Oke terug wat tijd voor mijn treintjes. Een update uitgevoerd op de YD7001 en de laatste versie van iTrain op een M2 MacBook Pro met een USB connectie tussen computer en controller. Detectie wordt gedaan met een YD6016LN-CS. Alles werkt, dus ikke gelukkig.
Ik heb een test ovaal liggen waarin ik ook een strook heb opgenomen om snelheidsmeting te doen (centrale melder met zijmelders). Wat testjes gedaan en alles blijkt te werken. Nu het echte werk. De eerste loc die ik begin te testen, geeft een heel rare snelheidsgrafiek, met serieuze sprongen op en neer. Mijn eerste idee, ik moet iets doen aan de lastregeling van de loc. Een tweede loc van een andere fabrikant ... je kunt het raden ... net hetzelfde. Wat is er aan de hand? Slechte Locs?
Ik ben uiteindelijk manueel gaan tijd registreren, terwijl de lok rondjes reed en we een snelheidsmeting deden. De loc begint op de hoogste snelheid. Met mijn chronometer, nam ik steeds de lap tijden. De tijden gingen mooi lineair omhoog, maar in iTrain, nog steeds een grimmige grafiek.
Nu begin ik te denken dat het ligt aan het detecteren en het doorgeven aan iTrain. Als er hier soms wat vertraging op zit dan gaat de meeting de mist in.
Enig idee wat er mis gaat? Ligt het aan mij?
[EDIT] Nog wat gelezen hier en op iTrain forum. Er zitten Piko locs tussen, maar de raarste grafieken krijg ik met een Loc van Roco (73227) en eentje van Trix (25595)
[EDIT2] USB vervangen door LAN ... zelfde probleem
YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]
YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]
Zijn de lengte van de rails en eventuele wissels correct nauwkeurig ingegeven in iTrain. Nu lijkt me dat een kleine kans hebber maar zou kunnen. Ook zou ik eens een derde LOC er opzetten die digitale al afgeleverd is van fabriek. Wie weet heb je pech en zijn de eerste 2 locs niet lekker.Ikke schreef:Oke terug wat tijd voor mijn treintjes. Een update uitgevoerd op de YD7001 en de laatste versie van iTrain op een M2 MacBook Pro met een USB connectie tussen computer en controller. Detectie wordt gedaan met een YD6016LN-CS. Alles werkt, dus ikke gelukkig.
Ik heb een test ovaal liggen waarin ik ook een strook heb opgenomen om snelheidsmeting te doen (centrale melder met zijmelders). Wat testjes gedaan en alles blijkt te werken. Nu het echte werk. De eerste loc die ik begin te testen, geeft een heel rare snelheidsgrafiek, met serieuze sprongen op en neer. Mijn eerste idee, ik moet iets doen aan de lastregeling van de loc. Een tweede loc van een andere fabrikant ... je kunt het raden ... net hetzelfde. Wat is er aan de hand? Slechte Locs?
Ik ben uiteindelijk manueel gaan tijd registreren, terwijl de lok rondjes reed en we een snelheidsmeting deden. De loc begint op de hoogste snelheid. Met mijn chronometer, nam ik steeds de lap tijden. De tijden gingen mooi lineair omhoog, maar in iTrain, nog steeds een grimmige grafiek.
Nu begin ik te denken dat het ligt aan het detecteren en het doorgeven aan iTrain. Als er hier soms wat vertraging op zit dan gaat de meeting de mist in.
Enig idee wat er mis gaat? Ligt het aan mij?
[EDIT] Nog wat gelezen hier en op iTrain forum. Er zitten Piko locs tussen, maar de raarste grafieken krijg ik met een Loc van Roco (73227) en eentje van Trix (25595)
[EDIT2] USB vervangen door LAN ... zelfde probleem
Wat voor detectie melders gebruikt u?
In iTrain heb je alleen een aantal stukken geïsoleerd rails nodig en exact ingegeven lengte van rail voor het meten van de snelheid met een terug melding, liefst met current- of opto detectie.
De snelheids test grafiek word uitgevoerd middels 3 geïsoleerde blokken, eens ff kijken over welke blokken hij heen en weer gaat en dan buiten die blokken de ovaal op 1 plek onderbreken, zodat de spoel/Coil werking teniet is gedaan.
Afijn, zijn tips, er zullen leden zijn die nog veel slimmere ideeën hebben!
Met vr gr Blauwe Koelkast
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Best '73 from Sparks Wouter JO21HP Holland, the land of the tulips, clogs, windmills and the ….
Bedankt voor jouw antwoord ... ik heb in totaal getest met 8 locs. Om een punt-hoofd van te krijgen. Ik gebruik een Yamorc YD6016LN-CS als stroom detectie.
De foute detectie valt natuurlijk het meest op bij de hogere snelheden. Maar ik krijg geen concequent resultaat. De meetfouten lopen natuurlijk op. In elke stap zal er wel een bepaalde vertraging zijn en die vertraging is.
Stappen:
1. Yamorc YD6016LN-CS detecteert stroom op een poort.
2. Yamorc YD6016LN-CS stuurt een Loconet bericht naar YD7001
3. YD7001 stuurt bericht naar MacBook Pro M2 (via LAN of USB)
4. Mac OS 13.4.1 stuurt bericht naar iTrain
5. iTrain verwerkt gegevens
Ik ga voor hogere snelheid een een langer traject proberen om de procentuele fout te verkleinen.
