Servo module SP04A

ErikvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2021, 21:39

Servo module SP04A

Bericht door ErikvH »

Hoi.

Ik ga eindelijk beginnen met de voorbereidingen om de servo's en wissels aan te sluiten op de OC32.

Maar ik heb even een vraag met de servo module ik snap hoe ik de eerste module aan moet sluiten op de OC32 maar hoe zit het dan met de 2e module voor de getwiste draden voor de V+ en V-?

Want de eerste kabel wordt aangesloten op de GND en dan de eerste 4 pinnen zijn voor de eerste 4 servo's maar de 2e kabel kan ik de V- draden aansluiten bij de eerste pin van de GND het zelfde is dan voor de V+.

met vriendelijke groeten.
Erik

joopspoort
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Hallo Erik,
wellicht heb je hier iets aan?
Groet, Joop
Bijlagen
OC32NG_SP04R_SV1_8.pdf
(202.72 KiB) 70 keer gedownload
Groet,
Joop

ErikvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2021, 21:39

Bericht door ErikvH »

Daar heb ik zeker iets aan maar als ik mij nog goed kan herinneren moet ik voor de V+ en V- niet extern aansluiten maar mee op de OC32 aansluiten.

Of heb ik het verkeerd gelezen?

Mvg
Erik

joopspoort
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Erik,
in de handleiding van de SP04(R) staat onder 3.3 in de 2e alinea:
"De voeding mag je betrekken uit de Vp van de OC32, of je gebruikt hiervoor een aparte voeding".
Ik heb op deze manier nu 16 servo's aangesloten op een OC32NG en het werkt feilloos.
Wel zorgen de je de aangegeven draadlengtes tussen voeding en OC32 resp. SP04R zo kort mogelijk houd (ca. 0,5 mtr) - zie schema.
Ps: de PDF is niet al te duidelijk maar hopelijk is alles te lezen. Anders even reageren. Probeer ik iets anders.

Groet, Joop
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik heb de UTP kabel tussen de OC32 en de SP04 op verschillende lengtes, de langste is een meter of 6. Hier lopen nu 2 kabels heen en deze geven nul storingen.
Als je de DTS handleiding juist volgt geeft het geen problemen.

De SP04 moet je juist zo dicht mogelijk bij de wissels zetten zodat de kabel tussen de SP04 en de servo zo kort mogelijk is.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Ben Spoorman
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

joopspoort schreef: 22 mei 2024, 20:45
Wel zorgen de je de aangegeven draadlengtes tussen voeding en OC32 resp. SP04R zo kort mogelijk houd (ca. 0,5 mtr) - zie schema.
Waarom vind je dat dat moet, is daar een reden voor? Wat mij betreft is dat helemaal niet nodig en de praktijk bewijst dat. In de handleiding van de SP04 van Leon staat expliciet dat langeren lengten kunnen maar dat bij lengten langer dan 1,5m de voedingsdraden dan bij voorkeur dikker genomen moeten worden: 0,22 - 0,5mm2. Praktisch gebruik ik 0,5mm2 voor V+ en GND.

Overigens heb ik gewoon een 9V ringleiding die EN al m'n OC32 voedt EN alle SP04 waar totaal zo'n 50 servo's aan hangen. De max. 0,5m zou helemaal niet kunnen gezien de spreiding van alle servo's over de baan.

Gr, Ben.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1136
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Je kunt met gemak 4 draden kwijt in 1 poort. Je kunt dus op elke stekker 2x een SP04 aansluiten en de 4 draden Vp en GND in de poortjes kwijt.

Er is geen reden die apart te houden.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

ErikvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2021, 21:39

Bericht door ErikvH »

Dank je wel Martin voor je duidelijk antwoord op mijn vraag.

Van het weekend de handleiding lezen van de oc32 en ik kan hiermee aan de slag.

ErikvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2021, 21:39

Bericht door ErikvH »

Hallo allemaal.

Ik heb alweer een volgende vraag.

Ik de handleidingen gelezen over het aansluiten van de servo en ook over het instellen in de oc32 maar mijn vraag is dus welke device moet ik kiezen voor de servo ?
Ik gebruik ook de HPP4 module .

Mvg
Erik

Ben Spoorman
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Welke handleiding heb je gelezen, het staat allemaal keurig vermeld toch?

Een antwoord op je vraag: (1+1)Srv: Servo Turnout + Relay [N+0]=Servo

Gr, Ben.


Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “OC32”