goede morgen n-spoor liefhebbers, wie kan mij helpen/echt blij maken met een DUIDELIJK COMPLEET VOOR EEN BEGINNER LEESBAAR EN UIT TE VOEREN AANSLUITSCHEMA VOOR
Driewegwissel peco N-SPOOR SL-E399F ook graag de draden naar de HPP4 en de SP04 , dit alles in samenwerking met DINAMO en I-train , ik zou met dit schema echt heel erg blij
worden dan kan ik verder met het aanleggen van mijn spoorbaan bij voorbaar hartelijk dank, ps. ook graag de aansluiting van de exstra wisselmeldingen op deze drieweg wissel van peco
met vriendelijke groet karel de bree
Mod edit: persoonlijke gegevens verwijderd ivm privacy
aansluitschema drie weg wissel
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Beste Karel,
Zou jouw graag willen helpen, echter heb jij gewone wissels al aangesloten op deze manier op jouw baan???
Het geven van zo'n aansluitschema is meestal namelijk niet het probleem, echter het begrijpen ervan.
Mijn advies is, teken zelf eens het schema op A4.
De scherpe kant van de wissel, staaf + en - zijn de bezetmelder van wissel, (gebruik dus een bezetmelder van het blok van de scherpe kant). Deze gebruik je ook voor de polarisatie via HPP4, (teken eens 2 losse wissels (recht + links) de polarisatie tekening in, en leg deze dan over elkaar heen, dan heb je de drieweg wissel.
PS geen telefoonnr's en email adressen neerzetten in het openbare gedeelte van het forum, alleen bij persoonlijke berichten doen.
Zou jouw graag willen helpen, echter heb jij gewone wissels al aangesloten op deze manier op jouw baan???
Het geven van zo'n aansluitschema is meestal namelijk niet het probleem, echter het begrijpen ervan.
Mijn advies is, teken zelf eens het schema op A4.
De scherpe kant van de wissel, staaf + en - zijn de bezetmelder van wissel, (gebruik dus een bezetmelder van het blok van de scherpe kant). Deze gebruik je ook voor de polarisatie via HPP4, (teken eens 2 losse wissels (recht + links) de polarisatie tekening in, en leg deze dan over elkaar heen, dan heb je de drieweg wissel.
PS geen telefoonnr's en email adressen neerzetten in het openbare gedeelte van het forum, alleen bij persoonlijke berichten doen.
Met vriendelijke groet, Mark
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 16 aug 2021, 09:24
Als ik je goed begrijp vraag je hoe je de draden van je driewegwissel aansluit op een HPP4 en een SP04.kdebree@hotmail.com schreef: ↑10 okt 2021, 11:54 Driewegwissel peco N-SPOOR SL-E399F ook graag de draden naar de HPP4 en de SP04 , dit alles in samenwerking met DINAMO en I-train ,
Deze laatste gebruik je voor servo's aan te sturen.
Dus zal je toch eerst 2 servo's op je wissel moeten aansluiten.
Grtz Erik
Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.
Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32
beste Mark, ik heb een proefbaan met daarin wissels, wat ik vraag is het bedradings schema leesbaar voor een beginner, en ook daadwerkelijk aan te sluite met daarop de draden naar de bijbehorende componenten, ik loop steeds tegen het feit aan dat er altijd omheen wordt gedraaid, er moet toch een simpel en leesbaar bedradings schema zijn ????
