Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik ben zover.
De oprit naar de helix is ook klaar.
Ik heb de overgang opgelost door een multiplex plaatje van 5 mm. af te schaven totdat de andere kant 0 mm. hoog is over een afstand van 200mm. Dat zou dus 2,5 % helling moeten wezen.
Afbeelding

En dan voorzien van de isolatie laag in foam.
Afbeelding

Als ik niets vergeten ben, moet ik nu met de rails en wissels beginnen.
Voor de goed orde :(Ik heb het al *tig maal gelezen, maar kan het niet onthouden of ben niet zeker. )

- Is het nu 3 draden aan de Peco-electrofrog's of toch 5 draden solderen.

- Is het nu eerst draden aan wissels solderen en dan pas op de baan plaatsen of omgekeerd?

- Moet ik ook de wissels vastleggen met b.v. boekbinderlijm ( enkel aan de buitenkanten-niet aan bewegend gedeelte) !) of komen die toch vast liggen door de aansluitende rails?

- En de eerste uitdaging. De eerste wissels . Hoe en waar moet ik nu isolatie-lassen plaatsen en waar metalen lassen
Afbeelding

Is het niet eenvoudiger dat ik elke wissel volledig voorzie van isolatie lassen, zowel aan de ingang als aan de uitgang.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nu ik de eerste rail's en wissels begin te leggen: :D

Mijn eerste draadjes aan mijn wissels.
Afbeelding

En dan de eerste twee wissels op de baan
Afbeelding

Het groene dat je ziet zijn isolatie lasjes die ik aan de onderkant groen geschilderd heb. zo zie ik ze tenminste op de tafel liggen. :D ;)

Eerste vraag :- Je hebt 3 draden aan de wissel gesoldeerd, je hebt 3 gaatjes geboord in je foam isolatie en in je bodemplaat, je steeds je draden door de bodemplaat. Hoe hou je de wissel op zijn plaats. Mag je die ook vastzetten met boekbinderlijm? ( OK geen lijm in de omtrek van de beweegbare delen)

Tweede vraag :: - Je plaats twee isolatie lassen aan de wissel. Dan steek je er een flexrail in. Je kijkt of de rails goed in de lassen zitten, niet eronder, niet erboven, met een goede afstand. Dan ga je de flex rail verder plooien in een bocht. Hoe vermijd je dat de aansluiting aan de wissel terug open komt en de spoorstaaf uit de isolatie las komt?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Uit een ander forum citeer ik even:
© Het koppelen van de flexrail.
Wanneer flexrail wordt gekoppeld, dus ook bij de overgang van de standaard rails naar flexrail, moet ervoor gezorgd worden dat er voldoende ruimte tussen de uiteinden van de spoorstaven aanwezig is, omdat flexrail een grotere lengte heeft dan de standaard raillengtes en dus bij temperatuurverhoging meer uitzet. Het is aan te raden om een tussenafstand van minimaal 0,35 mm per las aan te houden.
Afbeelding
Nu, op een proefstukje heb ik eens met een doorslijp-schijfje een paar spoorstaven door geslepen als test. Wat me nogal tegenvalt is de grote van die gleuf die je maakt, 0,7mm. à 0,8 mm. breed. Schijfje van Dremel is ook 0.6 mm. dik. Daar valt bijna een wieltje tussen van een wagon. Hoe doet men dat om een kleinere spatie te maken.

Als ik in de helix de flexrails aan elkaar wil koppelen, wil ik gebruik maken van die tracks-well koppelingen om daarop de spoorstaven te solderen en ze dan later door te slijpen om zo de scheiding tussen blokken te verwezenlijken. Doch dan wil ik wel een zekere oplossing voor de afstand van dat doorslijten of een andere techniek om die sporen aan de "trackswell" te solderen met b.v. maar een spatie van 0.3 mm. Iemand een ideé ?
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Dat probleem van spoorstaven met geringe ruimte aan "trackswell" te solderen en ook nog eens mooi in elkaars verlengde , heeft mij heel de voormiddag bezig gehouden.

Uit vroegere modelbouw activiteiten had ik al geleerd dat je veel problemen kon oplossen door het maken van een kaliber.

