Moezel wijnbaan project

Erwin

Moezel wijnbaan project

Bericht door Erwin »

Hierbij een verslag van het Moezel Wijnbaan project door de "Stichting Fred Baerselman N-spoor".

Fred Baerselman was een geweldige modelspoor bouwer en vooral bekend van de "Lahntalbahn in N". Helaas is Fred in 2018 overleden. Fred heeft veel n spoor materieel nagelaten die wij d.m.v. deze stichting voor het publiek willen behouden. Om dit te doen gaat de stichting een n spoorbaan bouwen met als thema de Moezel. Hierop zullen de treintjes van Fred aan het publiek kunnen worden getoond. Deze modulaire baan hopen we op diverse modelspoorbeurs te tonen.

Het doel van deze baan is om het materieel van Fred Baerselman te laten rijden.
Dit materieel is allemaal analoog. Omdat er veel modellen door hem zijn gesupperd (voorzien van extra leidingen aangeklede buffers etc.) is het praktisch onmogelijk om zonder beschadigingen dit materieel te digitaliseren. Daarom hebben we besloten om de baan hybride uit te voeren.
D.m.v. “Dinamo” en “Itrain” kunnen we zowel het materieel van Fred, als ons eigen wat nieuwer materieel op de baan laten rijden.

Voor de liefhebbers in deze groep, maken we een beschrijving van de bouw aan de hand van veel foto's.
Veel kijk plezier, Edwin en Erwin.

Als start een foto van Fred die op mijn Haverud baan een rotspartij heeft gemaakt en deze aan het schilderen is.
De tweede foto is een foto van een deel van de Lahntalbahn in N.

Afbeelding
Afbeelding

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Wauw, dat ziet er erg gaaf uit!!! Mooie scenery zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erwin

Bericht door Erwin »

We zijn inmiddels alweer een tijdje aan het bouwen.
Voor nu even; hoe het begon ;)

Het wordt een modulair modelspoorbaan.
Omdat het een vrij lange baan wordt (ongeveer 20 mtr maar smal 50 cm. alleen de keerlussen en de bergmodule zijn breder), willen we het spoor in een lange boog parallel langs de Moezel laten lopen.
Hiervoor hebben we aluminium modules laten maken waar deze boog inzit.

De bevestiging van de modules gaat met vaste paspinnen en een eierkist sluiting.

Afbeelding

Afbeelding

Erwin.

Erwin

Bericht door Erwin »

Eén van de bouwsels die een plekje op de module baan moet krijgen is de brug bij Bullay.
Het is een interessant ding het is een dubbellaag-brug; bovenop rijden de treinen en daaronder het overige verkeer.

Dit moet hem gaan worden:
Afbeelding

Na het uitdenken en het verzamelen van de materialen kon ik beginnen met de bouw van deze brug.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden van hoe het begon tot nu:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover de brug voor nu.
Erwin.

Kees Gorter

Bericht door Kees Gorter »

Mooi gemaakt.

Kees

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Alderbarstends mooi! Dat is wel echt een pareltje geworden ;)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Mr. Yellows

Bericht door Mr. Yellows »

Ziet er mooi uit, succes .

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk

Hansepansje

Bericht door Hansepansje »

Erwin schreef: 06 aug 2021, 17:51 Eén van de bouwsels die een plekje op de module baan moet krijgen is de brug bij Bullay.
Het is een interessant ding het is een dubbellaag-brug; bovenop rijden de treinen en daaronder het overige verkeer.

Dit moet hem gaan worden:
Afbeelding
Da's inderdaad een mooie brug, een paar weken geleden heb ik 'm nog in het echt gezien.
Petje af voor het model dat je tot nu toe al gerealiseerd ben. Ik ben reuze benieuwd naar het vervolg.
Komt op jullie baan ook de aansluitende tunnel door de Prinzenkopf (die op de foto te zien is) en daarachter het hangviaduct bij Pünderich?

Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Erwin

Bericht door Erwin »

De brug nadert zijn voltooiing.

Het is altijd meer werk dan je denkt, er moesten voetpaden langs de brug komen en hekjes. De onderhoud korfjes/bakjes?? zijn opgehangen, en de brug staat op pootjes op de pijlers
Ook hekjes en een 'metalen' rand op het bovendek van de brug. Alles was grijs plastic en die moest eerst op kleur worden gebracht.

Ongeveer een kwart van de hekjes is geplaatst, morgen nog maar wat doen.
Voor de sfeer alvast weer wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Al dat werk en op een afstandje is er niets van te zien, tot aan de locomotief zijn de hekjes geplaatst, zie jij ze??
Afbeelding

Bram

Bericht door Bram »

Dat wordt heel wat! Mooi,
groet Bram
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”