Update: De laatste weken toch weer wat tijd kunnen besteden aan het verder leggen van de rails op de bovenbaan. Op foto 155 is de stand van zaken te zien tot zover. Van dit gedeelte zijn alle bezetmelders aangesloten en getest. Alle railstaven van een roestkleurtje voorzien. Alle wissels (8 stuks) uitgerust met servo bediening ingeregeld en op werking getest. Van de wissels de verlichting aangesloten op het 16V circuit welk in en uit te schakelen is via een schakelaar. Hiervoor een bedieningskastje (foto 156) in elkaar geknutseld. 3 schakelaars hebben nog geen functie maar dat gaat ongetwijfeld wel komen .
Omdat een groot deel van de werkzaamheden onder de tafel plaats vinden hiervan ook wat foto's gemaakt.
Tevreden over de voorgang. Ik werk plaat voor plaat af ( 60 x 120 ). Op naar plaat 4
Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
- Bijlagen
-
- Foto 155.jpg (68.01 KiB) 1347 keer bekeken
-
- Foto 156.jpg (61.51 KiB) 1347 keer bekeken
-
- Foto 157.jpg (63.69 KiB) 1347 keer bekeken
-
- Foto 158.jpg (66.47 KiB) 1347 keer bekeken
Weer enige vorderingen te melden. Het leggen van de rails verloopt voorspoedig. Het slechte weer helpt mee . Inmiddels al met de 5e plaat van totaal 7 bezig dus ik ben over de helft. Het blijft monnikenwerk dat schilderen van de railstaven maar als goed wielrenner is het bekende "verstand op nul en blik op oneindig" van toepassing.
Wel leuk om te melden is dat er nu een Nederlands stootjuk op de baan te bewonderen is. Mooi voorbeeld gevonden op de site van "Avontuur in miniatuur". Een Fleischmann stootblok omtoveren tot Nederlands stootblok. Hij is nog niet helemaal af t.z.t. nog wat verweren en sluitsein fabriceren maar voorlopig ben ik er wel tevreden mee.
Op de beurs in Houten liep ik onlangs tegen de 2 ontbrekende ketelwagens van de FA Bethlehem uit Den Helder tegen het lijf.
Zo heb ik ze wel zien rijden in de jaren zestig. FA Bethlehem (kolen en brandstoffen) bezat 3 van deze ketelwagens
Kan straks mooi de bruine NS2400 voor of de groene Sik
Wel leuk om te melden is dat er nu een Nederlands stootjuk op de baan te bewonderen is. Mooi voorbeeld gevonden op de site van "Avontuur in miniatuur". Een Fleischmann stootblok omtoveren tot Nederlands stootblok. Hij is nog niet helemaal af t.z.t. nog wat verweren en sluitsein fabriceren maar voorlopig ben ik er wel tevreden mee.
Op de beurs in Houten liep ik onlangs tegen de 2 ontbrekende ketelwagens van de FA Bethlehem uit Den Helder tegen het lijf.
Zo heb ik ze wel zien rijden in de jaren zestig. FA Bethlehem (kolen en brandstoffen) bezat 3 van deze ketelwagens
Kan straks mooi de bruine NS2400 voor of de groene Sik
- Bijlagen
-
- Foto 161.jpg (101.59 KiB) 1288 keer bekeken
-
- Foto 162.jpg (121.91 KiB) 1288 keer bekeken
-
- Foto 164.jpg (128.52 KiB) 1288 keer bekeken
-
- Foto 165.jpg (116.9 KiB) 1288 keer bekeken
Jaja, het vordert sneller dan gedacht. Plaat 5 ligt ook vol met rails inmiddels(foto 166) en ben ik met de zesde plaat bezig.
Voor alle wissels die in de bovenplaat komen ben ik inmiddels overgestapt op andere adapters voor de wissels incl. servo's met stalen tandwielen (foto's 169 t/m 171). Gevoelsmatig is dit betrouwbaarder. Mogelijk dat ik de aandrijvingen van de wissels in het schaduwstation op termijn ook nog vervang voor deze exemplaren.
