Oostenrijks-Zwitsers thema

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Mooi dat het opgelost is. Het ziet er erg goed uit en je boekt flinke vooruitgang. Mooi om te zien!!

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Ff niet gekeken en je schiet aardig op netjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Na een periode van denken, schetsen en nog meer denken (het nadeel van werken op het gevoel) en uiteraard ook werken, heel veel werken, heeft bij mij helaas mr covid toegeslagen. Een kleine 2 dagen spierpijn en that's it. Ik mocht niet te werk vanwege een zeer aanhoudende verkoudheid dus verplicht 10 dagen thuis. Gelukkig vervelen wij ons niet. Het vele denkwerk moest toch eens in de praktijk toegepast worden.
Verder heb ik veel contact met Mark gehad over digitaliseren en via deze weg wilde ik hem dan ook bedanken. Wat lopen de locs mooi!

Ik was geëindigd met een station met 7 sporen met als hoogtepunt een werkende scissor. Vanuit de scissor gaat het weer verder omhoog naar de paradebaan (nr.2). De bedoeling is, of nog een parallel strecke maken (circa 10cm hoger) en dan nog eens rond of het hierbij laten en het 2e station met industrie maken. Het stationgebouw wordt vervangen en is bedoeld voor het tijdelijke idee. Dit gebouw is qua grootte iets wat buiten proportioneel.

Verder is er ook nog wat rijdend materieel binnengekomen wat op de wenslijst stond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De "klimspiraal" met paradebaan achter het station langs.

Afbeelding
Afbeelding
Deze vakwerkbrug stond al lang op het lijstje en ik kwam het eindelijk tegen. Kon ik meteen even oefenen met XPS.

Afbeelding
Afbeelding
De RoLa is binnengekomen.

Afbeelding
Als ze nou eens een poot uitsteken :lol:

Gebruikersavatar
Ger deguelle
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55

Bericht door Ger deguelle »

Mooie foto's maar de kat is niet op schaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Witteke
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:03

Bericht door Witteke »

Roel schreef: 04 mar 2022, 21:23 Als ze nou eens een poot uitsteken :lol:
Dat is met deze schepsels in combinatie met onze hobby juist geen goed idee ;)
Lekker laten liggen zo.

PS
Mooie baan
Gr. Ronald

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Vandaag de hele dag proefgereden om weer eens kinderziektes op te sporen en dat ging op zich prima. Geen rare ontsporingen bijvoorbeeld. Ook de “nieuwe” digitale locs deden goed hun werk.
Iets waar ik eens goed naar moet kijken of iemand moet een illuster idee hebben, zijn in iTrain de meldingen dat een trein blijft staan in een blok maar in werkelijkheid gewoon rijdt :cry: .
Uiteindelijk stopt de trein omdat hij inmiddels al zoveel blokken verder is. Voor mij een nieuw fenomeen: een trein die een blok van een ander in rijdt en vervolgens zich gedraagt als de trein die voor hem rijdt. Ook maar eens naar kijken.

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Zo, aardig stoffig hier. Dit alles heeft uiteraard een reden: ik kreeg een aantal vage storingen (met name degene benoemd in mijn laatste post hierboven) niet opgelost en dat begon mij te vervelen. Nadat ik het laminaat heb vervangen met de kerst, heb ik besloten de sloophamer erin te zetten en gewoon opnieuw te beginnen. Aangezien het topic of thema niet veranderd, ga ik gewoon in dit draadje verder in de volgende post.

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Het is begin januari 2023 en de kamer is zo goed als leeg. Reden om eens een paar latten aan de muur te bevestigen en mijn nieuwe tafel begint vorm te krijgen.
Het is een simpel principe: lange kant +4m, dwars over 3m en weer terug +3m. Een hoefijzer met rechte hoeken.
Ik heb natuurlijk bij mijn vorige baan echt een hoop geleerd en deze kennis pas je dan ook zeer eenvoudig toe.
Afbeelding

Ik heb een lade gemaakt waarop mijn laptop weggestopt kan worden als deze niet in gebruik is. Ik heb 3 niveaus:
1. stroom, trafo's en TM44/OC32
2. schaduwstation
3. scenery
Op de foto is niveau 1 zo goed als gereed. Het geheel zal worden afgetimmerd om het netjes te maken.

Tevens het ik een poging gedaan om een "schakelpaneel" te maken. Aangezien elektriciteit nog steeds niet mijn sterkste kant is, ben ik er toch in geslaagd om de kast te laten functioneren zoals ik hem bedacht had:
hoofdschakelaar en losse schakelaars voor (bouw) verlichting, trafo schakelaars en accessoire schakelaar. De reden om dit te doen, is een topic dat ik gelezen had over het flippen van servo's en een mogelijkheid dit tegen te gaan: apart schakelen. Baat het niet, schaadt het niet.
Afbeelding

Na het paneel ben ik begonnen met de stroomvoorziening van het geheel en het plaatsen van de trafo's, TM's en OC's.
Afbeelding

Inmiddels werkt alles naar behoren dus kon ik verder met het schaduwstation. Ik heb een idee in mijn hoofd maar krijg het niet op papier. Wel wist ik van te voren dat ik niet de standaard klimspiraal van Markenburg wilde gebruiken omdat die "te" ruim is. Middels een eigen ontwerp heb ik Markenburg gevraagd om deze voor mij te maken. Hieronder het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

De spiraal is exact wat ik in gedachte had (en ontworpen). Perfect!