waarom altijd die geheimzinnge waas er om heen, zou toch leuk zijn als ook een beginner het aan kan leggen en aansluiten ik hoor het graag vr gr Karel
waarom altijd die geheimzinnge waas er om heen, zou toch leuk zijn als ook een beginner het aan kan leggen en aansluiten ik hoor het graag vr gr Karel
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32
beste Eric ik heb reeds een proefbaan aangelegd met daarin twee wissels, ik begrijp dat er servo's op de wissels zitten voor de bediening , maar dat is niet de vraag ,
een simpel leesbaar en voor een beginner aan te sluiten bedradings schema zou geweldig zijn, gaat er eindelijk eens die geheimzinnige waas er af, er wordt over gepraat maar een duidelijk antwoord komt er niet, ook beginners willen graag verder met behulp van diegen die er echt kijk op hebben, zou geweldig zijn als die kennis wordt doorgegeven ook voor de starters, hoop dat ik wat wijzer wordt , heb zelf alles van de proefbaan op papier gezet, dus ook de bedradingsschema's geheel compleet, ben nu begonnen met de grote baan aan te leggen en loop tegen de aansluiting van de drieweg wissel aan zoals beschreven in mijn vorige vraag, dat is wat ik graag wil oplossen, dus een sleesbaar en uitvoerbaar schema voor een BEGINNER zou fantastisch zijn. je heb mijn e-mail adres dus wat let je ? vr. gr. Karel
een simpel leesbaar en voor een beginner aan te sluiten bedradings schema zou geweldig zijn, gaat er eindelijk eens die geheimzinnige waas er af, er wordt over gepraat maar een duidelijk antwoord komt er niet, ook beginners willen graag verder met behulp van diegen die er echt kijk op hebben, zou geweldig zijn als die kennis wordt doorgegeven ook voor de starters, hoop dat ik wat wijzer wordt , heb zelf alles van de proefbaan op papier gezet, dus ook de bedradingsschema's geheel compleet, ben nu begonnen met de grote baan aan te leggen en loop tegen de aansluiting van de drieweg wissel aan zoals beschreven in mijn vorige vraag, dat is wat ik graag wil oplossen, dus een sleesbaar en uitvoerbaar schema voor een BEGINNER zou fantastisch zijn. je heb mijn e-mail adres dus wat let je ? vr. gr. Karel
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38
Beste Karel,kdebree@hotmail.com schreef: ↑10 okt 2021, 19:53 beste Mark, ik heb een proefbaan met daarin wissels, wat ik vraag is het bedradings schema leesbaar voor een beginner, en ook daadwerkelijk aan te sluite met daarop de draden naar de bijbehorende componenten, ik loop steeds tegen het feit aan dat er altijd omheen wordt gedraaid, er moet toch een simpel en leesbaar bedradings schema zijn ????
waarom altijd die geheimzinnge waas er om heen, zou toch leuk zijn als ook een beginner het aan kan leggen en aansluiten ik hoor het graag vr gr Karel
Volgens mij wordt er helemaal niks geheimzinnigs gedaan, en iedereen is als beginner begonnen en met vallen en opstaan wijzer geworden.
De meeste Dinamo gebruikers tekenen de schakelschema's zelf aan de hand van de enkelvoudige wissel, dit is ook de basis van alle schakelingen.
En je moet dit wissel project is stapjes doen is mijn advies: rails voeden scherpe kant, servo's aansluiten, polarisatie aansluiten wissel links, polarisatie aansluiten wissel rechts, iTrain invoeren.
Hierbij de gebruikte handleiding die ik gebruik voor de SP04:
https://in05.hostcontrol.com/resources/ ... 20OC32.pdf
Nu de wissel:

Rood en Blauw is polarisatie voeding. HTTP4: 1ste relais Pgeel --> A = rood, B = blauw, 2de relais Pgroen --> A = blauw, B = rood. Je ziet het 2 losse wissels. (Je gebruikt de relais enkelvoudig).
Nog een tip, kijk eens op www.domburgtrainsupport.nl en dan bij handleidingen.
Met vriendelijke groet, Mark
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 okt 2021, 11:32
Mark bedankt voor je snelle reactie en het schema ik ga er mee aan de slag en ben er goed mee geholpen ,
ik kom er op terug als het werkt, met schema,
vriendelijke groet Karel
ik kom er op terug als het werkt, met schema,
vriendelijke groet Karel
Duidelijker kan het niet. De volgende vraag zal vermoedelijk gaan over de OC32. Ik heb het ook op deze manier moeten leren en na uren staren naar de wissels eindelijk begrepen hoe ik die verdomde Engelsman geschakeld kreeg.
