Al enige tijd bestuur ik mijn Märklin 3-Crail modelbaan met de Digikeijs DR4088RB-OPTO bezetmeld decoder.
Dat ging eigenlijk best goed, totdat ik constateer, dat de afgelopen maanden ik steeds vaker spook bezetmeldingen krijg,
die veroorzaakt lijken te worden door bezetmelders elders in de baan in een heel ander blok. Als een trein uit dat blok vertrekt,
stopt ook de spook bezetmelding in het andere blok.
Omdat ik steeds vaker bemerk, dat er getwijfeld wordt aan de kwaliteit van de Digikeijs producten is mijn vraag of jullie dit fenomeen van spook bezetmeldingen ook kennen.
Ik bestuur mijn baan met iTrain en als centrale heb ik de z21 (witte dus).
Voorts begrijp ik, dat Karst Drenth nog geen alternatief heeft ontwikkeld voor de OPTO versie. Klopt dat laatste nog?
Met vriendelijke groet,
Gerrit Wiggers
Bezetmelder DR4088RB-OPTO
-
- Site Admin
Beste Gerrit,
Dit fenomeen is wel bekend dat bij een gebruik van vele digikeijs bezetmelders op de R-bus spookmeldingen komen in het besturingsprogramma. Ik ken banen die bij de 10de bezetmelder voor problemen geven.
De oorzaak is de interne componenten van dusdanige wisselde kwaliteit is, dat de ene bezetmelder wel problemen geeft en andere weer niet. Dit is dus het risico dat je een bepaalde grote baan maakt met dit merk, dan kan je hier tegen aan lopen.
Omdat je de witte z21 gebruikt moet, de 1ste module via de R-bus. Volgens mij heeft Dr4088RB-OPTO ook een S88n ingang, dus kan je na de eerste module ook verder op deze bus en dan kan je de modules van DTS massadetectie gebruiken. Omdat ik helaas geen verstand heb van massadetectie, ik ben zelf een N-spoorder en heb stroomdetectie. Weet ik niet of de modules van DTS ook geschikt zijn om via deze oplossing dus z21 -->Dr4088RB-Opto --> DTS88N-GND --> DTS88N-GND en verder.
Ik weet wel dat er in het verleden via z21 --> Dr4088RB-CS --> verder via de S88n verder bezetmelders zijn aangesloten, en de eerste digikeijs module is ton gebruikt op de S88n naar R-bus te vertalen.
Maar om het zeker te weten of dit een goed werkende mogelijkheid is altijd voor aankoop over te gaan Domburg Train Support mailen of dit mogelijk is en wat er mogelijk de beperkingen zijn van deze oplossing.
Dit fenomeen is wel bekend dat bij een gebruik van vele digikeijs bezetmelders op de R-bus spookmeldingen komen in het besturingsprogramma. Ik ken banen die bij de 10de bezetmelder voor problemen geven.
De oorzaak is de interne componenten van dusdanige wisselde kwaliteit is, dat de ene bezetmelder wel problemen geeft en andere weer niet. Dit is dus het risico dat je een bepaalde grote baan maakt met dit merk, dan kan je hier tegen aan lopen.
Omdat je de witte z21 gebruikt moet, de 1ste module via de R-bus. Volgens mij heeft Dr4088RB-OPTO ook een S88n ingang, dus kan je na de eerste module ook verder op deze bus en dan kan je de modules van DTS massadetectie gebruiken. Omdat ik helaas geen verstand heb van massadetectie, ik ben zelf een N-spoorder en heb stroomdetectie. Weet ik niet of de modules van DTS ook geschikt zijn om via deze oplossing dus z21 -->Dr4088RB-Opto --> DTS88N-GND --> DTS88N-GND en verder.
Ik weet wel dat er in het verleden via z21 --> Dr4088RB-CS --> verder via de S88n verder bezetmelders zijn aangesloten, en de eerste digikeijs module is ton gebruikt op de S88n naar R-bus te vertalen.
Maar om het zeker te weten of dit een goed werkende mogelijkheid is altijd voor aankoop over te gaan Domburg Train Support mailen of dit mogelijk is en wat er mogelijk de beperkingen zijn van deze oplossing.
Met vriendelijke groet, Mark
Discussie is verplaatst naar de juiste Gebruikersgroep. De topicstarter gebruitk een Marklin Centrale en geen ESU 

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Wel ontwikkeld ( zijn gewoon de -CS met minder onderdelenwigge216 schreef: 21 dec 2022, 12:55 Voorts begrijp ik, dat Karst Drenth nog geen alternatief heeft ontwikkeld voor de OPTO versie. Klopt dat laatste nog?

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company
-
- Site Admin
@DTS er staat toch echt z21 (de witte dus) in het start verhaaltje!!!DTS schreef: 21 dec 2022, 19:11 Discussie is verplaatst naar de juiste Gebruikersgroep. De topicstarter gebruitk een Marklin Centrale en geen ESU![]()

Yep je hebt gelijk!!! Vreemde keuze dat wel maar goed. Zal hem verplaatsen naar de Z21 kant.

