Ombouw rijdend materiaal Ronald

rthuinte

Ombouw rijdend materiaal Ronald

Bericht door rthuinte »

En poosje geleden maar eens een oude analoge loc aangeschaft om eens mee te gaan stoeien (dit is ook 1 van de redenen waarom ik met de Dinamo aansturing rijd, zodat ik af en toe eens lekker los kan gaan op locomotieven). Aangezien ik wil starten met een Nederlandse N spoorbaan, viel de keuze op de NS1601, Fleischmann 7363.

Al gauw bleek dat deze stotterend over de baan rijdt, dus maar eens begonnen met het uit elkaar halen van de loc om deze eens goed schoon te maken (zie de onderstaande foto).

Afbeelding

Na de schoonmaak, lijken de contacten beter contact te maken en de verlichting van de loc (rijrichting) brandt een stuk beter, echter het rijden is nog steeds niet naar mijn wens. Uiteindelijk de tip gekregen de motor ook uit elkaar te halen en deze goed schoon te maken. Koolborstels lijken goed... Echter na de schoonmaak, is er geen beweging meer in de motor te krijgen. Zelfs bij een directe aansluiting op een regelbare voeding, is er geen actie... Mijn conclusie (ik sta open voor andere gedachtes) is dat ik de moeite om zeep heb geholpen.

Na speuren op het internet heb ik een nieuwe motor gevonden, die er schijnbaar ook voor zorgt dat het rij gedrag van de loc verbetert wordt, de zogenaamde klokanker motor. De set die ik hiervoor ga gebruiken zal de NF003G zijn. Deze heb ik ondertussen binnen gekregen en ik hoop deze één deze dagen te gaan inbouwen... Wordt vervolgt...

Vervolgens heb ik ook besloten dat mocht de loc daadwerkelijk beter dan rijden, dat ik deze ook naar digitaal ga ombouwen, dus hiervoor zal ik ter zijner tijd nog een goede decoder moeten gaan zoeken. Aanvullend heb ik al wel gezien dat er een set beschikbaar is die de rij verlichting verbetert, dus dat wordt dan na de mogelijke digitalisering en volgende stap. Als, voorlopig, laatste stap wil ik dan nog de koppelingen aanpassen zodat ik de verlichting in de rijtuigen ook middels de decoder kan schakelen. Met andere woorden... Er zijn nog genoeg plannen, eerst maar eens zorgen dat de rij eigenschappen naar mijn wens voldoen. Wordt vervolgt...
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Persoonlijk zou ik niet teveel geld meer investeren in dit model, in september komt er een nieuwe serie 1600 modellen uit van Fleischmann. Met klokanker motor, next18 stekker, front- en sluitlicht, veeel beter rijgedrag en een kloppend model. En je kunt hem ook met sound aanschaffen.

Maar verder, hoe heb je de motor gereinigd? Onze ervaring is dat de motor altijd weer te reviseren is en perfect zal draaien.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Bedankt voor de goede opmerking en dit is zeker weer een overweging waard. Kan ik hier ook uit op maken dat ik het rij gedrag van het huidige model nooit optimal ga krijgen?

Op zich heb ik er geen probleem mee om tijd en kosten in dit model te steken (sterker nog ik vond het wel leuk en leer er veel van) , maar als op voorhand al bekent is dat het resultaat "matig" zal zijn, dan heb ik er wel wat moeite mee.

Met betrekking tot je vraag... Ik heb alles met wasbenzine gereinigd. Als voegde stap heb ik voorzichtig met een kleine schroevendraaier de motor iets uit elkaar geduwd. Zodoende kon ik de collector ook met een wattenstaafje bereiken. Kijkend naar de motor was deze al dusdanig "poreus", dat hier vermoedelijk wat verkeerd is gegaan. Ook de lagers waren, voor mijn gevoel niet onderhouden.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Helaas is de methode die je gebruikt hebt niet heel effectief.

Een motor reviseren doen wij altijd als volgt:

1. Haal de hele motor uit elkaar
2. Borstel alles schoon met ECO wasbenzine
3. Blaas alles droog
4. Zet de motor weer in elkaar
5. Zet er nieuwe koolborstels in
6. Doe een druppel fleischmann olie op de lagers
7. Sluit het geheel aan op een analoge trafo en laat hem op volle snelheid draaien
8. Terwijl deze draaid houd je een glasvezel potlood 2mm of een puntje schuurpapier wp600 op de draaiende collector
9. Herhaal dit in de andere richting
10. Als de collector weer glimd en de koolborstels vonken blauw of wit dan is de motor gereviseerd.

De reden dat we ECO gebruiken iov gewone wasbenzine is omdat deze niet agressief is voor laldraden, plastic en slipbandjes.

Als laatste punt bij dit model zijn de stroomafnemers aan de draaistellen. Check ze op slijtage, zijn ze te versleten vervang het lipje dan voor een draadje naar de printplaat.

De draaistellen ook uitwassen met eco wasbenzine en het tandwiel met een dotje Roco vet terug plaatsen.

Dan zou het model weer mooi moeten lopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Wederom een reden om deel te gaan nemen aan de workshops

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

4 september weer ;)

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Aangezien ik het leuk vind om met electronica bezig te zijn, heb ik gisteravond toch (ondanks de goede opmerking dat er een nieuwe versie wist uitgebracht) de motor vervangen voor een klokanker motor.

Qua rijden moet ik bekennen dat deze motor inderdaad mooier rijdt. Helaas heb ik nog wel het probleem dat het choicest met de rails nog niet optimaal is, dus ik ga ook de bovenstaande opmerkingen van Martin nog eens langs lopen met betrekking tot de wielen en de strips naar de printplaat. Door deze verbinding (tijdelijk) te overbruggen door een draad kan ik in ieder geval wens kijken of dat daadwerkelijk het probleem zit. Wordt vervolgt...

Tijdens het solderen kwam ik er wel achter dat zelfs met een 'punt' soldeerbout dit nog vrij grof is voor N spoor. Ik was daarom nog wel benieuwd welke soldeerbout jullie hiervoor hanteren?
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik gebruik een digitaal soldertstation met een 0.2 tot 0.5 mm punt. War voor soldeerbout heb je nu?

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Ik heb nu een Parkside (van de supermarktAfbeelding), en dan m heb ik hier de punt variant aangebracht, maar die lijkt me nog te grof. Vooral als ik nog wat zou willen met decoders, dan lijkt me deze niet direct geschikt.

Afbeelding

De infodag van 4 september was een mooie optie trouwens, ware het niet dat ik dan mijn eigen verjaardag moet vieren. Ik zal dus op een volgende mogelijkheid moeten wachten.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee voor ombouwwerk is dat ding zacht uitgedrukt waardeloos. Slechte temperatuur regeling en onstabiele hitte afgifte.

Voor ombouwwerk zou ik kijken naar een echt soldeerstation van Velleman, Toolcraft of Weller.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”