Inleiding:
Sommigen van jullie kennen mij vast al, maar ik ben Kevin! Ik heb een webshop (https://www.panzer-shop.nl/) waarbij ik N, TT en Z spoor voertuigen maak. Van deze voertuigen maak ik natuurlijk foto's voor op de webshop, wat ik doe op minidiorama's van bijvoorbeeld een militair museum, een Duitse Faltschwimmbrucke of een zandweg. Echter is het toch wel tijd voor een echte Panzer-Shop baan!
Het idee:
Ik maak modellen uit meer dan 12 landen en nog meer tijdperken, dus de baan moet eigenlijk toch wel alle populaire landen goed kunnen vertegenwoordigen. Dit kan niet zomaar aangezien je niet NVA (Oost-Duits) modellen en Bundeswehr (West-Duits) modellen door elkaar kan zetten, of NVA modellen in een Bundeswehr scenery stuk kan zetten. Ook moet er natuurlijk ruimte zijn om mijn civiele modellen zoals MAN, Mercedes-Benz en DAF voertuigen te kunnen fotograferen. Ook hier zit weer een duidelijk onderscheid tussen bijvoorbeeld Robur (Oostblok) en DAF (West Europees). Wat is de oplossing? 1 baan in 4 scenes, alles in het prachtige N-Spoor.
Ik wil 4 modules van 50x100cm maken, waarbij elke module zich in een ander stuk wereld afspeelt. Als voorbeeld:
Module 1: West-Duits (Bundeswehr) Ep. 4
Module 2: Oost-Duits (NVA) Ep. 4
Module 3: Frankrijk (Forces armées françaises) Ep. 5
Module 4: Nederland (Defensie) Ep. 6
Dit is nog niet definitief. Frankrijk kan ook WW2 worden, Italiaans of Zwitsers. Ooit komt er vast een beslissing over.
Dit houdt dan ook in dat de treinen van elke module door elke module kunnen rijden. Ik denk dat dit wel een leuke afwisseling is en iets wat je (bijna) niet ziet. Ik ben nu al een tijdje bezig met de eerste module (West Duits Ep.4 +-) en ik moet zeggen dat ik lekker ga! Als een echte scenery bouwer heb ik het niet zo heel erg op de electronica, dus ik heb overal de kabels en sporen aangelegd en ben toen snel verder gegaan naar de scenery, want dat vind ik wel leuk

Electronica:
Geen idee. Echt niet. Analoog met pendelmachines? Misschien wel, lekker makkelijk. Misschien een witte Z21 eronder om simpel wat heen en weer te rijden? Misschien. Is meer lastig doen dan ik in alle eerlijkheid zin in heb. Ik heb eeuwige liefde voor scenery en soldeer met alle liefde een moederbord van een 3D printer in en uit elkaar, maar ik word gewoon niet gelukkig van de aansturing van een modelbaan. Is dat omdat ik het niet snap door een gebrek aan research? Wellicht.
Scenery:
Yes! Eindelijk weer leuke tekst typen.
Als kleinserie fabrikant heb ik natuurlijk een zwak voor kleinserie producten. Al het groen op de eerste module komt van https://www.larsopthofscenery.nl/, de dieren in de weide gaan komen van https://www.vanpetegemscenery.com/ en alle voertuigen natuurlijk van mijzelf, want daarvoor bouw ik de baan! Tot nog toe komen alle spulletjes bij @DTS vandaan, want ook hij is een kleinserie fabrikant en winkelier die de business verdient. De huisjes die ik nu in gedachten heb komen van https://www.markenburg.nl/nl/. De modules van een of andere Duitser die ik verder niet ken. Zo, iedereen weer geplugged

De eerste module speelt zich af in de herfst! Een prachtig seizoen met veel kleuren in de bomen, wat denk ik heel erg tof gaat staan op de foto's. Er komt een laadperron voor militaire treinen, waarbij voertuigen als tanks en vrachtwagens op wagons worden geladen. Het perron word 3D geprint, er word door een van mijn ontwerpers momenteel gidsers getekend die de voertuigen de wagons op dirigeren en er komt natuurlijk genoeg kleingoed omheen om het lekker op te vullen!
Dat dus! Hieronder een paar foto's van de progressie tot nog toe. Er komt hopelijk snel meer, want dit is het werk van ongeveer 2 weekjes af en aan knutselen. Ik hou niet van te lang over dingen doen, vandaar dat bijvoorbeeld grasmatten van Lars hier echt uitstekend werken! Ohja, en er was kurk en toen toch niet meer. RIP.
Ik hoor graag op en/of aanmerkingen en ik ga hier regelmatig updates posten! Oh, en aangezien ik niet met Panzer-Shop producten op beurzen sta wil ik deze baan wellicht ooit mee gaan nemen naar beurzen

Kevin