XPS-baan

GND
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Hans3 schreef: 17 aug 2023, 21:48 Hallo Joop en Willem,

Bedankt voor jullie complimenten.
Bij veel van de foto's speelt de achtergrond een belangrijke rol. Die heb ik door een lijstenmaker op foamboard laten plakken en laten lamineren. Dat was niet goedkoop, maar ik ben heel blij met het resultaat.

Ik heb ook naar een draadje over jullie banen gezocht, maar niet gevonden.

m.vr.gr.

Hans
Hoi Hans,

Dat klopt, want ik moet nog gaan bouwen. Alleen zijn er nu andere prioriteiten, druk op het werk en help op dit moment mijn schoonouders (90+) met allerlei zaken.

Met vriendelijke groet,
Willem
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

@ Christ
Bedankt voor je belangstelling en je compliment.


@ Willem
Ik kan mij voorstellen dat werk en schoonouders prioriteit krijgen. En voor mantelzorg voor je schoonouders kan ik je alleen maar prijzen.
Zelf ben ik al zo'n 18 jaar met pensioen. Ik heb dus makkelijk praten.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

AlbertG
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Wat een prachtige baan, Hans.
Ik lees ook dat je bezig bent met een uitbreiding. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

joopspoort
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Hallo Hans,

een Bouwverslag van mijn H0-3rail(gelijkstroom) baan heeft er wel opgestaan maar bij het overzetten van dit forum naar een nieuwe provider werden een aantal bijdragen corrupt weergegeven. Ik heb daarom mij bijdrage door de beheerder laten verwijderen.
Wordt nog opnieuw geplaatst.
Ga zo door. Je bent een mooi voorbeeld voor mij wat betreftde scenery. Daar moet ik nog het nodige aan doen.
Wordt vervolgd.
Groet, Joop
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

@ Albert

Dank je wel.
Ik heb zojuist bij jouw YouTube kanaal gekeken.
Ik zie veel (mooie) treinen rijden en techniek. Bij mij is dat een ondergeschoven kindje. De basiszaken zijn op orde: de (zes) treinen rijden netjes automatisch met behulp van iTrain, maar ik ben toch vooral van de scenery.
Overigens zag ik tegen het eind van jouw jubileumvideo wel het eerste groen verschijnen :)
En wat een prachtige brug is die Den Akkerbrug. Echt een blikvanger.

Over de uitbreiding wil ik binnenkort wel wat posten.


@ Joop
Ik wacht wel af wanneer jouw baan weer op het forum verschijnt.
Ik ben benieuwd hoe je de scenery gaat aanpakken. Voor landschapsbouw zijn er zoveel mogelijkheden. Papier-maché, gips, piepschuim, klei, sculptamold, en ga zo maar door. Bij mij is het gehele landschap van XPS, aangevuld met Silk Clay en Geländespachtel. En gras en ander "groen" natuurlijk.
En dan is er ook nog de verdere aankleding zoals gebouwen, bomen, wegen, verkeer, mensen en dieren, hekken, etc.
Genoeg te doen dus.
Om een idee te geven: op mijn baan staan tot nu toe zo'n 220 bomen, 55 auto's en bijna 350 figuurtjes (mensen en dieren).

Mijn "groen" voorraad:

Afbeelding


m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 467
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D Mooie baan Hans, echt knap dat je dat uit XPS heb gesneden.

En weet je wat met techniek is, kan alleen maar stuk :lol: nee, joh ik hou er ook niet van. Draadjes leggen en je ziet weinig wat je aan het bouwen bent, maar soms is het verdomd handig :idea: :D dan geeft het toch wel een extra dimensie aan de modeltreinbaan.

:D qua groen voorraad heb je voor de komende jaren wel genoeg, wel handig in die jampotjes ;) :D
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Hallo Mark,

Dank je wel.
Draadjes leggen en andere techniek hoort er zeker bij. Dat is juist het mooie van onze hobby. Het is zo veelzijdig.
Vormgeving landschap, schilderwerk, gebouwen in elkaar zetten, de techniek, het gebruik van de computer, het rijden, documenteren en fotograferen, etc.
Ook het lezen en posten op het forum is voor mij een wezenlijk onderdeel van de hobby.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Hallo allen,

Van de uitbreiding komt even niks.

Ik heb zitten rommelen met de bedrading vanwege een knipperend lampje en heb op een of andere manier kans gezien om al mijn bezetmelders uit te schakelen :oops: :x
De storing zit waarschijnlijk in de loconetverbindingen. Rijden gaat goed, alleen de bezetmelding is verdwenen. Voor alle bezetmelders. Het gaat om 6 Uhlenbrock modules 63320, met in totaal 48 terugmeldadressen.

Inmiddels ben ik overgestapt op bezetmelders van YaMoRC. Maar die wil ik niet aansluiten voordat ik weet wat er mis is.

Loconet gaat van de centrale naar een splitter, en daarna komt een ketting van schakelmodules op één uitgang daarvan en een ketting van bezetmelders op een andere uitgang.
De schakelmodules werken gewoon goed (seinen en verlichting). Daarom ging ik er vanuit dat het probleem na de splitsing moet liggen, alleen de bezetmelders dus.

Als eerste heb ik alle bezetmelders losgekoppeld van loconet. Daarna heb er steeds één tegelijk aangesloten en getest. Helaas geen bezetmeldingen
Vervolgens heb ik één bezetmelder rechtstreeks aangesloten op de loconet-T aansluiting van de centrale. En warempel er kwamen bezetmeldingen door.
Het probleem lijkt dus toch vóór of in de splitsing te zitten :o :shock:

Wordt vervolgd.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Erik-B
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Enkele van de afneembare modules van de baan. ....Ook deze modules zijn los gebouwd, maar zijn daarna wel permanent op de baan bevestigd.
Wel een geweldig idee. Nodigt uit tot navolging.
Hoe heb je die afneembare modules op de baan vastgezet.?

Ik vraag dat omdat mijn baan telkens na gebruik moet dichtgeklapt worden. Het idee van afneembare modules lijkt mij wel wat. Zo kan je verschillende modules verwisselbaar maken en dus de layout van mijn baan veranderen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Hmmm. Ik zie allerlei splitters voor Loconet die passief zijn. Maar als je https://www.dtswebshop.nl/nl/dts-locohub.html even leest zie dat ze daarmee wel allemaal uit dezelfde ruif eten. En dat die wellicht niet genoeg vermogen heeft.

En daarbij is het ook mogelijk dat een rj11 kabeltje defect is gegaan. Heb je een tool om die kabels te bemeten?
Fleischman z21
Testbaan.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”