook nooit schoon :lol:

Ivm dat me Preisertjes graag richting München of Praag reizen met de Alex trein, heeft de directie van Die Länderbahn besloten om er een Alex Treff wagon aan toe te voegen :D
Afbeelding

Deze is vandaag ook meteen voorzien van binnenverlichting, aangezien de Fleischmann Alex alle 3 stroom afname heeft icm magneetkoppelingen, was het dus mogelijk om via de magneetkoppelingen de Led strip van prik te voorzien, voordeel van de van Treff wagon is, dat er in de keuken een condensator geplaatst kan worden. :lol:

Marksintpancras
Site Admin

Omdat het stroomverbruik van de baan vrij groot is, moet de stroom dus CO2 gecompenseerd worden, dus vanavond ff in de tuin gezeten en wat bomen gemaakt.

Ik was in het verleden al bezig geweest met zelf bomen maken met Noch spullen met Microflor van Noch erop. Maar het eindresultaat was niet echt mooi, zeker niet toen ik er wat bomen van Busch gekocht had.

Nu niet meer Microflor van Noch gebruikt maar een zakje Busch strooisel.

Maar hierbij wat foto's van het eindresultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Marksintpancras
Site Admin

Zo, de zomerstop is er qua sport gebeuren. Net voor het mooie weer de grote Bastaard, nog ff snel gerenoveerd. Na 9 jaar buiten kwam er wat roest op., Dus deze ff alles uit elkaar, alle metaal schoongemaakt en zwart gespoten in 5 voud :D, zodat ik de komende 20 jaar geen last van roest zal hebben.
En ja, met de mooie weer van de afgelopen weken is dat ding goed gebruikt.

Maar tussen de laatste post en nu is er 2 maal een pakket binnen gekomen, eentje van dat bedrijfje uit Ermelo, die kwam even de baureihe 101 met zo'n "greta-milieu-tegeltje-wijsheid" :( maar is niet erg, want ook de de toiletkar om een potje lekker te bouten, met een nog goed zwart rokende tractor op de kar erbij van het circus KNIE zaten lekker in dat pakketje.

Verder kwam er ook een verhuisdoos vol rijtuigen vanuit Kramm Deutschland met Baureihe 704, 2 stuurstands IC, eentje met 50 jarige IC en de 5 IC rijtuigen van de DB. Met de huidige vloot 101's en 120 en nog meer van die snelheidduivels is met 1 stam niet te doen.

Verder vandaag eens WC-papier neergelegd en met verdunde houtlijm nat gemaakt, de verf besteld en dan is er straks op eens water.

Maar nu weer eens wat foto's, dan kan ik daarna weer verder klussen :D

Afbeelding
De Baurreihe 704, hier op het opstelspoor van bahnhof Sanjt Pankras met de baureihe 702

Afbeelding
De nieuwe aanwinst baureihe 101

Afbeelding
De circus Knie trein wordt ook al een mooie lengte :D

En ook nog even bezig met de natuur, bomen plaatsen, maar ook de dieren:
Afbeelding

Dit was het dan voor deze keer.

Marksintpancras
Site Admin

Zo, EK is afgelopen, geen BBQ weer, en niet te warm. Dus vandaag was ik eens op zolder aan de gang om eens de hoofdbaan aan te slingeren. De aftakking rijdt wel, alleen dient gepoetst te worden te worden, geen zin in ivm nog genoeg te doen aan de baan.

Naast de ICE2, en de Dosto IC2, rijden er sinds vandaag ook 2 baureihe 101's rond met IC garnituur erachter, de 6 delige is vor de Piko's ivm meer trekkracht. Maark vandaag de oude 5 delige set even van Peho magneetkoppelingen voorzien, en alles loopt via de functiedecoder is de stuurstand. En de oude Roco's en Fleischmann rijden er nu lachend mee weg.

De frontlichten van die Roco's Baureihe 101 zijn niet echt goed, maar zg ergens op internet een upgrade printplaat met led verlichting, van de winter maar eens gaan knutselen.

Nu het water ook al klaar is, ivm net de laatste lak laag erop gesmeerd, geen foto. Kan ik dus dat ook verder afmaken.

Maar nu ff snel een foto's van een Roco, heb 5 van serie uit 2002:

Afbeelding

Hier nog even de Alex lok, die wacht om bahnhof Sankt Pankras in te mogen rijden:
Afbeelding

Verder hier even de stand van zaken op bahnhof Sankt Pankras, ben druk bezig met de aankleding van het station.
Afbeelding

jaja, omdat de winter er aan komt heeft het bahn directie al zout bakken bestelt :lol:

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

whow.. Om jaloers te worden. :) ;)
ik moet na jaren nog steeds het eerste draadje aan de rails solderen. :oops:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Zo, de een zit gefrustreerd in een race-autootje in Hongarije; de ander zit dat eens lekker te beluisteren op zijn zoldertje met zijn radiootje op GrandPrix radio met de treinbaan aan, ik dus.

Nou, de baan weer afgeslingerd, steeds meer combinaties die ik ooit in het schaduwstation heb geduwd gaan nu echt rijden, jaja zonder problemen hoop ik.
En dat geef me de ruimte op te detailering aan te brengen op de baan, zoals ff wat zoutbakken neergezet op de perrons.
Afbeelding

jaja, de tulpenlok is ook goed verdwaald, met een sleep vanuit Tata Steel Ijmuiden richting Zwitserland
Afbeelding

Verder nog even bij een heftruckje van Artitec, die wat pallet spul uit een een wagon aan het hengelen is geweest.

Afbeelding

Marksintpancras
Site Admin

Zo, de vakanties weer voorbij, drukte qua werken en weekend hobby's ook weer begonnen . Maar vandaag weer eens na langen tijd weer eens de baan afgeslingerd :D
Er waren ook weer eens pakketjes van Treinofieltje en DTS binnen gekomen met daarin een Baureihe 152 DB lok met Siemens outfit van Minitrix en een Baureihe 185 van Fleischmann

Afbeelding

Verder even in de vakantie een minitrix schruifwandwagen gekocht (een musuem editie uit 2015), leuk om te parkeren om een scenery rond te maken.

Afbeelding

Verder heerlijk oude grasweides opgeknapt met de grassmaster, en wat kleine details aangebracht, foto's volgen van de winter :lol:

joopspoort

Bericht door joopspoort »

Het ziet er weer mooi uit. Als er van het winter maar geen sneeuw op ligt (ivm de foto's) :lol:
Groet, Joop
Groet,
Joop

Marksintpancras
Site Admin

Deze week weer eens een baureihe 145 op de kop weten te tikken. Dit keer een de Fleischmann 7322, gezien het feit dat ik wat DB Dosto's met reclame banden hebben, die rond eeuwwisseling hebben gereden, en ook nog de Mintlingen uitvoering van de Dosto's in de verzameling heb (deze moeten nog worden voorzien van binnenverlichting voordat ze de baan op gaan). Is deze uitvoering van baureihe 145 de perfecte lok ervoor.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”