Ik zou persoonlijk eerst met gewone wissels beginnen, servo erop en die werkend te krijgen met een mooie omschakeling.
Er wordt nooit geheimzinnig gedaan, alleen het even simpel neerzetten op een forum is wat lastiger. Er zijn genoeg aansluitschema’s te krijgen. Alleen de specifiekere gevallen zijn lastig te krijgen. Het is mooier zelf aan te sluiten en werkend te krijgen. Dan snap je zelf de schakelingen namelijk beter. Geloof mij, ik ben echt uren aan het klooien geweest.
Het licht gaat uiteindelijk aan.
Succes.
Ik zou persoonlijk eerst met gewone wissels beginnen, servo erop en die werkend te krijgen met een mooie omschakeling.
Er wordt nooit geheimzinnig gedaan, alleen het even simpel neerzetten op een forum is wat lastiger. Er zijn genoeg aansluitschema’s te krijgen. Alleen de specifiekere gevallen zijn lastig te krijgen. Het is mooier zelf aan te sluiten en werkend te krijgen. Dan snap je zelf de schakelingen namelijk beter. Geloof mij, ik ben echt uren aan het klooien geweest.
Het licht gaat uiteindelijk aan.
Succes.
Als je het via email wilt doen hoef je de vraag ook niet op een openbaar forum te stellenkdebree@hotmail.com schreef: ↑10 okt 2021, 20:12 je heb mijn e-mail adres dus wat let je ? vr. gr. Karel

Er doet niemand geheimzinnig alleen kan de rest die antwoord kan geven niet bepalen hoe het kennisniveau van de vrager is.... en vaak wordt er uitgebreid uitgelegd maar begrijpt de vrager niet wat er bedoeld wordt. Het blijft dus 2-richtingverkeer.kdebree@hotmail.com schreef: ↑10 okt 2021, 20:12 .. gaat er eindelijk eens die geheimzinnige waas er af, er wordt over gepraat maar een duidelijk antwoord komt er niet, ook beginners willen graag verder met behulp van diegen die er echt kijk op hebben, zou geweldig zijn als die kennis wordt doorgegeven ook voor de starters
Be yourself!
Karel,
Heb je uberhaubt al een wissel werkend gemaakt of gekregen? Zoals ik het lees ben je nu vooral aan het bedenken hoe je het aan moet sluiten. Deze informatie missen we in je tekst, wat is je ervaring dusver met de OC32, servo's en puntstukpolarisatie
Mijn advies is om praktijk ervaring op te doen, dan ga je sneller begrijpen wat hier geschreven wordt. Dan zou de toon van je bericht ook wat genuanceerder kunnen worden.
Dan kan je makkelijker de wissel ontleden, want in feite is het echt zo simpel als twee losse wissels die op elkaar liggen. Kwestie van logisch de spanningen volgen, iets wat pas te begrijpen valt bij enige ervaring hiermee.
Heb je uberhaubt al een wissel werkend gemaakt of gekregen? Zoals ik het lees ben je nu vooral aan het bedenken hoe je het aan moet sluiten. Deze informatie missen we in je tekst, wat is je ervaring dusver met de OC32, servo's en puntstukpolarisatie
Mijn advies is om praktijk ervaring op te doen, dan ga je sneller begrijpen wat hier geschreven wordt. Dan zou de toon van je bericht ook wat genuanceerder kunnen worden.
Dan kan je makkelijker de wissel ontleden, want in feite is het echt zo simpel als twee losse wissels die op elkaar liggen. Kwestie van logisch de spanningen volgen, iets wat pas te begrijpen valt bij enige ervaring hiermee.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024