Baan van digitaal naar analoog
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26
Gisteren heb ik de zekeringen binnengekregen en vandaag en maar een tussenblokje van gemaakt. Nu nog de rest van de baan aansluiten en proberen.
- Bijlagen
-
- zekeringblok.jpeg (50.13 KiB) 1297 keer bekeken
Netjes!
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Ik ben beniewd,
groet Bram
groet Bram
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.
Even feedback over het gebruik van zelfherstellende zekeringen of ook gekend onder de naam PTC zekering. Eigenlijk is het een soort weerstand die van waarde sterk verhoogd als de temperatuur stijgt. Dwz dat de stroom een tijdje moet stromen. Dit kan zelfs minuten duren, misschien 10s maar dan met de stroom het dubbele van de nominale waarde.
Dit is geen goede oplossing om decoders en dergelijke te beveiligen.
Dit is geen goede oplossing om decoders en dergelijke te beveiligen.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26
Bedoel je daarmee te zeggen dat dit ook voor bezet elders het geval is?
Vaak worden deze tegen een ander component aan geplaatst om deze te bewaken voor oververhitting van dit component te voorkomen.
Plaats gewone zekeringen en als het kan een snelle uitvoering
Plaats gewone zekeringen en als het kan een snelle uitvoering
Groeten Marcel V
Auto gloeilamp kan ook helpen ... die gaat de kortsluitstroom limiteren. Kijk hier eens naar.
Ik zou toch hele gewone snelle draadzekeringetjes gebruiken. Het voordeel van PTC-s is dat de stroom gewoon weer loopt als de kortsluiting weer opgeheven is Het nadeel is dat ze langzamer zijn. Het voordeel weegt hier niet op tegen het nadeel, omdat een korsluiting hier toch hopelijk een zeldzaamheid zal zijn, als er niet steeds kortsluiting optreedt bij het schakelen van een wissel. (Dat gebeurt bij sommige systemen wél). Een gloeilampje als kortsluitbeveiliging werkt eigenlijk net zo als een PTC. De (wolfraam)gloeidraad werkt als PTC! Een draadzekering brandt wel door, maar een klein voorraadje zekeringen biedt dan uitkomst. Kortsluiting treedt als het goed is niet elke dag op. Uitwisselen is simpel.
Nogmaals succes.
Nogmaals succes.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.
Persoonlijke mening: angst laten regeren is tijdverspilling.
Als je de installatie goed en deugdelijk aanlegt, goede producten gebruikt en geen Ali troep, hoef je hier niet bang voor te zijn. Sowieso zijn de snelste zekeringen niet snel genoeg om smd componenten te beschermen.
Het nadeel van zelfherstel: een sluiting is er niet voor niets. Met zelfherstel blijf je het beest porren tot die dood gaat. Maar in de tussentijd sloopt die alles om zich heen.
Ik heb ze nog nooit nodig gehad, het enige wat ik afzeker zijn groepjes verlichting als ik ze niet via een decoder laat schakelen.
Groeten
Als je de installatie goed en deugdelijk aanlegt, goede producten gebruikt en geen Ali troep, hoef je hier niet bang voor te zijn. Sowieso zijn de snelste zekeringen niet snel genoeg om smd componenten te beschermen.
Het nadeel van zelfherstel: een sluiting is er niet voor niets. Met zelfherstel blijf je het beest porren tot die dood gaat. Maar in de tussentijd sloopt die alles om zich heen.
Ik heb ze nog nooit nodig gehad, het enige wat ik afzeker zijn groepjes verlichting als ik ze niet via een decoder laat schakelen.
Groeten
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Ik moet Bram wel gelijk geven. PTC's zijn ideaal voor bijvoorbeeld magneetartikelen, omdat deze na 'enige tijd' pas beschermd moeten worden tegen overbelasting.
Een mooi voorbeeld kun je hiervan vinden op de site van Rainer Lussi, die ze gebruikt in de wisselaandrijvingen van Märklin.
En wat Martin zegt is natuurlijk helemaal waar: Een mens vreest het meest het lijden wat hij vreest. Zelf probeer ik dan ook zoveel mogelijk KISS te werken.
Een mooi voorbeeld kun je hiervan vinden op de site van Rainer Lussi, die ze gebruikt in de wisselaandrijvingen van Märklin.
En wat Martin zegt is natuurlijk helemaal waar: Een mens vreest het meest het lijden wat hij vreest. Zelf probeer ik dan ook zoveel mogelijk KISS te werken.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor