Erik's baantje van 165 x 85

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Hey Erik, :lol: foute situatie voor me.

Ik heb het schroefdraad , die bij het begin van de eerste ring zitten, door een balkje eronder, waardoor de eerste stijgende segment begint gelijk met de bodemplaat (dus de vloerplaat).
En dan kan je een vierkant van de de bodemplaat eruit halen, waar begin van je helix komt.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@Marksintpancras : Ik maak niet graag een gat in mijn bodemplaat. :D Begrijp wel je gedachten gang. Kan wel een stuk van de helix drager afschuinen . de resterende drempel met karton opvullen om zo een overgang van 0 mm. naar 5 mm. te bekomen.

Ik had nog een plaat multiplex van 5 mm. liggen van +/- 1 m^2.
Beetje gek van dan nog een plaat Van 6mm. te gaan kopenom er een helix van te maken. Ik veropnderstel dat die 5 mm. dikte ook wel zal voldoen.
Na wat tekenwerk kon ik er al het materiaal voor mijn helix uithalen.
Hier alles ruw uitgezaagd.
Afbeelding

Dan daarna afwerken met de lintzaag, mooi naast de lijntjes
Afbeelding

Even op de tafel geplaatst en snel wat hoogte verschil erin met lego blokjes..
Afbeelding

Afbeelding

Nu de draadstangen en de klemmen gaan maken.
Ik ga aan de buitenkant 6 draadstangen M6 plaatsen, telkens op 60°. dan zie ik wel of er aan de binnenkant ook draadstangen moeten komen. kwestie van ineens genoeg alum klemmetjes te frezen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

:D hey Erik,

Je kan hem ook van gips maken, of van klei als je niet in de bodemplaat wil zagen.

Leiden vele wegen naar Rome :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Mooi Helix Erik!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Dank U Martin. ;)

Proefstukjes van de ondersteuning.
Zoals je op de foto ziet is dit normaal de onderkant.
Afbeelding

De kleine gaatjes zijn voor M3 boutjes, die door de grondplaat gaan.( zijn even verborgen door de klemmetjes)
Dus geen dwarse stukjes onder de grondplaat.
Ook geen gedoe om van die halve rondjes uit te zagen.
Geen hinder voor o.a. pantografen.
Je kan die beugels plaatsen waar je maar wil.
Je kan er twee segmenten mee aan elkaar maken.

Nu nog een hoop van die dingen frezen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Toevallig komen we binnenkort met een product op de markt die exact dat allemaal oplost.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 30 aug 2023, 23:25 Toevallig komen we binnenkort met een product op de markt die exact dat allemaal oplost.
Heb ik weer het rond-wiel heruitgevonden.??
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee hoor, wees niet bang. We zijn er al een tijdje mee bezig :)

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Best heftig !!

Als je in je leven nog nooit, zelfs van ver of dichtbij een helix hebt gezien, buiten wat er op internet circuleert, ineens een helix gaat maken. Kom je hier en daar wel ernstige denkfouten tegen.

Nog een geluk dat ik de gaten voor de draadstangen nog niet in de bodemplaat heb geboord en eerst een tijdelijke samenstelling wou zien.
Afbeelding

1) Ik wilde eerst proberen te berekenen hoe hoog iedere draadstang moet zijn. Best maar besloten van die helix in elkaar te zetten en dan op de realiteit gaan meten hoe hoog een en ander moet wezen.

2) Ik had zo mooi 2x 22 klem-houdertjes gefreesd, doch was vergeten dat je die onderste moeren ook moet kunnen verdraaien. :evil: :twisted: Dat gaat niet als de draadstand tegen de multiplex ondergrond komt. :oops:
Dus terug maar wat Alu- gaan bestellen. CNC-frees-programma aanpassen en terug 22-binnen en 22-buiten klemmen maken grrr... :mrgreen:

3) Ook weer ondervonden dat papier en computerschermen heel geduldig zijn. Nu ik alles zo eens provisoir in elkaar schroef, kwestie van eens te kijken naar wat het echt zou kunnen zijn. Komt de uitgang van de bovenste helix toch niet recht uit op een draadstang zeker !!!
Afbeelding

Gelukkig kan ik die stang dus nu nog verplaatsen zodat ze tussen de beide uitgangen komt te liggen.

Zie nu ook dat mijn tweede level; helemaal fout is in Railmodeller.( ja dat heb ik gemaakt, die fout,niet Railmodeller :oops:
zoals het getekend was kan ik nooit in de helix binnenkomen.

Aardig wat ondervinding opgedaan vandaag.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

De eerste laag van de helix is klaar
Afbeelding

Hoogte regeling heb ik uitgevoerd dank zij een excel'tje dat mooi de hoogte uitrekent.
Bodemplaat tot hoogte steun. En dan maar draaien aan die moertjes.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je beter de binnenzijde van de helix iets lager instelt en zo een kleine dwarshelling creëert voor de sporen. Hoeveel weet ik niet, dus met de natte vinger de binnenhoogte maar 1 mm. Lager gezet.

Nu nog. De oprit in orde krijgen.
Afbeelding
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”