Ook eens in Any-Rail gaan stoeien om te kijken als ik zou gaan uitbreiden wat het dan zou moeten worden. Ik speel nog altijd met de gedachte om het huidige kopstation van Den Helder (zoals het was in de jaren 60/70) na te bouwen. Dit sporenplan komt aardig in de buurt van de sporen die er toen lagen. Ik weet nu wat ik eventueel nog aan extra rails bij elkaar dien te verzamelen. Maar dit is wel heel verre toekomstmuziek. Eerst de focus op het compleet maken van de bovenbaan maar regeren is vooruitzien.
In het originele plan was 1 x een R1 gebogen wissel opgenomen maar deze in het plan inmiddels vervangen door een R3 gebogen wissel. Ik las wel her en der dat er wat problemen zijn met kortsluiting door deze wissels maar die zijn van enkele jaren geleden. Mag hopen dat dit inmiddels verholpen is door tante M.
Voor alle wissels die in de bovenplaat komen ben ik inmiddels overgestapt op andere adapters voor de wissels incl. servo's met stalen tandwielen (foto's 169 t/m 171). Gevoelsmatig is dit betrouwbaarder. Mogelijk dat ik de aandrijvingen van de wissels in het schaduwstation op termijn ook nog vervang voor deze exemplaren.
Ook eens in Any-Rail gaan stoeien om te kijken als ik zou gaan uitbreiden wat het dan zou moeten worden. Ik speel nog altijd met de gedachte om het huidige kopstation van Den Helder (zoals het was in de jaren 60/70) na te bouwen. Dit sporenplan komt aardig in de buurt van de sporen die er toen lagen. Ik weet nu wat ik eventueel nog aan extra rails bij elkaar dien te verzamelen. Maar dit is wel heel verre toekomstmuziek. Eerst de focus op het compleet maken van de bovenbaan maar regeren is vooruitzien.
In het originele plan was 1 x een R1 gebogen wissel opgenomen maar deze in het plan inmiddels vervangen door een R3 gebogen wissel. Ik las wel her en der dat er wat problemen zijn met kortsluiting door deze wissels maar die zijn van enkele jaren geleden. Mag hopen dat dit inmiddels verholpen is door tante M.
- Bijlagen
-
- Foto 166.jpg (100.21 KiB) 1237 keer bekeken
-
- Foto 169.jpg (108.44 KiB) 1237 keer bekeken
-
- Foto 170.jpg (109.53 KiB) 1237 keer bekeken
-
- Foto 171.jpg (100.55 KiB) 1237 keer bekeken
-
- Uitbreiding nieuwe digitale baan.jpg (247 KiB) 1237 keer bekeken
Zo, de bovenbaan kunnen afronden voordat de vakantie begint. De kruiswissel welke bovenop de tunnel uit- en ingang ligt nog even weggelaten om de tunnel in- en uitgang te kunnen bewerken. (Foto 174) verder is alles aangesloten en getest. Uiteindelijk toch sneller afgerond dan verwacht. De 2 sporen voor de uitbreiding ooit (kopstation Den Helder) ook alvast maar deels gelegd en met een stootblok tijdelijk veiliggesteld
Volgende stap is nu de rest van de baan in te voeren in iTrain. Als de tunnel uitgang klaar is kan het proefrijden beginnen en daarna kunnen we beginnen met de scenery.
Afgelopen dinsdag de Turquoise NS-1207 van Roco aan de verzameling toegevoegd, wat een pracht loc(Foto 176). In het najaar de 4 Turquoise Plan D-rijtuigen(Roco) erachter dan is het plaatje compleet
Volgende stap is nu de rest van de baan in te voeren in iTrain. Als de tunnel uitgang klaar is kan het proefrijden beginnen en daarna kunnen we beginnen met de scenery.
Afgelopen dinsdag de Turquoise NS-1207 van Roco aan de verzameling toegevoegd, wat een pracht loc(Foto 176). In het najaar de 4 Turquoise Plan D-rijtuigen(Roco) erachter dan is het plaatje compleet
- Bijlagen
-
- Foto 173.jpg (86.26 KiB) 1067 keer bekeken
-
- Foto 174.jpg (93.39 KiB) 1067 keer bekeken
-
- Foto 175.jpg (91.08 KiB) 1067 keer bekeken
-
- Foto 176.jpg (93.88 KiB) 1067 keer bekeken
I'm not dead yet .
