Lastregeling in (Jip & Janneke)

FidOo

Bericht door FidOo »

Even ter verduidelijking: Lastregeling kun je aan of uit zetten. Bij de meeste decoders staat dit standaard aan.
Lastregeling is niets anders dan dat de decoder merkt dat een motor zwaarder belast wordt (bijvoorbeeld helling of meer wagons) en hierdoor vertraagd. De decoder reageert hier op en stuurt meer stroom naar de motor waardoor deze weer sneller kan draaien. (zie het als een cruisecontrol in je auto)

Alleen hele oude decoders hebben dit niet, verder eigenlijk alle moderne (laatste 10+ jaar) hebben dit wel standaard.
Per merk verschilt hoe je dit aan of uit kan zetten (soms zelfs via Functietoets, bij de meeste gaat met de rangeerstand ook de lastregeling uit)

Waar Martin nu naar verwijst zijn de regeleigenschappen voor de motor die ALTIJD gelden. (ja deze hebben ook invloed op hoe de decoder meet of hij moet bijregelen, maar dit beinvloed verder niet of lastregeling wel of niet actief is.)
met vriendelijke groet, Joost.

Ton55

Bericht door Ton55 »

Joost,

Dus als ik het goed begrijp dan hoef ik in principe niets aan de decoder instellingen te veranderen?
De lastregeling staat standaard aan zeg jij!
Ik dacht altijd dat de lastregeling iets was wat je zelf moest uitvogelen! :lol:

Voor wat betreft het rijgedrag van mijn locomotieven, die pas je aan in de desbetreffende cv’s?
Zwarte Z21, 5 Roco switchdecoders, 4 Roco signaldecoders, 5 Roco detector X16, iTrain 5.# plus, spoor-N iMAC

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”