Voor het automatisch rijden kun je uit verschillende software kiezen. De meest bekende zijn wel iTrain, Koploper, Windigipet, Traincontroller en Rocrail.
Natuurlijk heeft elk pakket zijn adepten, die 'anders denkenden' ervan proberen te overtuigen, dat hun pakket toch wel het beste is. Dat is hier niet de bedoeling, dus een discussie over de pakketten is hier niet aan de orde. Deze graag voeren in 'Baanontwerpen & software.
Ik heb de keuze gemaakt voor Rocrail. Ik werk met een CS3, welke door Koploper niet wordt ondersteund. Daarnaast is de programmeur van Koploper niet meer onder ons en de broncode is met hem heengegaan. Deze kwetsbaarheid heeft iTrain ook, aangezien deze ook wordt geprogrammeerd door 1 programmeur. Het is niet duidelijk of hij voorzieningen heeft getroffen omtrent zijn broncode.
Windiped en Traincontroller vind ik behoorlijk aan de prijs, dus viel mijn keuze op Rocrail.
Om mij Rocrail aan te leren heb ik een testbaan ontworpen.

Hiervoor ben ik nu een soort van modulebakken aan het maken, welk proces ik hieronder verder uiteen ga zetten.