Hoi Allemaal,
In dit draadje wil ik een vervolg maken met het bouwverslag van Stadt Schellenbach. Een enorme modelspoorbaan in schaal N op een afmeting van 4,5 x 3 meter voorzien van 500+ meter rails, 70 treinen, 180 blokken, 234 wissels. Een project waar ik al 10 jaar aan werk!
De modelspoorbaan word bestuurd met het hybride Dinamo systeem, de OC32 in extended modus en iTrain software. De baan wordt ook gebruikt als testbaan voor iTrain en Dinamo, evenals de producten die we met DTS ontwikkelen.
De voeige posts en verslag van de bouw zijn hier te lezen
Ook heeft de modelspoorbaan een Facebook pagina en er wordt gewerkt aan een website
Vanaf nu ga ik in dit topic verder met het verslag van de bouw!
Op de to-do list staat:
- Schoonmaken van de modelbaan en oplossen van slijtage issues met wat wissels.
- Bedraden van het depot en de aansturing afmaken
- Starten met de scenery vanaf het depot
Kortom er komen weer updates en livestreams aan!
Groetjes Martin Domburg
Modelspoorbaan Stadt Schellenbach
Modelspoorbaan Stadt Schellenbach
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Kleine update
Vandaag is het plexiglas binnen gekomen waarmee ik het schaduwstation wil gaan afdekken. Ook is de baan weer schoon en kan er gereden gaan worden. Ik zal er van de week even wat foto's van maken
Wel ben ik gaan spelen met extra daglicht lampen. Ik heb ledbars aangeschaft met 6400K licht welke nog geen 15 euro kosten, word echt steeds goedkoper.
Ik wil dit licht gaan gebruiken voor het aanbrengen van de scenery en voor de fotografie. Daarnaast is het beter werklicht als de dag- en nacht simulatie geeft.
Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Vandaag is het plexiglas binnen gekomen waarmee ik het schaduwstation wil gaan afdekken. Ook is de baan weer schoon en kan er gereden gaan worden. Ik zal er van de week even wat foto's van maken

Wel ben ik gaan spelen met extra daglicht lampen. Ik heb ledbars aangeschaft met 6400K licht welke nog geen 15 euro kosten, word echt steeds goedkoper.
Ik wil dit licht gaan gebruiken voor het aanbrengen van de scenery en voor de fotografie. Daarnaast is het beter werklicht als de dag- en nacht simulatie geeft.
Groetjes

Vrienden,
Vanavond ben ik bezig geweest om het schaduwdeel af te dekken met plexiglas. Ik wil voorkomen dat er veel stof op de baan komt en daarom heb ik gekozen voor afdichting met plexiglas.
Ik heb daarvoor 4mm plex op maat besteld om alle vakken op te vullen. Om overal snel bij te kunnen bij calamiteiten, want die zijn er regelmatig, heb ik ervoor gekozen om met magneetstrips de bevestiging te voorzien. Bij een duitse site (@arnaud gaf me de tip) heb ik metaalband en magneetband besteld en hier stukjes van op maat geknipt. Op plekken waar ik de band niet kon plaatsen heb ik snappers gebruikt. Om de platen makkelijk eraf te pakken, heb ik kastknoppen gehaald bij de Gamma.
Hier het resultaat:
20210804_001151 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_001157 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_001214 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_001208 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_001202 by Martin Domburg, auf Flickr
Morgenavond ga ik de daglicht verlichting monteren
Groetjes
Vanavond ben ik bezig geweest om het schaduwdeel af te dekken met plexiglas. Ik wil voorkomen dat er veel stof op de baan komt en daarom heb ik gekozen voor afdichting met plexiglas.
Ik heb daarvoor 4mm plex op maat besteld om alle vakken op te vullen. Om overal snel bij te kunnen bij calamiteiten, want die zijn er regelmatig, heb ik ervoor gekozen om met magneetstrips de bevestiging te voorzien. Bij een duitse site (@arnaud gaf me de tip) heb ik metaalband en magneetband besteld en hier stukjes van op maat geknipt. Op plekken waar ik de band niet kon plaatsen heb ik snappers gebruikt. Om de platen makkelijk eraf te pakken, heb ik kastknoppen gehaald bij de Gamma.
Hier het resultaat:

