Baan van digitaal naar analoog

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Baan van digitaal naar analoog

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Hallo,

Hier een vraag over het schakelen tussen analoog en digitaal. Ik heb een proef aan gemaakt die digitaal wordt aangestuurd door een Z21. Nu zou ik graag af en toe de baan willen gebruiken om analoge locs te testen.

Nu kan ik simpelweg op de Z21 ontkoppelen en de analoge trafo aansluiten of een schakelaar maken die wisselt tussen digitaal en analoog maar wat doet dit dan met de bezetmelder? Overleeft die analoog wel of moet ik die dan ook afkoppelen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

joopspoort
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Overstappen op Dinamo (i.c.m. iTrain) is vlgs mij de mooiste optie. Daar rijdt analoog en digitaal door elkaar en tegelijkertijd.
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1141
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dit zou volgens mij geen probleem moeten zijn voor de bezetmelders. Maar zeker ervan zijn ben ik niet....

Welk merk melders heb je?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Ik gebruik de Z21 10819 Bezetmelder X16

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ik citeer de handleiding:
"De Z21 ® – Detector X16 heeft 16 detectoringangen die zijn ontworpen in de vorm van een stroomsensor. De stroomlimiet per sectie is 3A. Omdat de datakabels (B-Bus) galvanisch gescheiden zijn van het spoor voltage, er is praktisch geen risico op kortsluiting. De Z21 ® – Detector X16 geeft pas na een bepaalde vertraging informatie over de bezetstatus van het spoor om te voorkomen dat er onjuiste bezetmeldingen worden afgegeven.

Read more: https://nl.manuals.plus/roco/z21-detect ... z7y6Ya0Fgq
"
Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat er schade aan de X16 zou kunnen optreden als je er een gelijkspanning (beneden 24V) op aansluit. Je hoeft ook de bezetmelder niet te verwijderen, want een stroomsensor zal een kleine weerstand hebben.
Misschien doet hij zijn werk ook nog wel, want de loc zal stroom trekken. Ik kan me niet voortelelen dat hij alleen op een gepulseerde stroom aanslaat.
Ik zou het dus zelf wel wagen. Garanties geef ik niet.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Dank je Bram, ik ga de gok maar wagen, in het ergste geval betaal ik leergeld en dat is ook wat waard.
Groeten, Gert Jan

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

En wat gebeurt er bij een kortsluiting?
Een digitale centrale schakelt vrij snel af maar een gewone trafo kan wel eens een flinke stroom trekken.
Ik weet niet of een bezetmelder dat kan hebben.
Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Dan ga ik voor de zekerheid maar eens kijken of ik een omweg kan maken, bedankt voor je commentaar

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ja Hube, daar heb je een punt! Dan gaat er een grote stroom door de stroomdetector lopen. Daar moet ik eens over denken. Een stroom van 20 A kan zo'n ding vast niet aan.
Al is de weerstand in de detector maar klein en zal er niet vlug veel warmte vrijkomen. Het element is ook maar erg klein en kan niet erg veel warmte dissiperen.
Inderdaad voordat je het zeker weet toch maar niet proberen.
Sorry!!
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

denobis
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

De oplossing kan heel simpel zijn : zet gewoon tussen de rail en de betzetmelder een zelfherstellende zekering van 2.5 amp en kortsluit probleem is dan opgelost.( zie : https://www.allekabels.nl/zwakstroom/ze ... ering.html )
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”