Goedendag,
Sinds kort heb ik de upgrade van DR5000 naar YD7001 geïnstalleerd en werkend. Maar daarvoor had ik een probleempje met mijn DR 4088 LN-CS bezetmelder. En dat probleem is met de upgrade niet opgelost.
Het lijkt erop dat de melder geen stroom krijgt omdat het groene lampje niet gaat knipperen. En volgens mijn informatie dient er over de pinnen 1 en 2 en over de pinnen 5 en 6 van de loconet-stekker een spanning van 7 volt teb staan, maar ik meet hier geen spanning.
Met de loconet-knop op de command station kan ik wel een lokbesturings window openen en een lokje laten rijden.
Wie kan mij aan een oplossing helpen?
Maarten
Geen loconet beztmelding
Geen loconet beztmelding
vriendelijke groet
Maarten de Haas
Maarten de Haas
Hmmm...
Een kapotte DR5000 kan de upgrade helaas niet repareren.
In jouw geval:
- Wat doet het blauwe LocoNet RX voor op jouw YD7001 ?
- Heb je beide LocoNect bussen, zowel de T als de B geprobeerd ?
- heb je al eens een andere kabel gebruikt ?
Grtzz,
Karst
Een kapotte DR5000 kan de upgrade helaas niet repareren.
In jouw geval:
- Wat doet het blauwe LocoNet RX voor op jouw YD7001 ?
- Heb je beide LocoNect bussen, zowel de T als de B geprobeerd ?
- heb je al eens een andere kabel gebruikt ?
Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company
is bericht geplaatst
Laatst gewijzigd door Maarten L op 23 feb 2023, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
vriendelijke groet
Maarten de Haas
Maarten de Haas
Dag Karst,
- het blauwe RX-ledje knippert in een frequentie van ca. 1 x per seconde. Als ik via de rijregelaar van YaMoRC een treintje laat rijden knippert het oranje Tx-ledje ook bij iedere opdracht.
- ik heb een andere Loconetkabel geprobeerd en ook de Loconet-B aansluiting met beide kabels: geen succes!
- ik heb de Loconetkabels doorgemeten; die zijn allebei goed.
Wat kan ik verder nog controleren om de fout te localiseren? Ik heb een univerzeelmeter, een lab-voeding en een heel oude 10 Mhz oscilloscoop.
vriendelijke groet
Maarten
- het blauwe RX-ledje knippert in een frequentie van ca. 1 x per seconde. Als ik via de rijregelaar van YaMoRC een treintje laat rijden knippert het oranje Tx-ledje ook bij iedere opdracht.
- ik heb een andere Loconetkabel geprobeerd en ook de Loconet-B aansluiting met beide kabels: geen succes!
- ik heb de Loconetkabels doorgemeten; die zijn allebei goed.
Wat kan ik verder nog controleren om de fout te localiseren? Ik heb een univerzeelmeter, een lab-voeding en een heel oude 10 Mhz oscilloscoop.
vriendelijke groet
Maarten
vriendelijke groet
Maarten de Haas
Maarten de Haas
Klopt: 1 en 6 en 2 en 5 zitten doorverbonden. Tussen 1/6 en 2/5 moet je idd minsten 11 V ( 1/6 = + ) meten aan de LocoNet-T BusHet lijkt erop dat de melder geen stroom krijgt omdat het groene lampje niet gaat knipperen. En volgens mijn informatie dient er over de pinnen 1 en 2 en over de pinnen 5 en 6 van de loconet-stekker een spanning van 7 volt teb staan, maar ik meet hier geen spanning.
Heb je dat niet, is je DR5000 LocoNet kaduuk.
Grtzz,
Karst
Dag Karst,
hartelijk dank voor je antwoord. Met mijn huidige YD7001 moet ik voor bezetmelding dan uitwijken naar S88. En waarschijnlijk kan ik geen booster meer aansluiten?
Aangezien locdecoders wel aangestuurd kunnen worden werkt m.i. het Loconet-protocol nog wel.
Kan ik dan een andere voedingsbron gebruiken om de Loconetbus van spanning te voorzien (die zal dan niet in het command station moeten kunnen komen)? Dat zou ik op kunnen lossen door een loconetkabel te maken waarvan de pennen 1/6 en 2/5 van de command station niet aangesloten zijn. Kan dat gewone gelijkspanning zijn of moet dat een gestabiliseerde gelijkspanning zijn? Ik heb wel een paar gestabiliseerde voedingen van 12 Volt/100VA.
Als deze oplossing werkt kan ik op de tweede loconet bus van de eerste loconet-terugmelder misschien wel een booster aansluiten.
Aan jou de vraag of mijn denktrant klopt?
Ik hoor graag van je
vriendelijke groet
Maarten de Haas
hartelijk dank voor je antwoord. Met mijn huidige YD7001 moet ik voor bezetmelding dan uitwijken naar S88. En waarschijnlijk kan ik geen booster meer aansluiten?
Aangezien locdecoders wel aangestuurd kunnen worden werkt m.i. het Loconet-protocol nog wel.
Kan ik dan een andere voedingsbron gebruiken om de Loconetbus van spanning te voorzien (die zal dan niet in het command station moeten kunnen komen)? Dat zou ik op kunnen lossen door een loconetkabel te maken waarvan de pennen 1/6 en 2/5 van de command station niet aangesloten zijn. Kan dat gewone gelijkspanning zijn of moet dat een gestabiliseerde gelijkspanning zijn? Ik heb wel een paar gestabiliseerde voedingen van 12 Volt/100VA.
Als deze oplossing werkt kan ik op de tweede loconet bus van de eerste loconet-terugmelder misschien wel een booster aansluiten.
Aan jou de vraag of mijn denktrant klopt?
Ik hoor graag van je
vriendelijke groet
Maarten de Haas
vriendelijke groet
Maarten de Haas
Maarten de Haas
Het heeft wel een tijdje geduurd, de zomer en herfst kwamen ertussen.
Ik heb een werkende oplossing gevonden.
Een externe gestabiliseerde voeding van 12 volt aangesloten, deze voedt de melder en ook de loconet T bus op de centrale. de buitenste pennen doorverbonden en aan +12V gehanden de ground pennen ook doorverbonden en aan 0 van de 12 volt voeding gehangen.
Na opnieuw programmeren van de melder werkt alles weer zoals ik gewend was.
Nu kan ik loconet op mijn inmiddels YD7001 weer gebruiken.
Ik heb een werkende oplossing gevonden.
Een externe gestabiliseerde voeding van 12 volt aangesloten, deze voedt de melder en ook de loconet T bus op de centrale. de buitenste pennen doorverbonden en aan +12V gehanden de ground pennen ook doorverbonden en aan 0 van de 12 volt voeding gehangen.
Na opnieuw programmeren van de melder werkt alles weer zoals ik gewend was.
Nu kan ik loconet op mijn inmiddels YD7001 weer gebruiken.
vriendelijke groet
Maarten de Haas
Maarten de Haas
O.M.G.Maarten L schreef: Een externe gestabiliseerde voeding van 12 volt aangesloten, deze voedt de melder en ook de loconet T bus op de centrale. de buitenste pennen doorverbonden en aan +12V gehanden de ground pennen ook doorverbonden en aan 0 van de 12 volt voeding gehangen.

Hoeveel Ampere kan die voeding leveren ?
Grtzz,
Karst