Baanplan zoeken/maken

Bas

Baanplan zoeken/maken

Bericht door Bas »

Mijn eerste test met Dinamo is goed bevallen. Mooie techniek!
Nu wil ik verder, dus niet meer een test baantje.

Qua ruimte kan ik 300 cm lang en 110 cm breed. Ik wil dit opdelen in vakken (zit wat afwijking in qua maten omdat ik bv op een hoek van de tafel nog 2 buisjes over de muur heb lopen. Plus aan de achterkant nog een kleine uitsparing, maar het komt erop neer dat het een tafel word uit 2 rijen van 6 vakken, elk vak 55 cm breed en 50 cm lang. 8 vakken komen op 95 cm hoogte en 4 vakken op 110 cm hoogte. Wel wat hoogte verschil in de baan, maar dat zou te doen moeten zijn. Een mooi formaat voor een N-spoor dacht ik zelf.

Nu de hamvraag, hoe kom ik aan een baanplan? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Natuurlijk is google mijn grote vriend en heb ik al diverse mooie voorbeelden gezien. Plus ik heb ook wat hoogte verschil in de baan dus ik wil de trein laten 'klimmen' en niet dmv een helix.

Is er iets van een site waar je bv op formaat kunt zoeken op een baanplan? Oftewel hoe pak ik zoiets aan! Iemand tips?
Ik ken de programmatuur zoals bv AnyRail. Maar ik ben wat dat betreft wel wat meer visueel ingesteld dus beginnen met een blanco canvas trekt me niet zo.

Roel

Bericht door Roel »

Anyrail helpt je wel, na wat tekenwerk, om in 3D optie jouw plan te zien en te bekijken vanuit meerdere hoeken. Het helpt uiteraard als je al wat in het hoofd hebt zitten welke kant je op wilt.
Een kant en klaar plan vanuit www... raad ikzelf af maar dat is mijn mening.

Ik gebruik Anyrail meer als schetsprogramma om hetgeen er in mijn hoofd zit, uit te tekenen om te zien of het past.
Wel haal ik mijn ideeën voor bijvoorbeeld gebogen perrons etc van het web.
Uiteindelijk is het jouw baan en het wordt zoals jij het wilt. Een baanplan is ook persoonlijke smaak en voorkeur. Je zou bijvoorbeeld het idee hier kunnen posten en feedback kunnen vragen. Daar heb je veel meer aan (denk ik).

Bas

Bericht door Bas »

Ik heb wel een richting. Ik wil richting zuid Duitsland/Oostenrijk qua landschap. Passagiers en goederen. Qua wat er rijdt maakt mij qua tijdperk niet uit. Stoomlocs zijn prachtig maar een mooie diesel is ook niet verkeerd. Verder een stations met 3 sporen. Stukje goederen/industrie en stuk rangeer. Verder wil ik ook wat de hoogte in, maar beperkt.
Ik zal eens kijken of ik wat op papier kan krijgen.
Ik heb qua banen schaal N nog weinig in het echt gezien en dat wat ik gezien heb is jaaaaaren geleden. Dat maakt het voor mij direct ook lastig met wat op papier zetten ;)
Daarom de vraag, kan ik een beetje een idee krijgen.
Bv. wat er mogelijk is qua baanplan mbt de beschikbare ruimte.
Dus banen/baanplannen qua omvang hetzelfde. Pinterest etc staat er vol mee maar vaak zonder afmeting, en dat is wat lastig schatten :)

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hallo Bas,
Om te beginnen: ga niet aan de slag met een cad pakket zoals Anyrail. De reden: je weet nog niks.
Neem een A4 kladblok, ruitjes papier of zo en een potlood.
Schrijf nu eerst op wat je wil gaan uitbeelden. Station, lokdepot, rangeerterrein, haven, overslag, fabrieksterrein met...of gewoon een eenvoudig motief zoals veel rijden tussen de weiden en de bergen. Dit is een belangrijke stap omdat je anders niet weet wat te doen. Bij veel banen is dit helaas zichtbaar. Heb je een onderwerp te pakken, het www ken je al, ga op zoek naar voorbeelden met het onderwerp. Gewapend met deze kennis ga je nu in grote lijnen een baan tekenen en doe dit vaak met variatie in de lijnen loop. Op enig moment komt er een schets die net iets meer heeft dan de rest. Dat komt vaak omdat het ontwerp niet langs de kant is en niet rondje om de bekende kerk. Leg het tekenwerk een week weg en kijk dan of je het nog steeds iets vind. Zo ja, pak nu je cad programma en zet de grote lijnen neer. Vind je alles toch niets, verder gaan met potlood en papier, gaat veel sneller dan cad programma's. Met het cad programma ga je de opbouw doen in het door jou uitgekozen railmateriaal.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”