Ja die zijn handig ik gebruik ze zelf ook .
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Erik's baantje van 165 x 85
- Ger deguelle
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:55


een hele tijd weer niks aan die baan gedaan.
Wel wat worstelen met 'Raspian' & 'Raspberry' & 'iTrain' & 'UH-servo decoders'
Toch eens een poging gedaan om wat van die isolatie rail-bedding te leggen.

Wat dom dat ik eerst internet heb gevolgd met zijn 1001 raadgevingen en dan de hart op hart afstand van 28 mm. heb gekozen. (beginnersfout zal ik maar zeggen) Het feit dat die foam ondergrond ook op 18 mm breed was heeft daar ook wel een rol ingespeeld.
Op die gegevens had ik ook heel de ondergrond gezaagd, om dan toch te ontdekken dat je bij veel wissels 11,5 mm. rail stuk moet gaan tussen zetten.( Peco 55 van 26.7mm. naar 28 mm.)
Moeilijk gaat ook zeggen, ze soms hier in het Antwerpse, er is nu geen weg terug.
Dat word veel stukjes rail van 11,5 mm. zagen. Voordeel is wel dat ik aan één kant ineens rail-klemmen kan solderen. De andere kant is ook meestal ook een wissel , dus daar kan ik ook gewoon de rail-klem solderen of anders is het twee isolatieklemmen.
Als 79 jr en hellemaal een beginner, nooit iets met treintjes gehad, mis ik wel wat begeleiding. Internet is leuk, maar als je 3 artikels leest over treinbanen en vooral over het 'hoe' heb je wel drie verschillende meningen. Dta help een mens ook niet voorruit.
maar goed leggen van de railbedding.


en afgewerkt.


Nu kan ik rails gaan leggen, als DTS mijn bestellingen zou leveren van draden en connectoren..
Ik had foam van DCC-concept. Ervaring is toch niet zo positief. de afmetingen zijn toch niet goed exact.
1) dat maakt als je twee stukken tegen elkaar kleeft ze zijkanten van het ene stuk een iets breder zijn dan het andere
2) dat de afschuiningen ook niet overal hetzelfde zijn. zelfde uvel als hierboven.
3) maar het ergste vind ik wel dan men schrijft dat in het "midden" er al is voorgesneden om er twee helften van te maken , voor het leggen van bochten. Bij vele stukken, niet allemaal ligt die voorsnijlijn NIET in het midden. is de ene helft maar 12 mm. breed en de ander helft dan 16 mm.
Dat geeft dus ook weer een niet mooie afwerking ofwel een gleuf tussen de twee helften.
Je hebt dus wel wat snijwerk om het een en ander goed te krijgen.
Wel wat worstelen met 'Raspian' & 'Raspberry' & 'iTrain' & 'UH-servo decoders'
Toch eens een poging gedaan om wat van die isolatie rail-bedding te leggen.

Wat dom dat ik eerst internet heb gevolgd met zijn 1001 raadgevingen en dan de hart op hart afstand van 28 mm. heb gekozen. (beginnersfout zal ik maar zeggen) Het feit dat die foam ondergrond ook op 18 mm breed was heeft daar ook wel een rol ingespeeld.
Op die gegevens had ik ook heel de ondergrond gezaagd, om dan toch te ontdekken dat je bij veel wissels 11,5 mm. rail stuk moet gaan tussen zetten.( Peco 55 van 26.7mm. naar 28 mm.)
Moeilijk gaat ook zeggen, ze soms hier in het Antwerpse, er is nu geen weg terug.
Dat word veel stukjes rail van 11,5 mm. zagen. Voordeel is wel dat ik aan één kant ineens rail-klemmen kan solderen. De andere kant is ook meestal ook een wissel , dus daar kan ik ook gewoon de rail-klem solderen of anders is het twee isolatieklemmen.
Als 79 jr en hellemaal een beginner, nooit iets met treintjes gehad, mis ik wel wat begeleiding. Internet is leuk, maar als je 3 artikels leest over treinbanen en vooral over het 'hoe' heb je wel drie verschillende meningen. Dta help een mens ook niet voorruit.
maar goed leggen van de railbedding.


en afgewerkt.


