Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

GND schreef:Aha, bekend Excel sheet :D .
Als het kan stijgen op de buitenste ring en dalen op de binnenste ring, want de buitenste ring heeft een iets kleiner stijgingspercentage.

Succes met bouwen!

Met vriendelijke groet, Willem
Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de bedoeling dat het stijgen plaatsvind op de buitenste ring en het dalen op de binnenste ring. Tot zover de theorie, nu kijken hoe de praktijk gaat worden. AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Christ
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:19

Bericht door Christ »

Leuk om te volgen, zo vanaf het begin. Ben benieuwd naar het vervolg!

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

DE SPIRAAL - Eerste ronde:

De afgelopen week is er flink gezaagd. Al met al heb ik rond de 50 plankjes uit de plaat kunnen zagen. Mijn inschatting is dat ik ruim 60 plankjes nodig heb, maar ik heb besloten het hier even bij te laten alvorens een nieuwe plaat aan te schaffen. Voorlopig ga ik nu eerst aan het bouwen. Op deze manier kan ik inschatten hoeveel plankjes ik nog nodig heb en qua afwisseling vind ik het ook wel leuk om even wat te bouwen.

Uiteindelijk heb ik nu de eerste cirkel van de spiraal in elkaar gelijmd op de manier zoals ik al eerder heb beschreven en ik ben tot nu toe tevreden over het resultaat. De eerste spiraal zal ik straks flink gaan schuren, zodat de overgang van de tafel naar de spiraal mooi vloeiend wordt. Langzaam nu ook een begin maken met snijden van de kurk, zodat ik deze straks samen met de rails op deze eerste spiraal ronde kan gaan maken.

Afbeelding

Baserend op deze afmetingen heb ik ook even een mal gemaakt voor het buigen van de flexrails. Middels een frees even een profiel gemaakt, echter door op deze manier te buigen, zal deze altijd wat terug buigen alvorens ik de rail heb bevestigd. Al met al naar mijn idee en leuke poging, maar ik ga het niet gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik 3 mallen gemaakt die ik uiteindelijk op de spiraal kan leggen en dan direct de rail er om heen kan buigen. Voorlopig lijkt dit me de goede oplossing, maar natuurlijk sta ik open voor betere suggesties.

Afbeelding

Viel me overigens wel op dat PECO ook mallen heeft (tracksetta), echter deze verspringen qua radius in stappen van 3 inch (ruim 7.5 cm) hetgeen voor mijn gevoel wel een hele grote stap is en voor mij niet uitvoerbaar op de spiraal. Wellicht dat iemand dit kan beantwoorden. Moet er daadwerkelijk ruim 7.5 cm tussen de beide sporen aanwezig zijn?? Ik heb 2 wagonnen langs elkaar heen laten lopen en 4 cm leek mij ruim voldoende...
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

https://www.dtswebshop.nl/nl/sl-336-afs ... 55-80.html

Dit is de mal die ik gebruik en is zeker geen 7,5cm.

Lekker bezig zo met de spiraal. Tijdrovend of niet? Ik had zelf de meeste moeite om de sporen in de curve gekoppeld te houden in de juiste richting zonder verspringing. Dat was voor mij een belangrijk aandachtspunt.
Hiermee bedoel ik dat de rails op spanning staat en de neiging heeft tot “uit het spoor” te raken met ontsporing als gevolg.

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

De mal die jij aangeeft is wellicht ook handig te gebruiken. In mijn hoofd dacht ik dat deze alleen geschikt was voor echte sporen en niet voor in de bocht. De mallen die ik bedoelde zijn specifiek voor het buigen van de rails, zie de volgende link voor bijvoorbeeld een 12 inch radius :
https://peco-uk.com/products/12-radius-template
Deze zijn helaas alleen verkrijgbaar in stappen van 3 inch.

Over het leggen van de rails in de spiraal moet ik ook nog even nadenken. In eerste instantie wou ik liever niet solderen (denk dat dit een gevoelskwestie is). Dus ik heb de hoop dat ik door een ruime radius te kiezen toch gebruik kan maken van de standaard rail lassen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Verder overweeg ik nog of het handig is om secties of zelfs blokken in de spiraal te maken. Secties zouden wellicht handig zijn voor de terugmelding en met blokken zou ik zelfs meerdere treinen achter elkaar de spiraal in kunnen laten lopen. Echter dan heb ik geïsoleerde rail lassen nodig en het schijnt dat deze nog moeilijker op hun plek blijven zitten bij gebogen rails.

Herkennen jullie dit?
Laatst gewijzigd door rthuinte op 18 jan 2022, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Zeker herkenbaar. Ik heb in totaal 6 blokken in mijn spiraal, 3 voor elke richting met bezetmelding 2st per blok. Dat lijkt mij een must anders heb je geen spanning op de baan met de nodige bezetmelding en detectie. iTrain heeft dat wel nodig.
Voor wat betreft het aansluiten van de rails, heb ik ook niets gesoldeerd. Wel goed meten en slijpen en natuurlijk de punaises met boekbinderslijm. Dat werkte voor mij.
Zoals altijd zijn er meer wegen naar Rome dus ook hiermee.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

In de baan Snakt-Pankras, zitten 3 helixen van Markenburg. De eerste had ik heel netjes gebouwd dacht ik zelf, elke ronde is een blok met 1 melder, de rails bij de railassen gesoldeerd en op 1 punt de de raillas doorgeslepen. En na een tijdje toch problemen bij sommige slijp stukken :cry: , bij de laatste helixen de overgangen eerst op eerst vast gezet door op een stukje printplaat eronder te schuiven en daar de rails op vast te solderen en daarna doorslijpen, dat is perfect.
Met vriendelijke groet, Mark

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Er is nog een manier voor die bochten. Martin heeft op YT een filmpje staan waarbij hij rails in zijn spiraal aan het leggen is. Hij gebruikt voor de h.o.h.-afstand een A4tje met een paar streepjes die de rails voorstellen. Op deze manier heb ik mijn rails in de helix ook gelegd.
Flexrails leggen gaat op gevoel (en met mallen voor korte stukken bocht in mijn geval) waarbij ik de rode afstandsmal puur voor bv mijn opstelsporen heb gebruikt.
Je wordt er vanzelf handig in. Voordeel van flexrails is als het niet bevalt, je hem gewoon opnieuw kan richten.
Maak eens een bocht uit meerdere flexrails en zet dit vast met punaise o.i.d. Kijk hoe het bevalt. Oefening baart kunst met flexrails.

Succes en we zien het resultaat komen!

patrick67
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 aug 2021, 20:56

Bericht door patrick67 »

mark wat voor printplaatjes heb je hier voor gebruikt en waar te koop
gr. patrick

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

patrick67 schreef: 09 jan 2022, 15:26 mark wat voor printplaatjes heb je hier voor gebruikt en waar te koop
gr. patrick
Afbeelding

gewoon stroken printplaat in stukjes geslepen zo gemonteerd. Is toch buiten het zicht.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”