Transformator voor verlichting.

Folkert van Wijk

Transformator voor verlichting.

Bericht door Folkert van Wijk »

Van elektriciteit heb ik (nog) niet zo veel verstand. Maar ik moet toch eens aan verlichting gaam denken, dus vandaar mijn vraag is dit iets om mijn led en andere verlichting mee van stroom te voorzien?
20220409_220856.jpg
20220409_220856.jpg (30.42 KiB) 999 keer bekeken

Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hi Folkert, je foto is iets te onduidelijk om een goed antwoord te geven, kan je en duidelijkere foto maken?
Groet Ruud.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dit is een wisselspanning transformator. Deze kan je gebruiken mits je voor de leds eerst de uitgang gelijkricht naar Gelijkspanning.

Daarna zal je de voltage moeten verlagen. Hij geeft 16V AC en dat word na gelijkrichter factor 1,4 hoger. Ook is het beter vanwege het vermogen van de trafo groepen te maken die je kunt afzekeren met een glaszekering.

Anders heb je grote kans dat de leds snel stuk gaan.

Ik zou adviseren een 50W 12V DC voeding te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Bram

Bericht door Bram »

Ik gebruik daarvoor de Meanwell 12V DC-converter. (Meanwell NID100-12 DC/DC-converter €17). Die zet een gelijkspanning (van meer dan 20 V)keurig om in een gelijkspanning van 12 V. Klein en goedkoop, en weinig warmteverlies. Zorgt gelijk voor kortsluitbeveiliging. Je bespaart dan een, toch weer dure, grote en energieonzuinige voeding.
Ik gebruik 12V voor al mijn verlichting. 12V is ideaal voor alle verlichting. Je kunt als input voor de converter dan je spanning voor de magneetspoelen gebruiken. Als je niet b.v. een 24 V voeding hebt kun je een andere DC/DC converter gebruiken. 12V is prima voor gloeilampjes. Ze branden dan wat roder, maar met een véél langere levensduur, dan bijvoorbeeld bij 15 V.
Als je geen geschikte b.v. 24 V voeding hebt kun je een andere DC/DC converter gebruiken. Ze zijn er voor allerlei ingangsspanningen.

Lampjes op een hogere spanning laten werken werkt wel, maar geeft meer energieverlies. Ik ben altijd voor kleine stromen door mijn draden. Dan hoeven ook de draden niet zo dik te zijn. Bovendien: een hele heldere verlichting werkt beslist niet realistischer. Bij leds heb je wel een serieweerstand nodig. Ik gebruik vaak 1500 Ohm. Moet wel minstens 600 Ohm zijn, maar bij 600 Ohm heb je meestal veel te veel licht. 1500 Ohm of 2000 Ohm is beter (Meer Ohms= meer weerstand=> minder licht)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Folkert van Wijk

Bericht door Folkert van Wijk »

DTS schreef: 10 apr 2022, 12:29 Dit is een wisselspanning transformator. Deze kan je gebruiken mits je voor de leds eerst de uitgang gelijkricht naar Gelijkspanning.

Daarna zal je de voltage moeten verlagen. Hij geeft 16V AC en dat word na gelijkrichter factor 1,4 hoger. Ook is het beter vanwege het vermogen van de trafo groepen te maken die je kunt afzekeren met een glaszekering.

Anders heb je grote kans dat de leds snel stuk gaan.

Ik zou adviseren een 50W 12V DC voeding te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
stel dat ik voor deze oplossing ga, dan heb ik nog wel een ectra trafo nodig voor de lampjes die niet led zijn?

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee hoor, dat maakt niks uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”