Hoe verwijder ik van een fleischmann Arriva FL 731202 locomotief de draaistellen?
Print en motor al verwijderd.
https://www.fleischmann.de/doc/et/2/de/731202_13696.pdf
mvg ronald
Onderstel verwijderen locomotief FL 731202
Onderstel verwijderen locomotief FL 731202
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 25 okt 2021, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Het wielstel hangt ertussen, zit een huis geklemd met wat vrije ruimte. Wielen verwijderen, en goed kijken hoe hij eruit moet.
Maar nu een vraag van mij kant: wat is de reden dat je dit wil doen???? Ivm je heb geen kapot wielstel of een tandwiel.
Zoals ik op het N-spoorstore las stottert deze lok. Waarom niet eerst de lok door meten met een multimeter met piepstand??? heb je een wielstel met mogelijk geen stroomafname dat stottert de lok ook veel sneller.
Maar nu een vraag van mij kant: wat is de reden dat je dit wil doen???? Ivm je heb geen kapot wielstel of een tandwiel.
Zoals ik op het N-spoorstore las stottert deze lok. Waarom niet eerst de lok door meten met een multimeter met piepstand??? heb je een wielstel met mogelijk geen stroomafname dat stottert de lok ook veel sneller.
Met vriendelijke groet, Mark
Het wielstel hangt ertussen, zit een huis geklemd met wat vrije ruimte. Wielen verwijderen, en goed kijken hoe hij eruit moet.???????
Ja...dat is dus het probleem.....hoe eruit krijgen.
Het probleem is dat de motor naar een korte tijd warm wordt.
En dan gaat stotteren. En het lijkt dan als de tandwielen ook gaan knarsen. (ratelen)
Dit gebeurt niet als je de trein net op start.
Dan rijd die perfect.
Haal ik de motor uit de locomotief. En sluit deze rechtstreeks aan een trein trafo.
Dan blijft de motor koel. Dus daar zit het probleem niet.
Heb het onderstel compleet met body al in een ultrasoon badje gedaan.(zonder motor en print plaat)
Hierna de delen gesmeerd volgens de handleiding van fleischmann.
Maar nog steeds het zelfde probleem.
Wil nu dus de onderstellen er onderuit halen.
En op een stukje rails zetten. En dan de onderstellen duwen. Kijken als de wielen met tandwielen makkelijk meedraaien.
Maar ja...dan moet ik dus wel de onderstellen eronder vandaan krijgen.
Zie het stotteren vanaf 4 minuten. Motor voelt dan warm aan.
Mvg ronald
Ja...dat is dus het probleem.....hoe eruit krijgen.
Het probleem is dat de motor naar een korte tijd warm wordt.
En dan gaat stotteren. En het lijkt dan als de tandwielen ook gaan knarsen. (ratelen)
Dit gebeurt niet als je de trein net op start.
Dan rijd die perfect.
Haal ik de motor uit de locomotief. En sluit deze rechtstreeks aan een trein trafo.
Dan blijft de motor koel. Dus daar zit het probleem niet.
Heb het onderstel compleet met body al in een ultrasoon badje gedaan.(zonder motor en print plaat)
Hierna de delen gesmeerd volgens de handleiding van fleischmann.
Maar nog steeds het zelfde probleem.
Wil nu dus de onderstellen er onderuit halen.
En op een stukje rails zetten. En dan de onderstellen duwen. Kijken als de wielen met tandwielen makkelijk meedraaien.
Maar ja...dan moet ik dus wel de onderstellen eronder vandaan krijgen.
Zie het stotteren vanaf 4 minuten. Motor voelt dan warm aan.
Mvg ronald
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Het kapje boven de wormwiel, eerst even verwijderen.
Als het goed is deze naar boven verwijderen, mogelijk zitten er ook een plastic balkje (op de technische tekening geven ze deze wel weer).
Van wormwiel naar tandwielkast, deze wordt aan de bovenkant afgesloten met dat kapje.
Motor getest en blijft koel, hier zet ik even de volgende vraagteken bij: een motor zonder die iets aandrijft heeft ook geen weerstand en blijft dus koel zeker omdat je de behuizing weg is. Toch zal ik de collector goed nakijken en eventueel schoonmaken, en ook even de koolborstels vervangen. Even de motor analoog testen half snelheid en volle snelheid.
Ik had laatste een br218, die altijd goed liep en opeens begon te stotteren en dat was gewoon een vuile collector en vettige koolborstels.
Het stotteren kwam echt door een vuile collector van de motor.
Even ter aanvulling, heb net even jij filmpje bekeken. Dit lijkt dat jij motor collector echt vuil is en dat je koolborstels niet geheel goed zijn (vettig). Het ratelen lijkt te komen doordat de stroom niet goed overgedragen wordt van koolborstel naar collector.
Als het goed is deze naar boven verwijderen, mogelijk zitten er ook een plastic balkje (op de technische tekening geven ze deze wel weer).
Van wormwiel naar tandwielkast, deze wordt aan de bovenkant afgesloten met dat kapje.
Motor getest en blijft koel, hier zet ik even de volgende vraagteken bij: een motor zonder die iets aandrijft heeft ook geen weerstand en blijft dus koel zeker omdat je de behuizing weg is. Toch zal ik de collector goed nakijken en eventueel schoonmaken, en ook even de koolborstels vervangen. Even de motor analoog testen half snelheid en volle snelheid.
Ik had laatste een br218, die altijd goed liep en opeens begon te stotteren en dat was gewoon een vuile collector en vettige koolborstels.
Het stotteren kwam echt door een vuile collector van de motor.
Even ter aanvulling, heb net even jij filmpje bekeken. Dit lijkt dat jij motor collector echt vuil is en dat je koolborstels niet geheel goed zijn (vettig). Het ratelen lijkt te komen doordat de stroom niet goed overgedragen wordt van koolborstel naar collector.
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 25 okt 2021, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Mark
Kan jij in de tekening aangeven waar de koolborstel zitten?
En welk bestel nummer?
Want ik zie in spare parts tekening alleen een complete motor.
Mvg ronald
En welk bestel nummer?
Want ik zie in spare parts tekening alleen een complete motor.
Mvg ronald
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Kom er vanavond of morgenochtend op terug. Zal ff alle gegevens bij elkaar zoeken.
Met vriendelijke groet, Mark
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Het buisje waar pijl bij staat, moet je eraf halen. Meestal zit er een lipje waar die mee vast gezet is. Hierin zit een veertje met de koolborstel.
Fleischmann artikelnr 6518 zijn de koolborstels.
(voor de zekerheid adviseer ik je even Martin Domburg te mailen, het kan zijn dat Fleischmann hierin andere koolborstels gebruikt dan de standaard N spoor koolborstel)
Met vriendelijke groet, Mark
Hoop dat Martin mee leest hier.
En het antwoordt weet?
Mvg ronald
En het antwoordt weet?
Mvg ronald
Yup dat is de 6518 van Fleischmann 
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024