Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nou , nou, meer werk dan ik heb ingeschat, leggen van rails met flex.

Ook al wel beginnersfouten tegengekomen. Voornamelijk het vastleggen van de rails op die foam en de onderliggende multiplex helpt ook niet om er spelden of duimspijkers in te steken.

Nieten zoals Martin voorstelde : op foam als ondergrond is dat geen goede oplossing. Misschien is mijn nietmachientje te sterk en ik kan de slagkracht niet regelen. Bij het nieten worden bilzen en foam gewoon samengedrukt tegen de multiplex ondergrond. Ben dan maar de flex rail gaan lijmen op de foam. Gelukkig dat ik daarvoor al die mallen had gemaakt.

Gevolg: zonder dat ik er erg in had hebben zekere bochten zich terug platter gaan leggen omdat de duimspijkers niet vast genoeg in de multiplex zaten. :(
Heb dus ineens al ervaren hoe je boekbinderlijm kunt losmaken, rail kunt los solderen, ze in de juiste bocht terug leggen. Dan er een gepast stuk rail leren inlassen in het ontstane gat.

Al doende leert men. Nu de rails in de helix nog gaan leggen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nog een geluk bij een ongeluk.

Toch even mijn twee langste wagons genomen en die langs elkaar laten rijden.
Oef... ik moet niet alles afbreken.
De wagons raken elkaar juist niet. Gelukkig, want normaal hangen deze wagons achter elkaar en het zijn mijn langste. alle ander wagons zijn minder lang.

Afbeelding

Toch een les voor bij de helix: dat ik daar absoluut zorg dat de hartlijn tussen de sporen 33mm. blijft en dat het tijdens drogen e.d. niet kan verschuiven.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Hans3

Bericht door Hans3 »

Hallo Erik,

Dat gaat inderdaad maar net.
Ook bij tunnelingangen is het verstandig om even te testen of je materieel er goed doorkomt. Zeker als de tunnelingang in een bocht ligt.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

nog een paar beginners vragen.
Martin schreef :
6. Rails positioneren en vastnieten met een tacker
7. Als alles rail ligt soldeer ik alle draden aan de rails en wissels
8. De blokken en secties slijpen
punt 6 is uitgevoerd voor de onderste laag. Alle flex is aan elkaar gesoldeerd en ook aan de wissels.
nu : ?

punt 7: draden solderen aan rails.
Mijn baan ligt nog plat op de tafel. Alle electronica moet nog aan de onderkant , [ LATER] ,vastgemaakt worden, Ik weet dus nog niet waar 'wat' gaat komen. Hoe kan ik dan draden aan rails en wissel solderen als ik nog niet de lengte van de draden weet. Of neem ik standaard ieder draadje 30 cm., soldeer het vast, boor een gaatje, steek het door de tafel en we zien later wel hoe we een en ander aan elkaar krijgen ?

punt8:doorslijpen
in de helix zijn het allemaal cirkels. De aansluiting van de ene flex op de ander heb ik eerst vastgezet met rail lassen, dan gesoldeerd en dan de rest van de flex gebogen en onder de gebogen raillas, als mechanische steun nog een trackwell gesoldeerd.
In de helix wil ik elke 1/2 cirkel als een blok maken. Mag ik dan gewoon in de rail doorslijpen of moet ik onder het doorslijppunt ook trackwell solderen als mechanische ondersteuning?
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Punt 7. Gewoon lang genoeg dat elke mogelijke optie in de buurt haalbaar is.

Punt 8. Altijd fixeren. Gebruik 2 componenten epoxylijm en fixeer de railstaaf op een stukje print of een schroef.

Ik hoop binnenkort hier wat over te publiceren ;)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 17 sep 2023, 11:29 Punt 7. Gewoon lang genoeg dat elke mogelijke optie in de buurt haalbaar is.
Thanks.

Dan ga ik aan de onderkant , later, telkens wel een schroefaansluitblokje plaatsen. Kan ik daarna alle kanten uit en zo kan ik ook ieder item noteren wie wat is.
Punt 8. Altijd fixeren. Gebruik 2 componenten epoxylijm en fixeer de railstaaf op een stukje print of een schroef.
goede raad; ga ik ogenblikkelijk uitvoeren.
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoe bedoel je dat?

Ik hou de draden lang genoeg om bij een aansluitpunt te komen. Denk aan bezetmelder of verdeelblok.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 17 sep 2023, 12:00 Hoe bedoel je dat?
weet nog absolluut niet waar de bezetmelders en wissel drivers en de blokaansluiting gaan komen. dus kan toch niet aan iedere wissel-rail etc. 1.5m draad gaan hangen. Daarom dat ik het hou op een soort"lusterklem" (zeggen ze hier- ik geloof voor noorderburen een suikertje) die ik later onder de baan bevestig en de draden van wissel en baan daar al op aansluit. kan ik later nog altijd verlengen naar waar ook!
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ja, dat kan wel. Het oplengen is in arbeid en materiaal duurder dan 1,5 meter draad. Dat kost je maar 30 cent per meter, dus 45 cent.

Een connector is alleen al duurder.

Daarnaast moet je altijd proberen de elektronica binnen 1,5 meter van de verbruiker te plaatsen.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

hahahah ben geen Nederlander.. “zuinig" :D :lol: staat niet in mijn woordenboekje.

Binnen 1.5m blijven … dat gaat een opgave worden. puzzelstuk om later op te lossen
Ergens in de vakjes moet alles komen:
Afbeelding
Middenstuk is bezet door lade met raspberry, klavier scherm, muis, daar kan ik geen draadjes hebben.
daaronder zit de Z21 en uiterts recht boven zit voeding.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”