Roco Z21 start Hulp

Nick1988

Roco Z21 start Hulp

Bericht door Nick1988 »

Goeiemorgen allen

Ik ben Nicky en ik ben een leek kwa modeltreinen, maar goed om het simpel uit te leggen, mijn vader was gek op treintjes en heeft een klein spoorbaantje nagelaten, met een z21start systeem met witte router, nu is het mij gelukt om de hele set aan de praat te krijgen, en de treintjes kunnen rijden (ik heb hem ooit geholpen met het vrijschakel systeem van de z21) nu wil ik alleen van die witte router af en hem in mijn eigen deco m4 systeem krijgen, is dit mogelijk of is dit gewoonweg een drama ?

alvast bedankt!

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi,

Ik ken je Deco M4 systeem niet.
Om de witte z21 zonder router te gebruiken zal je de PC die je gebruikt moeten instellen op een statish IP adres.

https://modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=1070

Persoonlijk zou ik de router laten zitten zodat je de Dinamic IP kunt blijven gebruiken. Gewoon je systeem verbinden met de gele poorten van de router.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Waalspoor

Bericht door Waalspoor »

Hallo Nicky,
Welkom op dit forum.
Je schrijft dat de z21 al is vrijgeschakeld.
Sluit de z21 met behulp van een ethernetkabel aan op je pc.
Je kan met behulp van de pc met daarop het programma "Z21 maintenancetool", dat je kan downloaden van de website www.z21.eu, het IP-adres van je z21 veranderen naar een adres dat valt binnen de range van je thuisnetwerk. Daarna kan je de z21 op je router aansluiten en je baan besturen met bijvoorbeeld Rocrail of een ander treinbesturingsprogramma.
Groeten,
Bas.

Nick1988

Bericht door Nick1988 »

DTS schreef: 28 jul 2024, 11:06 Hoi,

Ik ken je Deco M4 systeem niet.
Om de witte z21 zonder router te gebruiken zal je de PC die je gebruikt moeten instellen op een statish IP adres.

https://modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=1070

Persoonlijk zou ik de router laten zitten zodat je de Dinamic IP kunt blijven gebruiken. Gewoon je systeem verbinden met de gele poorten van de router.

Groetjes

Hier in huis is alles eigenlijk al statischIP vanwegen dat ons internet en tv gemonitord worden dus dat heeft voor mij weer een voordeel

De M4 Deco is zeg maar het systeem wat je kan huren/kopen via Ziggo, als ik de z21 verbind met me eigen router kan ik gewoon de app ook blijven gebruiken ?

alvast bedankt!

Waalspoor

Bericht door Waalspoor »

Hoi Nicky,
Als je in de app het nieuwe adres van de z21 overneemt kan je deze weer met de app besturen. Je hoeft dan ook niet meer van wifinetwerk te wisselen als je met je tablet/telefoon wilt internetten, emailen en je treinen laten rijden.
Groeten,
Bas.

Nick1988

Bericht door Nick1988 »

Waalspoor schreef: 29 jul 2024, 10:02 Hoi Nicky,
Als je in de app het nieuwe adres van de z21 overneemt kan je deze weer met de app besturen. Je hoeft dan ook niet meer van wifinetwerk te wisselen als je met je tablet/telefoon wilt internetten, emailen en je treinen laten rijden.

ik ben nu een kleine paar weken ermee bezig geweest maar helaas geen resultaat zodra ik de z21 aansluit op me eigen modem kan ik hem niet vinden op mijn router pagina

Waalspoor

Bericht door Waalspoor »

Heb je wel het IP-adres van de Z21 kunnen veranderen zoals in de handleiding van de maintenancetool staat?
Kijk ook eens bij de FAQ op de z21.eu website, misschien dat je daar nog tips tegenkomt.
Groeten,
Bas.

Waalspoor

Bericht door Waalspoor »

Hier een link naar een topic op het beneluxspoorforum over ditzelfde onderwerp:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97718
Groeten,
Bas.

Plaats reactie

Terug naar “Kennisbank”