Weser Umschlagstelle

Christ

Bericht door Christ »

Kapellekensbaan schreef: 24 nov 2021, 11:58 Heb mij flink verkeken op de hoeveelheid werk. Maar goed, de tijd van je pre-pensioen wordt nuttig besteed, zullen we maar zeggen.
Ik kan me daar nou echt geen voorstelling van maken (ben ook niet in het bezit van een 3d printer en bijbehorende software).
Hoeveel tijd ben je kwijt om een onderdeeltje uit te tekenen en te printen?

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Echt heel gaaf gemaakt!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Kapellekensbaan

Bericht door Kapellekensbaan »

Christ schreef:
Kapellekensbaan schreef: 24 nov 2021, 11:58 Heb mij flink verkeken op de hoeveelheid werk. Maar goed, de tijd van je pre-pensioen wordt nuttig besteed, zullen we maar zeggen.
Ik kan me daar nou echt geen voorstelling van maken (ben ook niet in het bezit van een 3d printer en bijbehorende software).
Hoeveel tijd ben je kwijt om een onderdeeltje uit te tekenen en te printen?
Beste Christ,
Helaas kan ik geen concreet antwoord geven op jouw vraag. Er zijn teveel variabelen. Denk aan de mate van ervaring in het tekenen en het instellen van de printer (snel, normaal, langzaam met meer details enz.). Bedenk dat tijdens het printen, je tegelijkertijd achter de ‘tekentafel’ kan zitten.
Om je een beetje richting te geven; met dit project ben ik nu ruim 150 uur bezig. Dit is exclusief de tijd dat de printer draait. Voor dit project ging het snelste onderdeel binnen 4 minuten, de langzaamste in iets meer dan 4 uur.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Christ

Bericht door Christ »

Erg veel vrije tijd dus, maar ja, dat is wel meer met deze hobby... :lol:

Maar erg mooi hoor, respect voor je werk!

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Heb het ook geprobeerd, meer als vierkantje, rondje lukt me ook niet. Kost echt veel tijd om te leren. Best jammer want het is echt wel super!!!!

Kapellekensbaan

DTS schreef:Heb het ook geprobeerd, meer als vierkantje, rondje lukt me ook niet. Kost echt veel tijd om te leren. Best jammer want het is echt wel super!!!!

Hoi Martin,
Als ik je een tip mag geven: YouTube heeft voor Fusion360 zeer handige en nuttige instructiefilmpjes. Zoek op ‘Fusion 360’. Zo heb ik het ook een beetje onder de knie gekregen.

Hartelijke groeten,
Piet

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Klopt, heb die tutorials gevolgd, vervolgens iets met TV programma, half jaar niks kunnen doen en nu opnieuw beginnen :lol: :lol: :lol:

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Ik kan de tip van Piet alleen maar aanbevelen. Met Fusion360 is alles te maken en zeker met een 3D printer eigenlijk verplichte kost (of uiteraard ander 3d tekenprogramma)

Kapellekensbaan

Afbeelding
Afbeelding
Tijd voor een update:

Dak:
het idee om de constructie te printen en naderhand in te leggen met profielplaten (leisteen) pakt goed uit. Moet hier en daar nog een kiertje wegwerken. Ben blij met het resultaat tot nu toe.

Kade:
Is deels gesloopt. Stelconplaten was geen goed idee. De metalen banden om de platen was niet om aan te zien. Achteraf wel te begrijpen, 0,8 mm in schaal is ruim 12 cm in het echt (i.p.v. 4 of 5? cm)

Kapellekensbaan

Afbeelding
Afbeelding
Uit 4 mm dik mdf een geraamte gemaakt voor de kade. Los neergezet ter controle of alles past. Kan afgemonteerd.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”