Ik kom erachter dat ik al een tijdje niets gepost heb. Na de laatste post in mei zijn we begin juni een paar weken op vakantie geweest naar Italie(Gardameer) en na terugkomst scheurde ik mijn linker achillespees af met een potje seniorentennis . Dit betekende linker onderbeen in het gips en weer een revalidatieperiode in het vooruitzicht. Gelukkig was er veel sport op TV en met de mogelijkheid om thuis te werken heb ik mij niet verveeld. De hobby stond redelijk stil deze periode. Wel met regelmaat zaken uitgezocht (forums) voor de verdere bouw. Enkele beurzen bezocht en een workshop ( september met de airbrush) voor het maken van realistische betonmuren gevolgd bij een modelbouwshop in Hoorn.
Vorige maand gestart met het creëren van het een werkplek om te airbrushen (zie foto 180).
Ergens in de zomer nog een SIK van Roco (Foto 177) en vorige week een groene Mat54 Hondekop met sound van Piko (Foto 178 en 179) aangeschaft. T.z.t. moet hier nog cabine verlichting ingebouwd worden.
Inmiddels is de airbrush werkplek bijna gereed dus ga binnenkort beginnen de tunnel uitgang zover af te ronden dat de laatste kruiswissel, welke net nog op dit gedeelte ligt, geplaats kan worden. Dan is de baan voorlopig gereed en kan ik deze verder invoeren in iTrain en kan het testen beginnen.
Volgende stappen zullen zijn de bovenleiding portalen en de seinen voor de tunnel plaatsen/fabriceren dus ik hoef mij niet te vervelen de komende winter
Ik kom erachter dat ik al een tijdje niets gepost heb. Na de laatste post in mei zijn we begin juni een paar weken op vakantie geweest naar Italie(Gardameer) en na terugkomst scheurde ik mijn linker achillespees af met een potje seniorentennis . Dit betekende linker onderbeen in het gips en weer een revalidatieperiode in het vooruitzicht. Gelukkig was er veel sport op TV en met de mogelijkheid om thuis te werken heb ik mij niet verveeld. De hobby stond redelijk stil deze periode. Wel met regelmaat zaken uitgezocht (forums) voor de verdere bouw. Enkele beurzen bezocht en een workshop ( september met de airbrush) voor het maken van realistische betonmuren gevolgd bij een modelbouwshop in Hoorn.
Vorige maand gestart met het creëren van het een werkplek om te airbrushen (zie foto 180).
Ergens in de zomer nog een SIK van Roco (Foto 177) en vorige week een groene Mat54 Hondekop met sound van Piko (Foto 178 en 179) aangeschaft. T.z.t. moet hier nog cabine verlichting ingebouwd worden.
Inmiddels is de airbrush werkplek bijna gereed dus ga binnenkort beginnen de tunnel uitgang zover af te ronden dat de laatste kruiswissel, welke net nog op dit gedeelte ligt, geplaats kan worden. Dan is de baan voorlopig gereed en kan ik deze verder invoeren in iTrain en kan het testen beginnen.
Volgende stappen zullen zijn de bovenleiding portalen en de seinen voor de tunnel plaatsen/fabriceren dus ik hoef mij niet te vervelen de komende winter
- Bijlagen
-
- Foto 177.jpg (153.73 KiB) 98 keer bekeken
-
- Foto 178.jpg (159.26 KiB) 98 keer bekeken
-
- Foto 179.jpg (143.32 KiB) 98 keer bekeken
-
- Foto 180.jpg (165.37 KiB) 98 keer bekeken
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31
Ziet er allemaal mooi en doordacht uit.
Professionele airbrush werkplek ! Petje af!
Ga zo door. Mooi om te volgen.
(ik zie dat ik ook al meer dan een jaar niets gepost heb in de Bouwverslagen van de 3-rail. Weinig vorderingen gemaakt. Wordt een keer tijd)
Professionele airbrush werkplek ! Petje af!
Ga zo door. Mooi om te volgen.
(ik zie dat ik ook al meer dan een jaar niets gepost heb in de Bouwverslagen van de 3-rail. Weinig vorderingen gemaakt. Wordt een keer tijd)
Groet,
Joop
Joop
Bedankt voor je reactie Joop. het mooie van de hobby is dat niets moet en alles mag grt Ton