Goedendag allemaal,
Vandaag keurig per PostNL de nieuwe Yamorc YD7010 binnen gekregen. Hij gaat mijn oude Intellibox vervangen. Ik gebruik Rosoft spullen.
De IB is via de loconet T aansluiting verbonden met een Rosoft Loconet interface voor een PC en vanuit daar doorgelust naar een Rosoft L.net S88SD16N bezetmeld module en daarachter zijn weer een aantal S88SD16 modules gekoppeld via Rj45. Voor de besturing gebruik ik Traincontroller 10 (loconet)
Ik heb dat enige jaren geleden met veel gezoek en steun vanuit diverse forums aan de praat gekregen. Alvorens ik wat ga loshalen/vervangen wil ik eerst beeld hebben HOE ik in deze bestaande setup de IB kan vervangen door de YD7010.
Waar begin ik, is er een specifieke volgorde? Tips? Weetjes? Hoe zet ik de Rosoft bezetmelders in?
Tevens gebruik ik Rosoft servo wisseldecoders maar die krijg ik denk ik wel weer aan de praat omdat deze gebruik maken van het DCC signaal.
Dank alvast,
Edwin
YD7010 is binnen, hoe Intellibox vervangen?
-
Je bent snel klaar, de Rosoft Interface heb je niet meer nodig. De LocoNet terugmelder (met daaraan je S88 modulen) sluit je aan op LocoNet T en de YD centrale sluit je aan met een USB kabeltje aan de PC. Klaar.
Wel nog even wat instellingen doen in het config programma, check de handleiding van YaMorc.
Wel nog even wat instellingen doen in het config programma, check de handleiding van YaMorc.
Dank Ben!,
Het was inderdaad simpeler dan gedacht:
1. Intellibox met trafo, pc interface rosoft verwijderen
2. Loconet kabel in loconet T aansluiting van de YD7010
3. Rails aansluiten aan track output van de YD7010
4. YD7010 Loconet com-poort opzoeken in het config programma
5. Laptop aan YD7010 koppelen en Traincontroller opstarten
6. Digitale centrale in Traincontroller weer op loconet zetten met juiste com-poort
7. Rijden maar weer. De wisselnummers kloppen daar hoefde ik niets aan te doen ( zit in TC)
8. Moet nog checken of alle bezetmelders het juist doen maar dat duurt even want ik heb er een paar.
9. De komende maanden alle nieuwe features van de YD7010 maar uitproberen ( smartphone,tablet,wifi, controllers etc.)
Al met al een eitje.....................
gr. Edwin
Het was inderdaad simpeler dan gedacht:
1. Intellibox met trafo, pc interface rosoft verwijderen
2. Loconet kabel in loconet T aansluiting van de YD7010
3. Rails aansluiten aan track output van de YD7010
4. YD7010 Loconet com-poort opzoeken in het config programma
5. Laptop aan YD7010 koppelen en Traincontroller opstarten
6. Digitale centrale in Traincontroller weer op loconet zetten met juiste com-poort
7. Rijden maar weer. De wisselnummers kloppen daar hoefde ik niets aan te doen ( zit in TC)
8. Moet nog checken of alle bezetmelders het juist doen maar dat duurt even want ik heb er een paar.
9. De komende maanden alle nieuwe features van de YD7010 maar uitproberen ( smartphone,tablet,wifi, controllers etc.)
Al met al een eitje.....................
gr. Edwin
-
Ook van mijn kant een dank je Ben.
Ik hoop binnenkort mijn Twin Centre te vervangen door een YD7010 en gebruik ook het Rosoft Loconet Interface.
Toch een vraag nog. Natuurlijk kan de YD7010 met een USB-kabel op de PC aangesloten worden. Maar is het niet zo dat een aansluiting met een netwerkkabel aan te bevelen is omdat dit stabieler is. Ik herinner me dit ergens gelezen te hebben, kan echter niet meer vinden waar.
Met groet,
Ben
Ik hoop binnenkort mijn Twin Centre te vervangen door een YD7010 en gebruik ook het Rosoft Loconet Interface.
Toch een vraag nog. Natuurlijk kan de YD7010 met een USB-kabel op de PC aangesloten worden. Maar is het niet zo dat een aansluiting met een netwerkkabel aan te bevelen is omdat dit stabieler is. Ik herinner me dit ergens gelezen te hebben, kan echter niet meer vinden waar.
Met groet,
Ben
-
Dag Ben, ik ervaar de USB verbinding als stabiel. Ik heb een YD7001-E, daar zit een verbetering in ten opzichte van m'n oude DR5000. Dat is naar ik begrijp ook het geval bij de YD7010. Probeer het uit zou ik zeggen: USB of via netwerk.
Gr, Ben.
Gr, Ben.