Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Kolstt
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Update: De laatste weken toch weer wat tijd kunnen besteden aan het verder leggen van de rails op de bovenbaan. Op foto 155 is de stand van zaken te zien tot zover. Van dit gedeelte zijn alle bezetmelders aangesloten en getest. Alle railstaven van een roestkleurtje voorzien. Alle wissels (8 stuks) uitgerust met servo bediening ingeregeld en op werking getest. Van de wissels de verlichting aangesloten op het 16V circuit welk in en uit te schakelen is via een schakelaar. Hiervoor een bedieningskastje (foto 156) in elkaar geknutseld. 3 schakelaars hebben nog geen functie maar dat gaat ongetwijfeld wel komen :-).
Omdat een groot deel van de werkzaamheden onder de tafel plaats vinden hiervan ook wat foto's gemaakt.
Tevreden over de voorgang. Ik werk plaat voor plaat af ( 60 x 120 ). Op naar plaat 4 :D
Bijlagen
Foto 155.jpg
Foto 155.jpg (68.01 KiB) 1193 keer bekeken
Foto 156.jpg
Foto 156.jpg (61.51 KiB) 1193 keer bekeken
Foto 157.jpg
Foto 157.jpg (63.69 KiB) 1193 keer bekeken
Foto 158.jpg
Foto 158.jpg (66.47 KiB) 1193 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Weer enige vorderingen te melden. Het leggen van de rails verloopt voorspoedig. Het slechte weer helpt mee :D. Inmiddels al met de 5e plaat van totaal 7 bezig dus ik ben over de helft. Het blijft monnikenwerk dat schilderen van de railstaven maar als goed wielrenner is het bekende "verstand op nul en blik op oneindig" van toepassing.
Wel leuk om te melden is dat er nu een Nederlands stootjuk op de baan te bewonderen is. Mooi voorbeeld gevonden op de site van "Avontuur in miniatuur". Een Fleischmann stootblok omtoveren tot Nederlands stootblok. Hij is nog niet helemaal af t.z.t. nog wat verweren en sluitsein fabriceren maar voorlopig ben ik er wel tevreden mee.
Op de beurs in Houten liep ik onlangs tegen de 2 ontbrekende ketelwagens van de FA Bethlehem uit Den Helder tegen het lijf.
Zo heb ik ze wel zien rijden in de jaren zestig. FA Bethlehem (kolen en brandstoffen) bezat 3 van deze ketelwagens
Kan straks mooi de bruine NS2400 voor of de groene Sik
Bijlagen
Foto 161.jpg
Foto 161.jpg (101.59 KiB) 1134 keer bekeken
Foto 162.jpg
Foto 162.jpg (121.91 KiB) 1134 keer bekeken
Foto 164.jpg
Foto 164.jpg (128.52 KiB) 1134 keer bekeken
Foto 165.jpg
Foto 165.jpg (116.9 KiB) 1134 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Jaja, het vordert sneller dan gedacht. Plaat 5 ligt ook vol met rails inmiddels(foto 166) en ben ik met de zesde plaat bezig.
Voor alle wissels die in de bovenplaat komen ben ik inmiddels overgestapt op andere adapters voor de wissels incl. servo's met stalen tandwielen (foto's 169 t/m 171). Gevoelsmatig is dit betrouwbaarder. Mogelijk dat ik de aandrijvingen van de wissels in het schaduwstation op termijn ook nog vervang voor deze exemplaren.
Ook eens in Any-Rail gaan stoeien om te kijken als ik zou gaan uitbreiden wat het dan zou moeten worden. Ik speel nog altijd met de gedachte om het huidige kopstation van Den Helder (zoals het was in de jaren 60/70) na te bouwen. Dit sporenplan komt aardig in de buurt van de sporen die er toen lagen. Ik weet nu wat ik eventueel nog aan extra rails bij elkaar dien te verzamelen. Maar dit is wel heel verre toekomstmuziek. Eerst de focus op het compleet maken van de bovenbaan maar regeren is vooruitzien.
In het originele plan was 1 x een R1 gebogen wissel opgenomen maar deze in het plan inmiddels vervangen door een R3 gebogen wissel. Ik las wel her en der dat er wat problemen zijn met kortsluiting door deze wissels maar die zijn van enkele jaren geleden. Mag hopen dat dit inmiddels verholpen is door tante M.
Bijlagen
Foto 166.jpg
Foto 166.jpg (100.21 KiB) 1083 keer bekeken
Foto 169.jpg
Foto 169.jpg (108.44 KiB) 1083 keer bekeken
Foto 170.jpg
Foto 170.jpg (109.53 KiB) 1083 keer bekeken
Foto 171.jpg
Foto 171.jpg (100.55 KiB) 1083 keer bekeken
Uitbreiding nieuwe digitale baan.jpg
Uitbreiding nieuwe digitale baan.jpg (247 KiB) 1083 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Zo, de bovenbaan kunnen afronden voordat de vakantie begint. De kruiswissel welke bovenop de tunnel uit- en ingang ligt nog even weggelaten om de tunnel in- en uitgang te kunnen bewerken. (Foto 174) verder is alles aangesloten en getest. Uiteindelijk toch sneller afgerond dan verwacht. De 2 sporen voor de uitbreiding ooit (kopstation Den Helder) ook alvast maar deels gelegd en met een stootblok tijdelijk veiliggesteld
Volgende stap is nu de rest van de baan in te voeren in iTrain. Als de tunnel uitgang klaar is kan het proefrijden beginnen en daarna kunnen we beginnen met de scenery.
Afgelopen dinsdag de Turquoise NS-1207 van Roco aan de verzameling toegevoegd, wat een pracht loc(Foto 176). In het najaar de 4 Turquoise Plan D-rijtuigen(Roco) erachter dan is het plaatje compleet
Bijlagen
Foto 173.jpg
Foto 173.jpg (86.26 KiB) 913 keer bekeken
Foto 174.jpg
Foto 174.jpg (93.39 KiB) 913 keer bekeken
Foto 175.jpg
Foto 175.jpg (91.08 KiB) 913 keer bekeken
Foto 176.jpg
Foto 176.jpg (93.88 KiB) 913 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”