Minitrix Dieplader wagon

Luukwilow

Minitrix Dieplader wagon

Bericht door Luukwilow »

Beste Leden.

Op de foto zien jullie Minitrix dieplader wagon.
Op de foto van het draaistel wil ik de wielen vervangen.
Niet specifiek deze ik heb er nog 1 .
Nu schijnt dit nogal een erg kwetsbaar onderdeel te zijn.
Is er een ervarings deskundige die me een tip kan geven of fysiek kan helpen.
Waarom de wielen vervangen?
Die zien er onder de andere wagon koper kleurig uit,dus neem ik aan dat ze versleten zijn,en deze betreffende wagon maakt nogal lawaai tijdens het rijden de andere niet.
Of wie heeft de wielen voor deze wagon?
Graag hulp .

Gr Hans
Bijlagen
8501F929-811B-449A-9AD7-C8DB565753EA.jpeg
8501F929-811B-449A-9AD7-C8DB565753EA.jpeg (54.02 KiB) 331 keer bekeken
2606B6D5-A26F-4444-A1D0-71CF2059FBA0.jpeg
2606B6D5-A26F-4444-A1D0-71CF2059FBA0.jpeg (26.85 KiB) 331 keer bekeken
61C3ADA8-E79C-46DB-A67F-F311A5DF7ED5.jpeg
61C3ADA8-E79C-46DB-A67F-F311A5DF7ED5.jpeg (83.06 KiB) 331 keer bekeken

c-rails

Bericht door c-rails »

Het slijtagepatroon op de wielen is niet de reden, waarom de wagon 'lawaaierig' is. Dit zal eerder te vinden zijn in de speling, die in de loop van de tijd is ontstaan in de aspotten en de klem in het midden van de as. Omdat het draaistel drie assen heeft en spoor nooit 100% vlak is, gaan de wielen met assen wat dansen op de rail met het lawaai als gevolg.
Aangezien de assen van staal zijn en het draaistel van Zamak, wat zachter is, zal de Zamak uitgesleten zijn. Nieuwe wielen met assen zal het lawaai dan ook niet wegnemen.
Het is misschien mogelijk latoenkoper te schuiven tussen de assen en de klem in het midden van de as.
Met vriendelijke groet,
Cor

Luukwilow

Bericht door Luukwilow »

Dank voor je duidelijke uitleg maar welke dikte latoenkoper zou je adviseren.
En als ik dit koper ga toepassen dan gaat het toch stuk doordraaien van de Assen ?

c-rails

Bericht door c-rails »

Allereerst wil ik zeggen, dat mijn antwoord gebaseerd is op wat mij het meest waarschijnlijk lijkt. Slijtage van het loopvlak maakt namelijk duidelijk, dat de wagon al de nodige meters achter zich heeft liggen. Het lijkt mij ook zeer aannemelijk, dat de wagon een groot gedeelte van deze meters beladen is geweest. Al deze aannames leiden bij mij tot de conclusie, dat slijtage zich niet alleen voordoet op het loopvlak van de wielen, maar ook zeer zeker bij de punten, waar de assen in de aspotten zitten. Dit is een puntbelasting die zowel in verticale als horizontale richting druk zal uitoefenen op het Zamak. Daarnaast zal de middelste as zeker wat extra ruimte moeten hebben voor zijdelingse bewegingen om door bogen te kunnen.
Dan zitten de assen vast met het stuk metaal (waarschijnlijk ook Zamak) in het midden van de assen. Ook dit zal slijtage hebben gekregen door het rijden - al dan niet beladen - door de verticale belasting.
Je zal dus moeten kijken hoever de as in verticale richting kan bewegen en ook in horizontale richting om te bepalen welke dikte latoenkoper nodig is. Maar het ertussen krijgen zal niet eenvoudig zijn. Je zal de 'klem' moeten verwijderen en ik vermoed, dat deze door stuiken vast is gezet (dus de koppen van de 'pennetjes' zijn onder druk als het ware dikker gemaakt, waardoor de 'klem' over de assen vast is komen zitten.)
Hiervoor heb ik niet zomaar een oplossing.
Latoenkoper tussen de as en 'klem' schuiven zal een gepriegel zijn, maar wel een oplossing.
In dit geval is het echt iets waarvan je moet overwegen, wat het zwaarst is. Wil je de wagen echt blijven houden en moet hij echt op de baan blijven rijden en wil je er veel tijd in steken, dan is het misschien het gepriegel waard.
Als rijden van minder belang is kan hij ook een stilstaand onderdeel worden van een rangeerterrein of daar rijden met beperkte snelheid.
Ook kun je nog even experimenteren met een verzwaarde lading. Maar dat heeft weer als nadeel, dat het euvel kan verergeren.

En hoe erg het soms ook is, soms moet je de conclusie trekken, dat bepaalde dingen niet meer kunnen.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”