Nu de feestdagen terug aankomen. zijn er overal Led lampjes te koop voor een prikje.
Zo heb ik me laten verleiden voor de aankoop van een led-sliert van 780 lampjes.
Ok. dat is wel met ingebouwde dimmer etc. doch er staat ook op dat de voeding 31V DC is en dat het ledjes zijn van 3.3V /20ma.
Daar moet toch wat mee te doen zijn om huisjes etc. te verlichten.
De ledjes zelf zijn 3mm. in diameter en 7 mm lang. Gewoon cylindrisch, geen platvlak. Dat word dus opletten waar de + en de - zich bevinden.
Voor een voeding van 12V DC. heb ik dus theoretisch een voorschakel weerstand van (12 - 3.3)/0.020 = 435 Ohm ~ 470E zou moeten volstaan.
Doch nu ga ik experimenteren en soldeer tussen de +12V en de led een potmeter van 5K. Zo kan ik kijken hoe ver ik de weerstand kan vergroten en hoeveel de stroom zakt.
Nu blijkt dat ik bij een stroom van 4 mA. !!! ik nog steeds licht heb en plaats ik de led in een Metcalf huisje geeft dat s'avonds nog steeds genoeg licht. De voorschakel weerstand is dan 2K2. Ik hou niet van die te felle led lampen in huisjes. In de werkelijkheid hebben wij ook geen schijnwerpers in onze huiskamer.
Op de werkbank ( het zwarte ledje links is zo uit de bussel ledjes geknipt.

en even in het kerkje gestoken. juist om te kijken wat het geeft!
Spijtig heb ik een aantal Metcalf huisjes al gebouwd, zonder verlichting. Nu moet ik nogal wat afbreken om die ledjes erin te krijgen. Dus die paar huisjes en een kerkje beschouw ik als leergeld en ga alles terug bestellen bij "Engelspoor". ( Mooi pakje onder de boom

)en begin opnieuw.
Kijk ik goed naar de bouwhandleidingen hebben de meeste huisjes een stukje karton ter hoogte van het gelijkvloers en ook onder het dak. Gemakkelijk dus om daar een gaatje van 3 mm. in te boren en te voorzien van een ledje. Ook hebben de meeste huisje , die ik wil hebben een schuin dakje. Er is dus ruimte genoeg om daar de led en zijn voorschakel weerstandje in op te bergen.
Indien de huisjes een verdiep hebben, wil ik twee led circuit = 3 draadjes. Voor de draadjes in de huisjes wil ik stijve draad van AWG26 gebruiken.(Werd gebruikt bij "Wired Wrapping" en ik heb daar nog wat bobijntjes van over)
Ik zie ook dat ik wat meer aandacht moet hebben aan kieren binnenin de bouwwerkjes.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik