Ik wilde graag een NS DH1 Wadloper hebben en koos voor zelfbouw toen nog in H0 nu in spoor 0.
Het begon zoals ik elk project doe met het verzamelen van informatie.
De eerste stap is het downloaden van duizenden foto’s welke te vinden zijn op het WWW, deze netjes in mappen weg stoppen en uitzoeken wat ook echt bruikbaar is.
Het zoeken naar tekeningen, schetsen en technische informatie.
Het door lezen en kijken van boeken en tijdschriften maar ook onmisbaar de website http://wadloper.diesel-trein.nl/
Nadat ik al de informatie op een rij had (nog steeds niet compleet) ben ik begonnen met de tekeningen en schetsen die ik had deze als onderlegger te gebruiken in het teken programma.
Op deze manier kan ik maten inmeten en vorm bekijken en bepalen hoe ze lopen.
Ik had maar weinig ervaring met 3d tekenen dus voor is dit een hele ontdekking en ontwikkeling die ik me eigen moest gaan maken door gewoon te gaan beginnen.
Het principe is een vorm tekenen in 2d en deze extrude (uittrekken) tot een 3d vorm.
Een fout die ik had gemaakt is dat niet alles Solid was getekend, dat houd in als je een vierkant hebt en deze is massief of wel 1 geheel dan is deze Solid, maar je kan ook een vierkant uit 6 losse vlakken maken.
Dan zijn de wanden zo dun dat deze niet zijn te printen deze tekenwijze heet Surface.
De kunst is om Mesh en Surface delen eerst Solid te maken en deze dan samen te voegen met ander Solid delen om deze uiteindelijk te kunnen printen.
Dus ben ik weer opnieuw begonnen.
Met dit als resultaat.
Na velen uren tekenen en bewerken kon ik een kap gaan printen.
Ik had er voor gekozen om het dak als een los onderdeel te printen, dit is makkelijker bij het spuiten van het model dan hoef ik het dak deel niet af te plakken omdat het een los deel is en het geeft een mooi lijn tussen het grijs en geel.
Zo ziet de print er dan uit in h0.
Van wege mijn slechtziendheid de overstap naar schaal 0 omdat ik het niet meer goed kan zien.
Het ontwerp verschaald en in stukken gehakt zodat de te printen stuken in de printer passen.
In de kop zitten een paar kleine foutjes, het kost meer werk om deze in de tekening aan te passen dan even op vullen met een beetje plamuur.
De volgende stap is alles printen schoonmaken en samen aan elkaar lijmen.
De volgende stappen worden schuren, plamuren en in de grondverf.
Dit wordt net zolang herhaald tot alles mooi glad is.
Voor het schuren geld ik begin met korrel 120 dan 240, 400 en als laatst 600.
Ik zit nu aan het maximale aantal foto's wat ik in een bericht kan plaatsen dus ga ik de volgende keer weer veder waar ik gebleven ben.
Tot de volgende update.
M.v.g. Ronald Hofmeester.
DH 1 Wadloper
Wat onwijs gaaf, zelfbouw altijd 10 punten!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Mooi project Ronald! Hopelijk krijg je veel voldoening van werken in 0.
Ben je nog van plan te motoriseren?
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ben je nog van plan te motoriseren?
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Martin en Jelmer bedankt voor de complimenten.
Het is wel zo dat het ontwerp makkelijk aanpasbaar is voor het plaatsen van een motor en aandrijving.
Nadat alle delen van de kap zijn geprint samen gelijmd geschuurd en geplamuurd en in de laatste laag grondverf is gezet ziet de kap er zo uit het dak is een los deel en bestaat uit 3 delen.
Om er voor te zorgen dat de kap netjes blijft en niet kan breken en makkelijk kan worden vast gehouden heb ik een mal gemaakt uit diverse lagen styreen plaat van 2mm en 1,5mm deze zit vast met 4 M3 schroeven op de plek waar het te bouwen onderstel mee vast gezet gaat worden.
De volgende stap is het bouwen van het onderstel.
Om het onderstel te kunnen maken moet ik eerst beginnen met het tekenen van alles wat er onder de bak hangt, zoals dieselmotor, transmissie, generator, compressor, batterijkast enz enz.
Dit heeft heel veel tijd gekost aan uitzoek werk, tekenen passen en meten en weer aanpassen tot alles zo goed als overeenkomt met de werkelijkheid.
Ik heb er voor gekozen de Wadloper te maken zoals die uit de fabriek kwam of wel de oer versie.
De volgende stap word de draaistellen tekenen.
Het loopdraaistel is klaar ben nu bezig met het aangedreven draaistel.
De volgende stap is het onderstel tekenen/afmaken en dan als laatste de koppelingen tekenen en printen.
Als ik weer een stukje verder ben plaats ik weer wat foto's
Mvg Ronald Hofmeester.
Nee het wordt een statisch model, ik ga geen modelspoorbaan of module bouwen dus motoriseren is niet nodig.
Het is wel zo dat het ontwerp makkelijk aanpasbaar is voor het plaatsen van een motor en aandrijving.
Nadat alle delen van de kap zijn geprint samen gelijmd geschuurd en geplamuurd en in de laatste laag grondverf is gezet ziet de kap er zo uit het dak is een los deel en bestaat uit 3 delen.
Om er voor te zorgen dat de kap netjes blijft en niet kan breken en makkelijk kan worden vast gehouden heb ik een mal gemaakt uit diverse lagen styreen plaat van 2mm en 1,5mm deze zit vast met 4 M3 schroeven op de plek waar het te bouwen onderstel mee vast gezet gaat worden.
De volgende stap is het bouwen van het onderstel.
Om het onderstel te kunnen maken moet ik eerst beginnen met het tekenen van alles wat er onder de bak hangt, zoals dieselmotor, transmissie, generator, compressor, batterijkast enz enz.
Dit heeft heel veel tijd gekost aan uitzoek werk, tekenen passen en meten en weer aanpassen tot alles zo goed als overeenkomt met de werkelijkheid.
Ik heb er voor gekozen de Wadloper te maken zoals die uit de fabriek kwam of wel de oer versie.
De volgende stap word de draaistellen tekenen.
Het loopdraaistel is klaar ben nu bezig met het aangedreven draaistel.
De volgende stap is het onderstel tekenen/afmaken en dan als laatste de koppelingen tekenen en printen.
Als ik weer een stukje verder ben plaats ik weer wat foto's
Mvg Ronald Hofmeester.
Technisch hoogstandje weer!
Mooie details in het draaistel.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooie details in het draaistel.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nog even een update voor de kerstdagen.
Zo heb ik het tekenwerk van het aangedreven draaistel afgerond.
In totaal heb ik 21 onderdelen geprint met een print tijd van ongeveer 30 uur.
De onderdelen passen dan ook als een bouwpakket in elkaar.
Met alle onderdelen ziet het er dan zo uit.
Lucht inlaat dieselmotor met turbo en uitlaat.
Voith turbo transmissie.
Compressor met generator.
Luchtpaneel, batterijkast, luchtreservoirs en koeler
Brandstof tank en olie kachel.
Het volgende wat ik ben gaan tekenen is de automatische koppeling (scharfenberg).
Eerst een schets gezocht met maten van een scharfenberg koppeling deze geschaald naar 1;43,5 (1:1) in model en deze nagetekend.
Vervolgens een foto in de tekening gezet van de koppeling van de wadloper en zo de koppeling gemodelleerd.
Met dit als resultaat.
Het volgende is het onderstel veder gaan tekenen in hier de koppeling aan toegevoegd.
De volgende stap gaat worden het toevoegen van het scharnierpunt en ondersteuning van de scharfenberg koppeling.
Demper van de koppeling, en alle kabels en slangen van de koppeling een plaats geven.
Als de koppeling klaar zijn met alle onderdelen ga ik de instaptrede van de deuren tekenen.
En kan ik de onderstel (bodem) gaan printen en als gaan opbouwen.
Tot de volgende update.
M.v.g. Ronald Hofmeester.
Zo heb ik het tekenwerk van het aangedreven draaistel afgerond.
In totaal heb ik 21 onderdelen geprint met een print tijd van ongeveer 30 uur.
De onderdelen passen dan ook als een bouwpakket in elkaar.
Met alle onderdelen ziet het er dan zo uit.
Lucht inlaat dieselmotor met turbo en uitlaat.
