Rookgenerator
Rookgenerator
Mijn eerste lokje dat ik kocht was een Fleischmann 4124. Ik wil graag hierin een rookgenerator bouwen. Ik lees op internet dat er verschil is tussen een analoge loc en een digitale loc. De loc is een analoge loc die bestuurd wordt door Dinamo I-train. Is een Seuthe rookgenerator een kwalitatief goede? en Welke moet ik dan kopen? Graag reactie
-
Cok, mijn baan wordt ook bestuurd door de combinatie Dinamo en iTrain. Ik heb in een digitale lok een Seuthe nr.11 rookgenerator ingebouwd maar krijg hem niet werkend op mijn baan. Aangezien hij op de testbaan van winkel wel goed werkt moet het wel aan Dinamo liggen denk ik. Ik heb de voedingsspanning van de baan van 15,5V naar 16,5V verhoogd maar dat hielp ook niets.
Dus let op welke voedingsspanning op jouw baan gebruikt wordt. Hopelijk reageert nog een andere Dinamo gebruiker waar het wel werkt.
m.vr.grt,
Cees.
Dus let op welke voedingsspanning op jouw baan gebruikt wordt. Hopelijk reageert nog een andere Dinamo gebruiker waar het wel werkt.
m.vr.grt,
Cees.
Met vriendelijke groet,
Cees de Gier
H0 2-rail, Dinamo TM44 RMU OC32, Windows 10, iTrain prof 5.0.x
Cees de Gier
Bedankt voor de info. Ik ga nu rustig verder zoeken.CeesdeGier schreef: 10 okt 2021, 21:23 Cok, mijn baan wordt ook bestuurd door de combinatie Dinamo en iTrain. Ik heb in een digitale lok een Seuthe nr.11 rookgenerator ingebouwd maar krijg hem niet werkend op mijn baan. Aangezien hij op de testbaan van winkel wel goed werkt moet het wel aan Dinamo liggen denk ik. Ik heb de voedingsspanning van de baan van 15,5V naar 16,5V verhoogd maar dat hielp ook niets.
m.vr.grt,
Cees.
-
- Site Admin
Heren,
Dit staat in TM44 handleiding:
Dit staat in TM44 handleiding:
Als ik het lees, heeft de lokomotief die analoog is en spanning nodig heeft voor de rookgenerator nu geen spanning.]7.1 HFI level
De intensiteit van de hoogfrequent verlichting voor analoge treinen. Initieel staat deze op 0.
Maximaal = 15 (100%). Alleen blokken waarvoor HFI ook daadwerkelijk actief is krijgen de HFI
spanning toegevoerd.
Noot: Koploper stelt zelf het HFI niveau in en doet dit elke keer als je de communicatie start.
Bij gebruik van Koploper heeft het configureren van de HFI parameter in de TM44 dus geen
effect.
Met vriendelijke groet, Mark
Correct, bij analoge locs moet het blok wel spanning geven. De HFi zou voldoende moeten geven hiervoor.
Digitaal maken is de beste oplossing
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
-
Maar ik heb de rookgenerator in een gedigitaliseerde lok gemonteerd, en daar doet hij het dus ook niet. Waar kan dat dan aan liggen? De baanspanning?hiervoor.
Met vriendelijke groet,
Cees de Gier
Cees de Gier
-
- Site Admin
@CeesdeGier , de rook generator doet het op de testbaan van de winkelier wel. Dus de werking is correct.
Seuthe geeft aan dat de baanspanning digitaal tussen de 16 en 22 volt.
Draai jouw baanspanning eens naar 18 volt, ik denk dat je nu met 16,5 Volt uit jouw trafo op de baan 16 volt zuiver spanning heb. Let wel alleen doen als je decoders het aan kunnen.
Ik denk zelf dat de winkelier ook met 18 volt baanspanning heeft getest.
Seuthe geeft aan dat de baanspanning digitaal tussen de 16 en 22 volt.
Draai jouw baanspanning eens naar 18 volt, ik denk dat je nu met 16,5 Volt uit jouw trafo op de baan 16 volt zuiver spanning heb. Let wel alleen doen als je decoders het aan kunnen.
Ik denk zelf dat de winkelier ook met 18 volt baanspanning heeft getest.
-
Bedankt voor de tip Mark maar mijn voedingen kunnen niet hoger dan 16,5V. Bovendien wil ik niet de decoders van al mijn andere locs zwaarder belasten met een hogere spanning om daarmee één loc van rook te voorzien.
Met vriendelijke groet,
Cees de Gier
Cees de Gier
-
- Site Admin
@CeesdeGier , met welke decoder (merk / type) heb jij de rook generator verbonden en op welke uitgang zit de generator?
-
Mark, het betreft een Roco DB BR043 locomotief. Daarin zit een Zimo decoder MX645R versie 36+. Op welke uitgang de rookgenerator is aangesloten, weet ik niet want die is door de winkelier ingebouwd. En het model is niet gemakkelijk “open” te maken om dat te controleren.
Met vriendelijke groet,
Cees de Gier
Cees de Gier