Ben ik echt de enigste die hier tegenaan loopt?
De foute detectie valt natuurlijk het meest op bij de hogere snelheden. Maar ik krijg geen concequent resultaat. De meetfouten lopen natuurlijk op. In elke stap zal er wel een bepaalde vertraging zijn en die vertraging is.
Stappen:
1. Yamorc YD6016LN-CS detecteert stroom op een poort.
2. Yamorc YD6016LN-CS stuurt een Loconet bericht naar YD7001
3. YD7001 stuurt bericht naar MacBook Pro M2 (via LAN of USB)
4. Mac OS 13.4.1 stuurt bericht naar iTrain
5. iTrain verwerkt gegevens
Ik ga voor hogere snelheid een een langer traject proberen om de procentuele fout te verkleinen.
Ben ik echt de enigste die hier tegenaan loopt?
ja word wel een raadsel, ik zou bijna denken dat de loconet data verstoord is.!
Best '73 from Sparks Wouter JO21HP Holland, the land of the tulips, clogs, windmills and the ….
Heb je gedetecteerde en ongedetecteerde stukken in je meettraject ??
Zo ja, waarmee voed je de ongedetecteerde ?
Andere optie: Antislipbandjes; Roco monteert die notoir al ruim 25 jaar aan de verkeerde kant van het draaistel: Namelijk als eerste wielstel. Dit omwisselen met het andere wielstel, zodat de metalen wielen altijd (!!) als eerste de detectie veroorzaken.
Groet,
Karst
Zo ja, waarmee voed je de ongedetecteerde ?
Andere optie: Antislipbandjes; Roco monteert die notoir al ruim 25 jaar aan de verkeerde kant van het draaistel: Namelijk als eerste wielstel. Dit omwisselen met het andere wielstel, zodat de metalen wielen altijd (!!) als eerste de detectie veroorzaken.
Groet,
Karst
Yet another Model Railroad Company
Ongedetecteerde stuk wordt momenteel rechtstreeks gevoed. Dus we hebben daar een spanningsverschil … dar ga ik aanpassen.
Maar ik vermoed niet dat het de hoofdoorzaak is. Als ik met de hand de tijd opneem, dan heb ik een vlakke grafiek, zelfs rekening houden met de meetfouten. De fouten in iTrain zijn veel groter.
Ik vermoed dat het gewoon vertragingen zijn zoals eerder beschreven en bij hoge snelheid kan je dan beter een veel langer traject gebruiken. Ik ga alleen eens moeten zien hoe stabiel ik de snelheid kan houden, maar dat gaat ook afhangen van de individuele lok.
Bedankt iedereen voor de reacties.
Maar ik vermoed niet dat het de hoofdoorzaak is. Als ik met de hand de tijd opneem, dan heb ik een vlakke grafiek, zelfs rekening houden met de meetfouten. De fouten in iTrain zijn veel groter.
Ik vermoed dat het gewoon vertragingen zijn zoals eerder beschreven en bij hoge snelheid kan je dan beter een veel langer traject gebruiken. Ik ga alleen eens moeten zien hoe stabiel ik de snelheid kan houden, maar dat gaat ook afhangen van de individuele lok.
Bedankt iedereen voor de reacties.
Nee, hoor,
Dat maaktg wel degelijk uit, bij ongedetecteerd -> gedetecteerd krijg je een onbetrouwbaar meldpunt. En dat kan oplopen in het ongustigste geval tot een complete loc-lengte ...
Simpel oplossen: (eventueel tijdelijk) die ongedetecteerde sectie ook aansluiten op een uitgang van de terugmelder.
Suc6,
Karst
Dat maaktg wel degelijk uit, bij ongedetecteerd -> gedetecteerd krijg je een onbetrouwbaar meldpunt. En dat kan oplopen in het ongustigste geval tot een complete loc-lengte ...

Simpel oplossen: (eventueel tijdelijk) die ongedetecteerde sectie ook aansluiten op een uitgang van de terugmelder.
Suc6,
Karst
Yet another Model Railroad Company
Zal testen ... later meer.
Ben zeer benieuwd wat den oorzaak is.
Karst, ook groeten von Herr Dirk te Zevenbergen BlauweKoelkast
Karst, ook groeten von Herr Dirk te Zevenbergen BlauweKoelkast
Nop niets ... allemaal nieuwe draden, alle stukken spoor lopen nu via de detectie en exact dezelfde resultaten. Met stopwatch krijg ik perfect oplopende tijden ... in iTrain een onregelmatige grafiek met metingen die ver van elkaar liggen.
Mijn meetstuk is 23cm en dat is volgens mij veel te kort voor de hogere snelheden, zeker met de ketting van vertragingen die kunnen oplopen en zo het percentuele meetverschil kunnen verklaren. De impact bij lagere snelheden is daarom veel kleiner. Ik ga later eens testen met een veel langer meerstuk voor de hogere snelheden, maar ik moet dringend wat werken
.
Mijn meetstuk is 23cm en dat is volgens mij veel te kort voor de hogere snelheden, zeker met de ketting van vertragingen die kunnen oplopen en zo het percentuele meetverschil kunnen verklaren. De impact bij lagere snelheden is daarom veel kleiner. Ik ga later eens testen met een veel langer meerstuk voor de hogere snelheden, maar ik moet dringend wat werken