Scissor adres in iTrain

Roel

Scissor adres in iTrain

Bericht door Roel »

Beste leden,

Zo vlak voor de Kerstdagen weer wat tijd vrij kunnen maken om verder te gaan met de bouw van de modelbaan. Dat topic zal ik binnenkort weer eens updaten.
Ik ben momenteel bezig met het stationsgebied en vanwege ruimte (lees: lengtegebrek) had ik 2 oplossingen bedacht om een gevarieerd treinverloop te creëren.
Oplossing 1
3 Engelse wissels
Afbeelding

Oplossing 2
Scissor
Afbeelding

Het gaat er in dit geval om dat alle 6 de sporen in beide richtingen te bereiken zijn.
Qua lengte is de oplossing met de Engelse wissels veruit het beste. Het scheelt bijna 20cm per kant aan ruimte t.o.v. de scissor. De scissor is echter in mijn ogen wat natuurgetrouwer.

Ik ben er dus niet helemaal uit dus ben ik aan het kijken hoe e.e.a. aan te sluiten. Ik focus mij hier even op de scissor en daar heb ik een beetje hulp bij nodig. Ik snap dat het rechter relais de hartstukpolarisatie is i.c.m. de servo's (oc32 n+16). Wat ik niet helemaal snap is het linker relais en hoe deze van adres te voorzien zodat hij past in het schakelen.
Hoe teken ik de scissor in iTrain? 4 losse wissels en een kruis? Allen met een eigen adres?
Het aansluitschema is duidelijk, echter de juiste adressering krijg ik niet helder.
Kunnen jullie mij hiermee op weg helpen?

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Beste Roel,

De linker relais is de polarisatie van het het kruis van de scissor (relais 5 en 6). Dit zijn 2 losse ON/OFF aansluitingen op een OC32. Deze adressen voor je in iTrain in bij het kruis (die je plaats om de 4 losse wissels in iTrain te verbinden met elkaar.

VOORBEELD die ik op mijn eigen baan Sankt Pancras gebruik:

Ik heb de 4 polarisatie relais (1 t/m 4) van de wissels op de OC32 van de servo's en de voor de relais 5 en 6 zitten op een HPP4 van 12 volt en deze verbonden met een OC32 die ik ook voor de seinen gebruik. Dus niet op de OC32 van de servo en op een HPP4 van 5 volt.

Dus in in iTrain:
- 4 losse wissels = 4 adressen van de OC32 waar de servo's op zitten.
- 2 adressen van een OC32 waar jij de relais van het kruis (middenstuk scissor) heb aangesloten. (Relais 5 + 6)

Fijne feestdagen :D
Met vriendelijke groet, Mark

Bram

Bericht door Bram »

Beste Mark,
correct, alleen snap ik niet waarom je de puntstukken van de kruising per se door een andere OC32 laat bedienen. Ik heb ook zo'n bretelkruising en bij mij zitten de relais gewoon alle op één OC32. Waarom een aparte OC32?
Het verschil is wel dat de wisselpuntstukken het best kunt laten bedienen door dezelfde OC32 als de servo voor de wisseltong. Dat is wel zo netjes, om relais en wisseltong synchroon te laten lopen. Dan heb je ook maar één adres per wissel nodig. Bij mij schakelt het relais bij één wissel niet helemaal als de tong in het midden staat en dat geeft weinig probleem. Er is héél even kortsluiting tussen A en B, maar iTrain trekt zich er weinig van aan en de TM44 vangt het keurig op.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Bram,

Alle OC32 die ik gebruik bedienen 16 servo's met 16 relais tbv hartstukpolarisatie. Echter de scissor gebruikt ook 2 relais voor het kruis. Dit heeft niks met hartstukpolarisatie te maken, deze 2 relais voeden het kruis en dat staat los van de 4 wissels van de scissor.
Omdat ik deze 2 relais niet op de wissel OC32 kwijt kon heb ik deze geplaatst op de OC32 van de seinen. Dit kruis kan op geen enkele wijze kortsluiting krijgen, de 2 relais moet 4 geïsoleerde aansluitpunten van de Peco scissor in het kruis voeden.
Met vriendelijke groet, Mark

Bram

Bericht door Bram »

Ja, zo bedoelde ik het ook. De twee relais voor het kruis kunnen op een willekeurige OC32.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Roel

Bericht door Roel »

Hoi Mark en Bram,

Bedankt voor de reacties. Jullie antwoorden bevestigen mijn vermoedens. Ik wens jullie ook fijne feestdagen.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”