In de handleiding staat deze zin op pagina 4.
Eine gemeinsame Masseverbindung unterschiedlicher Spannungsquellen bzw. Stromkreise ist nicht zulässig. Dies führt zur Zerstörung des YD6016ES.
Wat betekent dit voor het aansluiten van de bezetmelder op het Märklin 3-rail systeem in combinatie met bijvoorbeeld een ESU Ecos, de (al wat oudere) TamsMC, of een Uhlenbrock?
(Dat je hem niet kunt gebruiken in combinatie met een CS3 is in de handleiding genoemd)
YD6016ES-GND: wat wordt bedoeld met 'eine gemeinsame Masseverbinding ist niet zulässig'.....' in de handleiding
-
Letterlijk vertaald "Een gemeenschappelijke aardverbinding tussen verschillende spanningsbronnen of circuits is niet toegestaan. Dit zal de YD6016ES vernietigen."
Met andere woorden, geen gemeenschappelijke aarding gebruiken.
Met andere woorden, geen gemeenschappelijke aarding gebruiken.
Grtz Erik
Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.
Erik,
Bedankt voor de letterlijke vertaling. Tot zover had ik het ook wel begrepen. Wat ik mis is de vertaling naar de toepassing. Wat moet ik hier mee? Wanneer is dit dan van toepassing?
Op het 3rail forum wordt gesuggereerd (vanwege deze zin) dat je deze bezetmelder dus niet mag toepassen binnen het 3-railsysteem.
Bedankt voor de letterlijke vertaling. Tot zover had ik het ook wel begrepen. Wat ik mis is de vertaling naar de toepassing. Wat moet ik hier mee? Wanneer is dit dan van toepassing?
Op het 3rail forum wordt gesuggereerd (vanwege deze zin) dat je deze bezetmelder dus niet mag toepassen binnen het 3-railsysteem.
-
Ik zou er uit afleiden dat je geen gemeenschappelijke massa mag gebruiken tussen de verschillende voedingen.
Als je bv. meerdere voedingen gebruikt, de massa niet aan elkaar koppelen maar elk afzonderlijk houden.
Als je bv. meerdere voedingen gebruikt, de massa niet aan elkaar koppelen maar elk afzonderlijk houden.
Grtz Erik
Hoi,
Hoe is het nu werkelijk... ?
Onze modules zijn in pricipe niet geschikt voor het z.g. Common-Ground systeem ( Märklin, Uhlenbrock, Tams etc. )
En als tweede, da's algemeen, zijn GND modules NIET geschikt voor Centrales met HBrug uitgangen ( DR5000, YD7001, Z21, z21 start etc. ) in combinatie met Massadetektie.
Maar... Onze YD6016ES-GND kan prima met Massadetektie aan Common-Ground centrales werken. ( Märklin en Uhlenbrock ) mits de s88N bus op 5V draait en niet op 12V zoals bij de CS3-Plus
Onze YD6016LN-GND werkt prima met de Uhlenbrockcentrales bij gebruik van massadetectie op 3-rail.
Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.
Groet,
Karst
Hoe is het nu werkelijk... ?
Onze modules zijn in pricipe niet geschikt voor het z.g. Common-Ground systeem ( Märklin, Uhlenbrock, Tams etc. )
En als tweede, da's algemeen, zijn GND modules NIET geschikt voor Centrales met HBrug uitgangen ( DR5000, YD7001, Z21, z21 start etc. ) in combinatie met Massadetektie.
Maar... Onze YD6016ES-GND kan prima met Massadetektie aan Common-Ground centrales werken. ( Märklin en Uhlenbrock ) mits de s88N bus op 5V draait en niet op 12V zoals bij de CS3-Plus

Onze YD6016LN-GND werkt prima met de Uhlenbrockcentrales bij gebruik van massadetectie op 3-rail.
Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.
Groet,
Karst
Yet another Model Railroad Company
Karst,
mss ook een tekening plaatsen hoe deze dan in het 3 rail systeem wordt aangesloten met name de C klem. Is deze massa of positief ? Daardoor zijn de problemen ontstaan.
mss ook een tekening plaatsen hoe deze dan in het 3 rail systeem wordt aangesloten met name de C klem. Is deze massa of positief ? Daardoor zijn de problemen ontstaan.
Is massa.
Sorry, maar iemand die niet snapt das een GND melder NIET met een externe spanning gebruikt moet worden, moet deze dan ook niet gebruiken....
Grtzz,
Karst
P.S. Sorry voor m'n botte antwoord. Maar ik ben het "gedoe" met 3-rail een beetje zat aan het worden.
Sorry, maar iemand die niet snapt das een GND melder NIET met een externe spanning gebruikt moet worden, moet deze dan ook niet gebruiken....
Grtzz,
Karst
P.S. Sorry voor m'n botte antwoord. Maar ik ben het "gedoe" met 3-rail een beetje zat aan het worden.
Yet another Model Railroad Company
Beste Karst;
Er is een grote leverancier die mensen YaMorc bezet melders verkoopt voor Marklin.
Ik ken 1 persoon die dus daar ingetuind is en waarschijnlijk het ding heeft opgeblazen.
Misschien is het zaak om de dealers hier goed over te informeren.
Er is een grote leverancier die mensen YaMorc bezet melders verkoopt voor Marklin.
Ik ken 1 persoon die dus daar ingetuind is en waarschijnlijk het ding heeft opgeblazen.
Misschien is het zaak om de dealers hier goed over te informeren.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Ik spreek voor mezelf en ons is duidelijk geïnstrueerd dat de GND modules niet gebruikt mogen worden op de CS3.
Wij benoemen dit dan ook expliciet in de webshop. Karst is hier altijd erg duidelijk over geweest.
Overigens is het gebruik van YaMoRC 6016 lijn bij een CS onzinnig. De Marklin 60881 kost welgeteld 7 euro meer.......
De GND modules zijn primair bedoeld voor de toepassing van schakelaars. Bijkomend voordeel is dat je bij een EcoS2 en IB ze gebruikt kunnen worden voor grond massadetectie.
Dan over het aansluiten:
-Bij twijfel contacteer je dealer, die kan je dit uitleggen met een schema.
- massadetectie doe je dus met de massa, niet met een spanning
- de C sluit je altijd alleen aan op de eerste S88 module, daarna niet meer.
Wij benoemen dit dan ook expliciet in de webshop. Karst is hier altijd erg duidelijk over geweest.
Overigens is het gebruik van YaMoRC 6016 lijn bij een CS onzinnig. De Marklin 60881 kost welgeteld 7 euro meer.......
De GND modules zijn primair bedoeld voor de toepassing van schakelaars. Bijkomend voordeel is dat je bij een EcoS2 en IB ze gebruikt kunnen worden voor grond massadetectie.
Dan over het aansluiten:
-Bij twijfel contacteer je dealer, die kan je dit uitleggen met een schema.
- massadetectie doe je dus met de massa, niet met een spanning
- de C sluit je altijd alleen aan op de eerste S88 module, daarna niet meer.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Nou dan heeft die grote uit Vlaardingen nergens naar gekeken.
De man had de eerste Intellibox , Marklin treinen en een Rosoft bezet bezetmelder.
De man had de eerste Intellibox , Marklin treinen en een Rosoft bezet bezetmelder.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Groeten Hans
Groeten Hans