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest, dat als je Märklin 3-rail systeem gebruikt, je met je bezetmelders aangewezen bent op de OPTO-module van Digikeijs.Karst schreef: 21 dec 2022, 22:21Wel ontwikkeld ( zijn gewoon de -CS met minder onderdelenwigge216 schreef: 21 dec 2022, 12:55 Voorts begrijp ik, dat Karst Drenth nog geen alternatief heeft ontwikkeld voor de OPTO versie. Klopt dat laatste nog?) maar nog niet uitgebracht omdat de vraag erg laag is.
Grtzz,
Karst
Als ik dan lees dat Karst zegt, dat er weinig vraag naar is, heb ik blijkbaar iets over het hoofd gezien.
Dus is mijn vraag: "Wat is een meer logische manier van bezetmelden bij een 3-rail systeem, gebruikmakend van iTrain en een z21?"
Groetend,
Gerrit
-
- Site Admin
Beste Gerrit,
Volgens mij heb jij nu een bestaande baan, met al bedrading voor de bezetmelders.
Nu is de volgende voor 3-rail van belang:
Massadetectie 3-rail
Bij 3-railsystemen kun je ook gebruik maken van massadetectie. Hierbij wordt er een klein deel van de railmassa (railbed, bruine draad) geïsoleerd van de gehele massa. Op dit korte geïsoleerde stukje wordt door de terugmeldschakeling een kleine stroom gezet, bv 5 volt. Als de trein passeert dan wordt dit stroompje kortgesloten naar de (rail)massa. Een kleine bufferschakeling met slim geplaatste diodes of een optocoupler kan dit detecteren en doorgeven aan een controller (bv een Arduino).
Je kunt een massadetectiepunt zelf maken, maar je kunt ook schakelrails of contactrails gebruiken indien die beschikbaar is voor jouw railsysteem. Schakelrails kan ook detecteren of een trein van links of van rechts komt. Contactrails ziet alleen dat er een trein passeert, zonder de richting vast te kunnen stellen.
Zelfs de Z21 Detector X16 is geschikt voor 3 rail systeem. En iTrain maakt niet uit welke bezetmelders jij gebruikt, dat is een kwestie vn juist ingeven.
Dus de bezetmelder dient via de R-bus op de witte z21 gekoppeld te worden, nu kan je een Digikeijs RB-OPTO gebruiken om van de R-bus naar S88n te raken als vertaler.
Dan blijft de vraag hoe zijn de bestaande bezetmelders in je rails aansloten hebt, want in de Digikeijs handleiding staan meerdere opties (zelfs via massa) en aan de hand daarvan kan je kijken welke alternatieven er zijn met voor- en nadelen.
Volgens mij heb jij nu een bestaande baan, met al bedrading voor de bezetmelders.
Massadetectie 3-rail
Bij 3-railsystemen kun je ook gebruik maken van massadetectie. Hierbij wordt er een klein deel van de railmassa (railbed, bruine draad) geïsoleerd van de gehele massa. Op dit korte geïsoleerde stukje wordt door de terugmeldschakeling een kleine stroom gezet, bv 5 volt. Als de trein passeert dan wordt dit stroompje kortgesloten naar de (rail)massa. Een kleine bufferschakeling met slim geplaatste diodes of een optocoupler kan dit detecteren en doorgeven aan een controller (bv een Arduino).
Je kunt een massadetectiepunt zelf maken, maar je kunt ook schakelrails of contactrails gebruiken indien die beschikbaar is voor jouw railsysteem. Schakelrails kan ook detecteren of een trein van links of van rechts komt. Contactrails ziet alleen dat er een trein passeert, zonder de richting vast te kunnen stellen.
Zelfs de Z21 Detector X16 is geschikt voor 3 rail systeem. En iTrain maakt niet uit welke bezetmelders jij gebruikt, dat is een kwestie vn juist ingeven.
Dus de bezetmelder dient via de R-bus op de witte z21 gekoppeld te worden, nu kan je een Digikeijs RB-OPTO gebruiken om van de R-bus naar S88n te raken als vertaler.
Dan blijft de vraag hoe zijn de bestaande bezetmelders in je rails aansloten hebt, want in de Digikeijs handleiding staan meerdere opties (zelfs via massa) en aan de hand daarvan kan je kijken welke alternatieven er zijn met voor- en nadelen.
Massadetectie met de Z21 is alleen mogelijk door een OPTO. GND modules gaan niet werken op een Z21, daar gaat die zelfs van stuk.
Maar even simpel gezegd, neem een YD6016 of een DTS88n-CS en voorzie elke uitgang van een 2k2 Ohm weerstand en je hebt een OPTO melder.
Met iTrain is stroomdetectie ook gewoon mogelijk door de sleper via de pukkel te gebruiken voor detectie.
Dat is een beetje zoals 2-Rail ook werkt zeg maar.
Groetjes
Maar even simpel gezegd, neem een YD6016 of een DTS88n-CS en voorzie elke uitgang van een 2k2 Ohm weerstand en je hebt een OPTO melder.
Met iTrain is stroomdetectie ook gewoon mogelijk door de sleper via de pukkel te gebruiken voor detectie.
Dat is een beetje zoals 2-Rail ook werkt zeg maar.
Groetjes

Beste Mark,Marksintpancras schreef: 25 dec 2022, 13:13 Beste Gerrit,
Massadetectie 3-rail
Klopt, ik heb een bestaande baan, waarvan de bezetmelders tot een paar maanden geleden perfect deden wat ze moesten doen: bezetmelden als een trein passeert.
Ik gebruik daarvoor de Digikeijs DR4088RB R-BUS OPTO dus met optocouplers via de R-BUS aangesloten op de achterzijde van de z21, geheel volgens de gebruiksaanwijzing van Digikeijs.
Het probleem is, dat ik spookmeldingen krijg op een heel ander spoor met bezetmelder, ook wanneer er op dat spoor geen trein passeert.
Deze bezetmelder wordt dus geactiveerd door een trein op een ander spoor en lijkt dus beinvloed te worden door een ander spoor.
Dus vroeg ik mij af, kan dat veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een lekstroom binnen in de DR4088RB?
Een aantal andere producten van Digikeijs heb ik noodgedwongen al vervangen door producten van YaMoRC (YD8008 voor de DR4018 wisselbesturing).
Groeten,
Gerrit