Omdat mijn schaduwlaag qua lengte best lang is, wil ik de mogelijkheid hebben om vanaf het eerste deel (indien een trein daar zijn plaats krijgt aangewezen) reeds terug te keren naar de hoofdbaan. Ook zal een deel van de trek-duwcombinaties op dit deel geparkeerd worden. Dit is lastig op papier uit te tekenen dus leg ik in feite alles uit de losse hand. Als ik tevreden ben, verlijm ik de boel.
De huidige stand van zaken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een korte toelichting op bovenstaande foto's, waarbij de bovenste het makkelijkst is:
Ik rijd Zwitsers, dus links. De twee linker sporen op de rechtse kant komen vanaf een wissel nabij de klimspiraal (dalende zijde). De meest linkse leidt naar opstelsporen of doorgaand naar het volgende schaduwdeel.
Het middelste spoor is voor de trek-duw treinen die via de Engelse wissel naar hun opstelplaats leidt. Echter, vanaf daar gaan deze direct terug naar de klimspiraal (stijgend) en dat is spoor 3 of het meest rechtse spoor.
Overige opstelplaatsen aan de bovenzijde (te bereiken via de uitgaande kant van het schaduwstation) moeten nog gemaakt worden en geeft een 4e (nog aan te brengen) spoor. Deze beiden komen ook weer uit op een wissel vlak voor de klimspiraal. Samengevat is dit goed te zien op de vierde foto.

Ik gebruik een aluminium lat om de sporen fatsoenlijk recht te leggen. Het geheel is namelijk peco flex. Daarnaast is het toeval dat dit latje, indien tussen twee sporen gelegd wordt, precies de afmeting van de n-spoor standaard. Dit noem ik mazzel hebben en scheelt echt enorm veel tijd met uitmeten etc.

Er zijn een aantal zaken die ik vermoedelijk ga aanpassen, waaronder de schakelaars van het paneel. Voor nu werkt het prima maar wellicht dat ik deze iets robuuster ga uitvoeren.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 493
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Mijn ervaring is met de "standaard" klimspiraal van Markenburg positief, sommige treinen vinden deze al krap om naar boven te rijden.

Ben benieuwd naar jouw rij ervaringen van jouw helix.

Maar voor de rest mooie vorderingen. :D
Met vriendelijke groet, Mark

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Inmiddels weer bijna een jaartje verder. En ja, vorig jaar oktober besloten toch besloten een kleine aanpassing aan de tafel te doen. Deze was voor het mooie te laag en dat irriteert op een gegeven moment.
Maar...we hebben sindsdien ook zeker niet stilgezeten. Het eerste schaduwcomplex is gereed en beslaat iets van 24 opstelsporen met uiteraard de nodige wissels, 32 uit mijn hoofd. Alles kon ik gelukkig hergebruiken dus die aanschaf kon ik achterwege houden. Hier en daar wel een OC-tje moeten aanpassen maar verder geen rare dingen.
Ik ben er inmiddels achter dat ik gewoon kan genieten van de techniek (dat is ook mijn achtergrond maar dan een ander specialisme). De uitdaging ligt uiteraard in het geheel werkend krijgen.
Aangezien niemand hier zit te wachten op voortgang posts van draadjes (en dat zijn er hier best wat) heb ik bewust mijzelf op de achtergrond gehouden.
De lay-out zal ongeveer 1x3x2,5 meten waarbij de 1m grofweg de klimspiraal is. Deze had ik reeds besteld op maat. Ik kan niet wachten om omhoog te gaan zodat ik alles eens grondig kan testen.

Stand van zaken:
Circa 80% van alle sporen aangesloten en 100% van de wissels;
Het geheel is reeds in iTrain gezet en daar waar mogelijk voorzien van de juiste gegevens;
Op dit moment zijn er 5 TM44 en 4 OCs onder de tafel gemonteerd. Verreweg de meeste schakelingen gaan via relais (HPP4).
Ook heb ik de boel voorzien van spanning middels 2x een MW7,5V en 1x MW15V. De klimspiraal ga ik apart voeden.

Wat heb ik in mijn hoofd als ik eindelijk boven ben? Het thema verraadt dit natuurlijk al maar ik had bedacht de RhB een iets meer prominente rol te geven. Verder zal verreweg het meeste materieel Zwitsers zijn met wat ÖBB en wellicht een verdwaalde Duitse. De RhB krijgt op niveau 1 (einde klimspiraal van 0 naar 1) een depot met station, gelegen aan een dubbel hoofdspoor (die komt uit de klim). De klim bestaat uit vier sporen waarbij 1 dubbelspoor afbuigt en 1 dubbelspoor verder klimt naar een virtueel station, noem het a la Blausee. Ik heb mij hierbij laten inspireren op het andere forum en dat zag er indrukwekkend uit. Beide dubbelsporen komen uiteindelijk samen in een hoofdstation, bestaande uit meerdere perrons etc. Dit alles is uiteraard toekomst muziek maar dromen moet je houden.

Genoeg getypt. Ik heb wat om de boel wat meer in perspectief te plaatsen:
Afbeelding
De in- en uitgang van de klimspiraal niveau 0

Afbeelding
Aansluiting op vorige foto's richting opstelsporen

Afbeelding
Aansluiting op vorige foto met opstelsporen

Afbeelding
Vanaf hier bevindt zich een afslaand spoor zodat een trein niet het hele complex over hoeft. Of dit werkt gaan we zien, anders haal ik hem gewoon weg.
De metalen strips gebruik ik om de sporen parallel te leggen en met meerdere tegelijk. Echte opschieters dus.

Afbeelding
Overzicht van bovenaf

Afbeelding
Afbeelding
De techniek

Afbeelding
iTrain overzicht


Ik zal jullie niet gaan vermoeien met het nieuwe rollende materieel. Dat komt wel als de boel zover gereed is :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”