Het grote ''Welke Printer Moet Ik Kopen'' Topic

Zelf maken is soms leuker dan kopen!!
FidOo

Bericht door FidOo »

Mede door vrijwel hetzelfde topic op t n-spoorforum heb ik besloten een Elegoo Saturn te kopen. Inmiddels ook de eerste proefprintjes gedaan (waarvan er een deel natuurlijk faalde omdat ik gewoon aan t klooien ben)

Maar 1 ding is zeker. Resin printers (zeker de 4k varianten) winnen het sowieso op fijne detailering. De print hieronder is bijvoorbeeld geprint met een laagdikte van 0.05mm en dat redt je simpelweg niet met een FDM printer.

Hieronder even een luie copy-pasta van t andere forum.

Omdat ik nog 0 ervaring met mijn eigen 3D printer had wilde ik eerst eens een proefprint doen. Omdat ik eigenwijs ben en ongeduldig koos ik niet voor het standaard bootje of kubus maar heb ik er voor gekozen om dat 3D model wat ik had welke vrij gedetailleerd was te importeren in de Slicer (Chitubox) en deze uit te hollen en door middel van de auto-supports functie te testen. Mijn gekozen Resin was de Elegoo ABS-Like Grey. Ik verwacht namelijk dat ABS-like net even wat buigzamer en dus duurzamer gaat zijn als een gewone resin. (welke ik ook heb). Op het eerste gevoel lijkt dit ook te kloppen en is een gewone resin wat minder flexibel.

Hieronder het eerste resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat nu verder:
Uit de proefprint komt een aantal zaken naar voren die vooral te wijten zijn aan te dunne onderdelen. als voorbeelden de baanschuivers, roosters en tyfoons.
Helaas kan ik met geen enkel programma het MESH model van de maxima omzetten naar een Solid. De enige optie die ik dus zie is het model volledig opnieuw opbouwen. Dit zal ik gaan doen in Fusion 360.

Het model zal gebaseerd worden op een Euro4000 van Sudexpress. Deze heeft al de juiste draaistel/asafstand en lengte, en is ook betrouwbaar.
Ik verwacht in eerste instantie de kap te kunnen tekenen, waarbij de roosters aan de zijkant, en de roosters voor de ventilatoren bovenop ge-ets zullen worden.
met vriendelijke groet, Joost.

Panzer-Shop.nl

Bericht door Panzer-Shop.nl »

Leuk! Welkom!

Bart-N

Bericht door Bart-N »

Even polsen: phrozen mini 8k met 22 µm printresolutie het afwachten waardig?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Panzer-Shop.nl

Bij Phrozen was het voor mij al klaar geweest. Als Phrozen hem nu maakt komen Elegoo en Anycubic niet veel later.

Bart-N

Bericht door Bart-N »

Maken ja, leveren zou februari reeds zijn. Resin printer aan´t overwegen dus afwachten?

FidOo

Bericht door FidOo »

Elegoo heeft toch ook zojuist de "jupiter" gelanceerd. Dat is toch een vergelijkbaar model.
Maar ik vraag me af of je 8K als hobby-ist thuis nodig hebt cq gaat gebruiken?

Panzer-Shop.nl

Hoi,

Klopt. De Jupiter moet je nog wel even op wachtten.

Anycubic heeft net de Mono X 6K klaar, uitlevering in December. Doe dan die.

Kevin

Bart-N

Bericht door Bart-N »

8k is de resolutie van het scherm, de detailgraad is bepalender voor hoe fijn je in detail kunt gaan: 0,50mm tot zelfs 0.25mm op xy kan al heel wat verschil maken volgens mij

FidOo

Bericht door FidOo »

Bart,

Uiteraard bepaald de resolutie de kwaliteit, maar vergelijk nu eens wat je zegt met bijvoorbeeld de Saturn, die haalt ook 0.35mm ondanks zijn 4k scherm.
Je vergeet namelijk 1 ding. Resolutie is 1 maar afmeting van het scherm is 2, een 4k resolutie op een 10 inch scherm is veel gedetailleerder dan 8k op 50 inch.

En nu komt dus het volgende om de hoek kijken. Bouwvolume: voor N volstaat eigenlijk de 192x120mm die bijvoorbeeld mijn Saturn bied. Deze heeft een 4k resolutie en een monochrome scherm (= betere levensduur, snellere belichtingstijd en dus printtijd).

De jupiter (en misschien andere 8k printers) hebben een grotere buildplate (*bouwvolume) en om dus dezelfde detailgraad te houden als hun kleinere broertjes hebben ze hogere resoluties nodig. vandaar het 8k scherm.

Let ook op, een saturn kost je de helft van bijvoorbeeld de jupiter. En vergeet niet, er komt nog 250 tot 350 euro aan materiaal bij voordat je ook echt iets uit je printer hebt rollen en de nodige reserve onderdelen hebt.

PS ik vergelijk hier vooral Elegoo printers, maar dit gaat natuurlijk op voor elk merk. Ik ben gewoon bekend met hun line-up.

Bart-N

Bericht door Bart-N »

Klopt volledig.

Met 8K dacht ik aan de Phrozen Sonic Mini 8K die 22 microns xy behaalt. Het bouwvolume van deze is "slechts" 165 x 72 x 180 mm maar voor N-schaal is dat, denk ik, best bruikbaar. Maar ik verdiep mij nog niet zo lang in deze materie en leer graag bij (alvorens er eentje aan te schaffen)

Plaats reactie

Terug naar “3D Design & printen”