Nu kan ik rails gaan leggen, als DTS mijn bestellingen zou leveren van draden en connectoren..
Ik had foam van DCC-concept. Ervaring is toch niet zo positief. de afmetingen zijn toch niet goed exact.
1) dat maakt als je twee stukken tegen elkaar kleeft ze zijkanten van het ene stuk een iets breder zijn dan het andere
2) dat de afschuiningen ook niet overal hetzelfde zijn. zelfde uvel als hierboven.
3) maar het ergste vind ik wel dan men schrijft dat in het "midden" er al is voorgesneden om er twee helften van te maken , voor het leggen van bochten. Bij vele stukken, niet allemaal ligt die voorsnijlijn NIET in het midden. is de ene helft maar 12 mm. breed en de ander helft dan 16 mm.
Dat geeft dus ook weer een niet mooie afwerking ofwel een gleuf tussen de twee helften.
Je hebt dus wel wat snijwerk om het een en ander goed te krijgen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gewoon XPS nemen van de bouwmarkt. Die gele is het fijnste 
Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Een heel gekke vraag.
Ik heb al van alles gelezen op dat grote net, zodanig dat ik feitelijk de bomen in het bos niet meer zie. Omdat het ook de allereerste keer is dat ik flexrails ga leggen. Feitelijk heb ik drempel vrees en zou ik het liever eens zien doen.
Het railbed ligt. Nu zou ik de flexrails willen gaan leggen.
Na veel lectuur over duimspijkers, nageltjes etc.. zou ik het willen doen door ze te lijmen met boekbinderslijm.
Ik heb dus een massa vragen.
1) Moet ik dus nu eerst aan al de wissels de drie draadjes gaan solderen, of volstaat het één draadje aan het hartstuk. Later dan langs de buitenzijde van de rails de overige voedingsdraden?
2) Moet ik ook in ieder blok al op voorhand de voeding draadjes en de terugmelders solderen of kan dat ook later. de blokken wil ik volledig gescheiden houden. Die verbind door isolatielasjes.
3) Als je de rails met lijm bevestigd, hoe breng je dan later de verlengingen aan? want dan ligt de voorgannde rail al helemaal op het railbed gelijmd . heb je dan nog ruimte om de raillassen aan te brengen..
Kortom is er ergens een goede lectuur te vinden , die in detail uitlegt wat je moet doen?
Liefts geen You-tube geval ( ik kan dat niet meer onthouden en zodra ik dat venstertje sluit ben ik het ook vergeten. Dus a.u.b. lekker ouderwets op papier.
Ik heb al van alles gelezen op dat grote net, zodanig dat ik feitelijk de bomen in het bos niet meer zie. Omdat het ook de allereerste keer is dat ik flexrails ga leggen. Feitelijk heb ik drempel vrees en zou ik het liever eens zien doen.
Het railbed ligt. Nu zou ik de flexrails willen gaan leggen.
Na veel lectuur over duimspijkers, nageltjes etc.. zou ik het willen doen door ze te lijmen met boekbinderslijm.
Ik heb dus een massa vragen.
1) Moet ik dus nu eerst aan al de wissels de drie draadjes gaan solderen, of volstaat het één draadje aan het hartstuk. Later dan langs de buitenzijde van de rails de overige voedingsdraden?
2) Moet ik ook in ieder blok al op voorhand de voeding draadjes en de terugmelders solderen of kan dat ook later. de blokken wil ik volledig gescheiden houden. Die verbind door isolatielasjes.
3) Als je de rails met lijm bevestigd, hoe breng je dan later de verlengingen aan? want dan ligt de voorgannde rail al helemaal op het railbed gelijmd . heb je dan nog ruimte om de raillassen aan te brengen..
