Eindelijk de tijd genomen om het fotowerk van mijn bouwproject eens in chronologische volgorde te plaatsen en te voorzien van korte beschrijvingen.
In 1974 begonnen met Märklin M-rails met een oud baanvoorbeeld en na 3 verhuizingen en 40jr later het project deels gesloopt en uitgebreid en nu met K-rails weer opgebouwd. Dus ook 3-rail maar nu met gelijkspanning gevoed. De 2e massarail geeft dan gelegenheid om ook alle wagons zonder speciale voorzieningen overal te kunnen detecteren. Ik zal, wanneer er weer iets te melden is, de voortgang van mijn project presenteren/aanvullen. Veel kijkplezier aan eenieder. Ik geniet ook van al jullie bijdragen en doe daar ook geregeld mijn voordeel mee. Dank daarvoor.
Groet, Joop
Basis: modelbaan nr. 9 (M-rails) uit Märklin catalogus 1959
wordt zsm vervolgd: moet alle bestanden verkleinen tot max 1Mb
Baan 009XL met station Sankt Niklaus
-
Baan 009XL met station Sankt Niklaus
Groet,
Joop
Joop
-
- Site Admin

Met vriendelijke groet, Mark
-
Hier een volgende serie beelden van de baan.
verwijderd. De besturing was destijds gepland met een zelfbouw computer vlgs de Hobby Computer Club - afdeling Modelspoor (HCC-M).
Ook nog delen aangestuurd gehad middels een PLC. Vulplaat van 0,5 mtr toegevoegd. Tafelmaat van de hoofdbaan wordt nu 3 x 1,5 mtr Tafelconstructie opklapbaar en verrijdbaar.
Het grijze paneel is het hardware paneel en werkt tevens als contragewicht voor de voorstetafelhelft. (scharnierpunt zit niet in het midden: dit punt wordt bepaald door de gekozen tafelhoogte).
Het hardware paneel is bovenaan scharnierend opgehangen zodat dit naar voren omhooggeklapt kan worden om het baangedeelte erachter te kunnen bekabelen. Hardwarepaneel als werktafel.
Door de voorste koppelbalk uit te nemen kunnen de zijframes naar binnen onder het hardwarepaneel gedraaid worden zodat hierop makkelijk de hardwaremodules gemonteerd kunnen worden.
De 8 stuks 32-aderige kabels (4 links en 4 rechts) en de bovenbouw aan de voorzijdeverwijderd. De besturing was destijds gepland met een zelfbouw computer vlgs de Hobby Computer Club - afdeling Modelspoor (HCC-M).
Ook nog delen aangestuurd gehad middels een PLC. Vulplaat van 0,5 mtr toegevoegd. Tafelmaat van de hoofdbaan wordt nu 3 x 1,5 mtr Tafelconstructie opklapbaar en verrijdbaar.
Het grijze paneel is het hardware paneel en werkt tevens als contragewicht voor de voorstetafelhelft. (scharnierpunt zit niet in het midden: dit punt wordt bepaald door de gekozen tafelhoogte).
Het hardware paneel is bovenaan scharnierend opgehangen zodat dit naar voren omhooggeklapt kan worden om het baangedeelte erachter te kunnen bekabelen. Hardwarepaneel als werktafel.
Door de voorste koppelbalk uit te nemen kunnen de zijframes naar binnen onder het hardwarepaneel gedraaid worden zodat hierop makkelijk de hardwaremodules gemonteerd kunnen worden.
Groet,
Joop
Joop
-
De eerste Dinamo modules. Besturing gebeurt middels iTrain (en iCar voor de auto's)
Groet,
Joop
Joop
-
-
-
-
Met UCCI module aangesloten
Wegdek voorzien van "asfalt" (Faller wegenverf)
Groet,
Joop
Joop
Hallo Joop,
Je hebt de daad snel bij het woord gevoegd
Het eerste plaatje uit de catalogus 1959 is al geweldig. Ik krijg meteen nostalgische gevoelens. Dat plaatje moet je altijd bewaren.
Je hebt het allemaal heel professioneel aangepakt. Wat een ingenieuze constructie.
De plaatjes geven een mooi beeld van je voortgang en wat leuk dat je ook auto's laat rijden.
Ik volg e.e.a. met veel plezier en kijk dan ook vol verwachting uit naar het vervolg.
m.vr.gr.
Hans
Je hebt de daad snel bij het woord gevoegd

Het eerste plaatje uit de catalogus 1959 is al geweldig. Ik krijg meteen nostalgische gevoelens. Dat plaatje moet je altijd bewaren.
Je hebt het allemaal heel professioneel aangepakt. Wat een ingenieuze constructie.
De plaatjes geven een mooi beeld van je voortgang en wat leuk dat je ook auto's laat rijden.
Ik volg e.e.a. met veel plezier en kijk dan ook vol verwachting uit naar het vervolg.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Dank je Hans voor het compliment.
Om niet op de kop onder de tafel(s) te moeten liggen heb ik de opklapconstructie bedacht en dat bevalt goed.
Hetzelfde heb ik ook gedaan met rangeerterrein 1 (tafel van 2,7 x 1,5 mtr) en rangeerterrein 2 (tafel van 1,2 x 0,94 mtr). De 3 tafels kunnen eenvoudig gekoppeld/ontkoppeld worden en het geheel is verrijdbaar om er aan alle zijden bij te kunnen. Hierover later meer.
Eerst nog een vervolg op de opbouw van de hoofdbaan.
Bij deze spoorovergang heb ik de puntkontakten iets moeten verhogen (doorlopende strip op gesoldeerd)
De sleper onder de loc heeft hier geen moeite mee. Hier is nog een locloods gepland en rechts een houtzagerij met waterval die de houtzaagmolen aandrijft. De toplaag van het wegdek is overhead folie van 0,4 mm dik met Faller wegenverf.
Belijning komt nog in een volgend verslag.
Groet, Joop
Om niet op de kop onder de tafel(s) te moeten liggen heb ik de opklapconstructie bedacht en dat bevalt goed.
Hetzelfde heb ik ook gedaan met rangeerterrein 1 (tafel van 2,7 x 1,5 mtr) en rangeerterrein 2 (tafel van 1,2 x 0,94 mtr). De 3 tafels kunnen eenvoudig gekoppeld/ontkoppeld worden en het geheel is verrijdbaar om er aan alle zijden bij te kunnen. Hierover later meer.
Eerst nog een vervolg op de opbouw van de hoofdbaan.
Bij deze spoorovergang heb ik de puntkontakten iets moeten verhogen (doorlopende strip op gesoldeerd)
De sleper onder de loc heeft hier geen moeite mee. Hier is nog een locloods gepland en rechts een houtzagerij met waterval die de houtzaagmolen aandrijft. De toplaag van het wegdek is overhead folie van 0,4 mm dik met Faller wegenverf.
Belijning komt nog in een volgend verslag.
Groet, Joop
Groet,
Joop
Joop