Voith turbo transmissie.
Compressor met generator.
Luchtpaneel, batterijkast, luchtreservoirs en koeler
Brandstof tank en olie kachel.
Het volgende wat ik ben gaan tekenen is de automatische koppeling (scharfenberg).
Eerst een schets gezocht met maten van een scharfenberg koppeling deze geschaald naar 1;43,5 (1:1) in model en deze nagetekend.
Vervolgens een foto in de tekening gezet van de koppeling van de wadloper en zo de koppeling gemodelleerd.
Met dit als resultaat.
Het volgende is het onderstel veder gaan tekenen in hier de koppeling aan toegevoegd.
De volgende stap gaat worden het toevoegen van het scharnierpunt en ondersteuning van de scharfenberg koppeling.
Demper van de koppeling, en alle kabels en slangen van de koppeling een plaats geven.
Als de koppeling klaar zijn met alle onderdelen ga ik de instaptrede van de deuren tekenen.
En kan ik de onderstel (bodem) gaan printen en als gaan opbouwen.
Tot de volgende update.
M.v.g. Ronald Hofmeester.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31
Top! Mooi stukje constructeurswerk. Wat een beauty!
Hier moet je eigenlijk wel een motor in zetten en een keer rijdend presenteren.
Ga zo door!
Hier moet je eigenlijk wel een motor in zetten en een keer rijdend presenteren.
Ga zo door!
Groet,
Joop
Joop
Ha Ronald, is tie al af? 

Hoi Huup,
Ik ben op dit ogenblik bezig met de afbouw.
Ik zal binnen kort tijd maken om hier wat meer van de bouw te laten zien.
M.v.g. Ronald.
Ik ben op dit ogenblik bezig met de afbouw.
Ik zal binnen kort tijd maken om hier wat meer van de bouw te laten zien.
M.v.g. Ronald.
Het mooiste zou zijn dat het model kan rijden, heb helaas niet genoeg ruimte voor een modelspoorbaan.joopspoort schreef: ↑24 dec 2021, 19:03 Hier moet je eigenlijk wel een motor in zetten en een keer rijdend presenteren.
Heb er juist voor gekozen om wat meer ruimte te hebben voor de computer, 3d printers en werkplek.
Eerst even de actuele toestand van het model.
Hij is bijna klaar, ben nu bezig met het maken van een the do list.
De belangrijkste hier van zijn ruitenwissers en de opschriften en nog een hoop kleine dingen.
Maar eerst verder waar we gebleven waren dat was het onderstel.
Het idee was om deze in 3 stukken te printen en deze als puzzelstukjes in elkaar te lijmen.
Het bleek makkelijker om het onderstel over de gehele lengte door te snijden.
Zo ontstonden er 6 stukken die geprint moesten worden.
Met als voordeel dat de gesneden kanten vlak en glad zijn.
Hierdoor gaat het printen veel makkelijker.
Alle 6 de delen worden samen tot 1 geheel gelijmd.
Om er voor te zorgen dat het onderstel niet gaat door buigen en recht blijft wordt er uit een stukje styreen plaat van 0,5mm dik een binnen vloer opmaat gesneden en deze wordt aan het onderstel gelijmd.
Deze wordt met klemmen vast gezet zodat deze goed kan drogen en recht eb vlak blijft.
De volgende stap is alle onder delen welke aan het onderstel zitten op zijn plek lijmen.
De volgende stap wordt de binnen inrichting de bankjes waren de zelfde als welke in de SGM sprinter zaten.
Hiervan een tekening gezocht en deze op schaal nagetekend.
En vervolgens 28 stuks geprint, in het printen gaat een hoop tijd en geduld zitten.
Toen heb ik de binnen wanden getekend welke ik met de snijploter heb uit gesneden.
Raam randen/rubbers geprint, en de kanalen van de kachel.
De bankjes gespoten en ook delen met de hand geverfd.
Ook de binnen wanden en raam randen geverfd en alles samen gebouwd/gelijmd op de binnen vloer.
Als ramen gebruik ik Vivak 0,5mm dik.
De kap pas precies over de binnen wand heen.
Binnen kort weer een update over de bouw van de DH1 wadloper.
M.v.g. Ronald Hofmeester.