Kortom is er ergens een goede lectuur te vinden , die in detail uitlegt wat je moet doen?
Liefts geen You-tube geval ( ik kan dat niet meer onthouden en zodra ik dat venstertje sluit ben ik het ook vergeten. Dus a.u.b. lekker ouderwets op papier.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Beste Erik,
1 ding wat belangrijk is, dat JIJ tot het gewenste eindresultaat komt. De weg erna toe, kan op verschillende manieren. Als ik uit Amsterdam naar Antwerpen wil kan ik op verschillende manieren met de auto er na toe, via Utrecht - Breda of via Den Haag - Rotterdam maar met hetzelfde eindresultaat.
1) alle 3 de draden bij het monteren van de wissel meteen solderen. Dit verkleint op fouten achteraf.
2) solderen aan rails wat nog niet gelegd is verkleint de fout op soldeer fouten. Je kan dan goed zien en de soldeer zien. Ook het wegsnijden van de biels en vijlen van de spoorstaaf voor het solderen is makkelijk als de rails nog niet vastgelegd is op de baan.
3) Bij Peco rails haal je de laatste cm de bielzen weg, en dan kan je daaraan altijd de nieuwe railassen monteren. Peco verkoopt losse bielzen die je op deze plekken dan neer kan leggen. (in onzichtbare gedeeltes is het niet nodig om losse bielzen terug te leggen).
Wat betreft het lijmen, gebruik niets na het lijmen. Na het drogen van de lijm haal je er zo weer uit en na het ballasten zie er niks meer van. Kijk eens bij baan van ene Martin Domburg, Stad Schnellebach ofzoiets, die legt ook de rails met boekbinderlijm en schiet ze daarna met ene nietje vast, en die legt toch km rails op dat baantje van hem.
1 ding wat belangrijk is, dat JIJ tot het gewenste eindresultaat komt. De weg erna toe, kan op verschillende manieren. Als ik uit Amsterdam naar Antwerpen wil kan ik op verschillende manieren met de auto er na toe, via Utrecht - Breda of via Den Haag - Rotterdam maar met hetzelfde eindresultaat.
1) alle 3 de draden bij het monteren van de wissel meteen solderen. Dit verkleint op fouten achteraf.
2) solderen aan rails wat nog niet gelegd is verkleint de fout op soldeer fouten. Je kan dan goed zien en de soldeer zien. Ook het wegsnijden van de biels en vijlen van de spoorstaaf voor het solderen is makkelijk als de rails nog niet vastgelegd is op de baan.
3) Bij Peco rails haal je de laatste cm de bielzen weg, en dan kan je daaraan altijd de nieuwe railassen monteren. Peco verkoopt losse bielzen die je op deze plekken dan neer kan leggen. (in onzichtbare gedeeltes is het niet nodig om losse bielzen terug te leggen).
Wat betreft het lijmen, gebruik niets na het lijmen. Na het drogen van de lijm haal je er zo weer uit en na het ballasten zie er niks meer van. Kijk eens bij baan van ene Martin Domburg, Stad Schnellebach ofzoiets, die legt ook de rails met boekbinderlijm en schiet ze daarna met ene nietje vast, en die legt toch km rails op dat baantje van hem.
Met vriendelijke groet, Mark
Ondanks de warmte toch even een dagje in de werkplaats doorgebracht.
Allereerts een malletje gemaakt om peco-55 rails te kunnen zagen/frezen om kleine stukjes lengte te maken. Moet ergens tussenstukjes van 11 mm. maken. Nogal klein om dat uit de hand te doen.
Binnenzijde tooltje. Het rode binnenstuk gedeelte is 52 mm. lang. Zodoende kan ik de juiste instelling vinden om het zaagje in te stellen.