Morgenavond ga ik de daglicht verlichting monteren

Groetjes

-
Dat heb je mooi gefixt Martin.
Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk
tnxs mannen, ben der ook erg blij mee

Vrienden,
Hier een mooie update van de baan. Ik heb de werkzaamheden die ik wilde doen achter de rug en kan vanaf nu gaan focussen op de technische installatie van het depot.... Dat zijn de laatste meters voordat een periode van 10 jaar bouwen klaar komt en overgaat op scenery bouwen...... pfffff
Wat heb ik gedaan?
Als eerste werkverlichting aangebracht boven de baan. Ik heb hiervoor daglicht lampen gebruikt, met een lichtsterkte van 6400K. Het zijn ledbars van 120 cm lang die ik in de baan heb geplaatst onder de frieslijst.
Het standaard licht van de dag- en nachtsimulatie:
20210804_211219 by Martin Domburg, auf Flickr
En dan met de daglichtlampen aan:
20210804_211232 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_211241 by Martin Domburg, auf Flickr
Dit is erg handig om foto's te maken:
20210804_235920 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_235942 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_235851 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_235845 by Martin Domburg, auf Flickr
20210804_235836 by Martin Domburg, auf Flickr
Wat ook erg handig is, naar een tip van Evan Daes en @Lars , dat je dan de scenery pas echt goed kunt zien. Je ziet met dit licht veel meer details en oneffenheden. Aan de voorbereiding zal het dus niet liggen!!
Ook heb ik alles goed rijden weer, de treinen rijden weer zoals het zou moeten en dat is wel erg prettig. Al blijft het laagste schaduwstation toch wel een zorgenkindje. Het zijn peco code 80 settrack wissels, goede wissels maar erg wispelturig. Het gekke blijft dat de Fleischmann BR 260 zonder problemen rondtuft met zijn 3 asjes, maar een dikke E-loc met 6 assen overal stil gaat staan... Maar goed kom ik nog wel uit.
Dan maar een paar foto's van het schaduwdeel en de schermen van iTrain:
20210805_000035 by Martin Domburg, auf Flickr
20210805_000032 by Martin Domburg, auf Flickr
20210805_000047 by Martin Domburg, auf Flickr
20210805_000213 by Martin Domburg, auf Flickr
Schaduwstation:
20210805_000224 by Martin Domburg, auf Flickr
De laag tussen het schaduwdeel en scenery deel:
20210805_000220 by Martin Domburg, auf Flickr
Het scenery deel:
20210805_000217 by Martin Domburg, auf Flickr
Hier een mooie update van de baan. Ik heb de werkzaamheden die ik wilde doen achter de rug en kan vanaf nu gaan focussen op de technische installatie van het depot.... Dat zijn de laatste meters voordat een periode van 10 jaar bouwen klaar komt en overgaat op scenery bouwen...... pfffff
Wat heb ik gedaan?
Als eerste werkverlichting aangebracht boven de baan. Ik heb hiervoor daglicht lampen gebruikt, met een lichtsterkte van 6400K. Het zijn ledbars van 120 cm lang die ik in de baan heb geplaatst onder de frieslijst.
Het standaard licht van de dag- en nachtsimulatie:

En dan met de daglichtlampen aan:

Dit is erg handig om foto's te maken:

Wat ook erg handig is, naar een tip van Evan Daes en @Lars , dat je dan de scenery pas echt goed kunt zien. Je ziet met dit licht veel meer details en oneffenheden. Aan de voorbereiding zal het dus niet liggen!!
Ook heb ik alles goed rijden weer, de treinen rijden weer zoals het zou moeten en dat is wel erg prettig. Al blijft het laagste schaduwstation toch wel een zorgenkindje. Het zijn peco code 80 settrack wissels, goede wissels maar erg wispelturig. Het gekke blijft dat de Fleischmann BR 260 zonder problemen rondtuft met zijn 3 asjes, maar een dikke E-loc met 6 assen overal stil gaat staan... Maar goed kom ik nog wel uit.
Dan maar een paar foto's van het schaduwdeel en de schermen van iTrain:

Schaduwstation:

De laag tussen het schaduwdeel en scenery deel:

Het scenery deel:

Als ik een keer kom buurten wil ik deze baan wel graag zien 

Be yourself!
Komt goed kerel!!