Dus heb ik mij het volgende tooltje gemaakt.
1) Een vroeger ponskaart ( wie kent dat nog) heeft een dikte van 0.17 mm. Als ik er dus twee stukjes op elkaar lijm heb ik een kartonnetje van 0.35 mm. dik. Juist voldoende om te voldoen .
2) Maak ik een Plexi kaliber dat mooi recht is en tussen de spoorstaven past. Zaag ik in het midden een gleuf van 1 mm. Dan kan ik dat stukje ponskaart in de gleuf steken. De spoorstaven tot tegen het kaartje schuiven. Het geheel op een "trackswell" leggen en solderen.
Daarna de flexrail in de gewenste borgen verder leggen.
Afbeelding

Afbeelding
Grtz Erik

Hans3

Bericht door Hans3 »

Hallo Erik,

Ik ben onder de indruk van je vaardigheden op modelbouwgebied. Petje af.
En kennelijk beschik je ook nog over heel goed gereedschap.
Ik blijf je vorderingen dan ook met veel belangstelling volgen.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik vermoed dat je moeilijker denkt/doet dan echt nodig en effectief is. Maar ik kan me vergissen, dat kan alleen jij vertellen.

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, zoals jij het nu doet. Ik soldeer de flexrails gewoon koud tegen elkaar en ga dan buigen. Ik heb het gevoel dat je veel moeilijker doet dan nodig is.

Isolasjes gebruik ik ook nooit, elke raillas soldeer ik dicht en na het solderen van alle draden gaat de drempel erin voor de scheidingen.

De draden soldeer ik ook pas naderhand aan de rails. Gewoon netjes aan de zijkant, je ziet er later niks meer van als het in de ballast ligt, en als je een storing hebt is het makkelijker zoeken of verhelpen.

Draad aan de onderzijde is vooral bewerkelijk. En naar het eindresultaat kijkend niet nodig

Overigens op onze website vind je handleidingen en video's over het leggen van peco code 55, de wissels en de polarisatie ervan.

https://domburgtrainsupport.nl/modelspo ... tutorials/

Mijn stappen:
1. Kurk leggen
2. Wisselstraten aan elkaar solderen, veertjes eruit halen.
3. Gaatjes voor de servos boren
4. Wisselstraat vastlijmen en laten drogen.
5. Flexrails vastsolderen aan de wissels en buigen. Wel even wat flexlijm eronder smeren.
6. Rails positioneren en vastnieten met een tacker
7. Als alles rail ligt soldeer ik alle draden aan de rails en wissels
8. De blokken en secties slijpen
9. Testrijden
10. Ballast aanbrengen
11. Testrijden
12. Nietjes verwijderen.

Een twee daagjes rails leggen (stap 1 tot 6) je krijgt dit:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 10 sep 2023, 11:26 Ik vermoed dat je moeilijker denkt/doet dan echt nodig en effectief is. Maar ik kan me vergissen, dat kan alleen jij vertellen.
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, zoals jij het nu doet. Ik soldeer de flexrails gewoon koud tegen elkaar en ga dan buigen. Ik heb het gevoel dat je veel moeilijker doet dan nodig is.
Dat is geen vermoeden maar werkelijkheid. Staar me dan ook blind op al die YT filmkes en weet feitelijk niet hoe beginnen met die flex-rails? Drempelvrees??
Tja… als je nog nooit met modelspoor bezig bent geweest. Eerste keer is altijd moeilijk.
Isolasjes gebruik ik ook nooit, elke raillas soldeer ik dicht en na het solderen van alle draden gaat de drempel erin voor de scheidingen.
Het is juist die nogal grote opening die ik maak met die dremel die mij afschrikt. :oops:
De draden soldeer ik ook pas naderhand aan de rails. Gewoon netjes aan de zijkant, je ziet er later niks meer van als het in de ballast ligt, en als je een storing hebt is het makkelijker zoeken of verhelpen. Draad aan de onderzijde is vooral bewerkelijk. En naar het eindresultaat kijkend niet nodig
Q: heb je geen foto van hoe jij je draden aan wissel soldeerd. :?: :?:

Je stappenplan ga ik uitdrukken en begin maar terug opnieuw.
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

;) "vaak ben je te bang" en "al doende leer je" zijn 2 veel voorkomende uitdrukkingen die bij onze modelspoorhobby horen.

In het eerste deel van mijn baan, wat volledig uit flex rails bestaat heb ik ook fouten gemaakt, die ik nu niet meer maak. Ook qua solderen, maar ja door te doen leer je wel de technieken om het te solderen en het inzicht waar de draden moeten.

Dit heb ik ook et huisjes bouwen, als je in het eerste deel van de baan kijkt hebben deze een plastic look, en nu weather de huisjes meer. Gewoon een kwestie van doen en ervaring opbouwen.
Met vriendelijke groet, Mark

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Het is even reizen, maar kan je niet een keer langskomen in de werkplaats?

Dan kan je het proces zelf zien en aanschouwen.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Martin je hebt een 'PB'
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”