en als je het tooltje sluit.

en het tooltje in de frees klem. Spoorstaafjes worden op 27,3 mm. lengte gebracht.

Het resultaat.

Als ik dan toch aan het leggen van rails ga beginnen , moet ik dat ook wel weer uittesten. Daarvoor heb ik dus spanning nodig. Ook moet ik de Raspberry en de Z21 een plaatje geven onder de tafel.
Hoofdschakelaar van het geheel met twee auto zekeringen in de 12V en 20V circuit. (Tip uit nProject)

de twee schakelende voedingen

Hier zou de Z21 moeten komen. Doch die heeft geen gaatjes om te bevestigen. In de lucht hangen is ook geen oplossing. Hier moet ik dus een oplossing voor vinden om de Z21 onderaan de tafel te kunnen hangen?

Hetzelfde voor de Raspberry, Kb + muis. Hier moet ik ook iets vinden om het uitklapbaar te maken zodanig dat ik wel vaste bedrading kan gebruiken.
Allereerts een malletje gemaakt om peco-55 rails te kunnen zagen/frezen om kleine stukjes lengte te maken. Moet ergens tussenstukjes van 11 mm. maken. Nogal klein om dat uit de hand te doen.
Binnenzijde tooltje. Het rode binnenstuk gedeelte is 52 mm. lang. Zodoende kan ik de juiste instelling vinden om het zaagje in te stellen.

en als je het tooltje sluit.

en het tooltje in de frees klem. Spoorstaafjes worden op 27,3 mm. lengte gebracht.

Het resultaat.

Als ik dan toch aan het leggen van rails ga beginnen , moet ik dat ook wel weer uittesten. Daarvoor heb ik dus spanning nodig. Ook moet ik de Raspberry en de Z21 een plaatje geven onder de tafel.
Hoofdschakelaar van het geheel met twee auto zekeringen in de 12V en 20V circuit. (Tip uit nProject)

de twee schakelende voedingen

Hier zou de Z21 moeten komen. Doch die heeft geen gaatjes om te bevestigen. In de lucht hangen is ook geen oplossing. Hier moet ik dus een oplossing voor vinden om de Z21 onderaan de tafel te kunnen hangen?

Hetzelfde voor de Raspberry, Kb + muis. Hier moet ik ook iets vinden om het uitklapbaar te maken zodanig dat ik wel vaste bedrading kan gebruiken.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Hoi Erik,
Ik heb met de huidige baan die ik bouw een bakje gemaakt in de zijwand van het frame. Ik schuif daar de Z21 in en die klemt zo vast.
Bediening zit dan in de zijkant van de baan.
Op mijn Facebook pagina vind je de foto's, ik kan ze hier nu even niet uploaden. TapaTalk werkt niet lekker mee helaas.
Ik heb met de huidige baan die ik bouw een bakje gemaakt in de zijwand van het frame. Ik schuif daar de Z21 in en die klemt zo vast.
Bediening zit dan in de zijkant van de baan.
Op mijn Facebook pagina vind je de foto's, ik kan ze hier nu even niet uploaden. TapaTalk werkt niet lekker mee helaas.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Hoi Erik,
Een fraai stukje huisvlijt.
Niet als negatieve feedback bedoeld:
Ik zou wel een plexiglas (of iets dergelijks) afdekplaatje monteren zodat de 230 volt contacten afgeschermd zijn en aanraking wordt voorkomen.
Ik blijf je verslag volgen. Veel plezier met bouwen.
Groet Willem ( a.k.a. GND)
Een fraai stukje huisvlijt.
Niet als negatieve feedback bedoeld:
Ik zou wel een plexiglas (of iets dergelijks) afdekplaatje monteren zodat de 230 volt contacten afgeschermd zijn en aanraking wordt voorkomen.
Ik blijf je verslag volgen. Veel plezier met bouwen.
Groet Willem ( a.k.a. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
Willem (a.k.a. GND)
Het komt allemaal goed.
Over de contacten aan de voedingen komt een plastic plaatje.
De amp stekkers aan de filter/zekering aan-uit komt later nog krimpkous. Ik wou nu even gewoon uittesten of dit gedeelte van de voeding al werkte..
Over het geheel komt later een plexiplaat met gaatjes, voor de broodnodige verluchting.
Over de contacten aan de voedingen komt een plastic plaatje.
De amp stekkers aan de filter/zekering aan-uit komt later nog krimpkous. Ik wou nu even gewoon uittesten of dit gedeelte van de voeding al werkte..
Over het geheel komt later een plexiplaat met gaatjes, voor de broodnodige verluchting.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Voortbouwend op jouw idee van een bakje.

De ventilatie gaten zijn allemaal open en de Z21 kan er niet uitschuiven. Open ruimte is daarvoor te klein en indien aangesloten houden de draden hem ook tegen.
Nu naar de constructie van de afneembare console voor de raspberry en zijn 10" scherm.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik