loks digitaliseren

Aad

loks digitaliseren

Bericht door Aad »

Hallo,

ik heb een H0 baan die aangestuurd wordt door het dinamo systeem en met itrain.
voordeel met dit systeem is dat ik ook met analoge loks kan rijden, nu heb ik alleen maar analoge stoomloks.
de loks zijn behoorlijk oud, denk dan aan de jaren 80 vorige eeuw.
sommige rijden dan ook niet meer zo fijn, maar weg doen is geen optie, emotionele waarde.
probleem is ook dat deze analoge loks eerst goed warm moeten lopen wil dit in combinatie met itrain goed verlopen, vaak heb ik, ook al zijn de loks warm, dat deze te vroeg of te laat stoppen. in itrain kan je dit bijsturen maar het blijft een beetje tobben.
ik wil graag deze "oude" loks laten digitaliseren, ik wil er met een of twee laten uitvoeren.
ik heb een aantal vragen:
1. willen jullie dit voor mij doen? en wat zijn de kosten (ongeveer)
2. wat is er nog meer nodig om een digitale lok te programmeren.
3. of kan dit met itrain

groetjes Aad

Modelbouwerke

Bericht door Modelbouwerke »

Wat ik geleerd heb Aad is dat voor je de lok gaat digitaliseren je eerst moet zorgen dat hij analoog perfect rijdt.
Anders ga je met digitaal ook problemen hebben.
En als hij analoog perfect rijd gaat het in Itrain ook een stuk beter.
Grtz Erik

Schaal N treinbaan in opbouw.
Aansturing met Dinamo en iTrain 5.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi Aad

Aan wie zijn de eerste twee vragen gericht?

Mocht je ons (DTS) bedoelen, op onze website vind je alle informatie:
www.domburgtrainsupport.nl/ombouwservice

Voor het programmeren kan je de Sprog IIV4 gebruiken
https://www.dtswebshop.nl/nl/digitaal/p ... sprog-dcc/
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Ronald57

Bericht door Ronald57 »

Aad schreef: 06 okt 2021, 15:38
probleem is ook dat deze analoge loks eerst goed warm moeten lopen wil dit in combinatie met itrain goed verlopen, vaak heb ik, ook al zijn de loks warm, dat deze te vroeg of te laat stoppen. in itrain kan je dit bijsturen maar het blijft een beetje tobben.
ik wil graag deze "oude" loks laten digitaliseren, ik wil er met een of twee laten uitvoeren.
Ik zou eerst zorgen dat die loks goed analoog rijden, anders heeft ombouwen naar digitaal weinig nut. Daar gaan ze dan zeker niet beter om rijden of eerder warm worden :) Je zult dus deze loks even goed onder handen moeten nemen, en misschien rijden ze daarna analoog zo goed dat ombouwen naar digitaal binnen jou dinamo systeem helemaal niet nodig is.
Be yourself!

Marco Berfelo

Bericht door Marco Berfelo »

Mijn ervaring met Dinamo is dat je uiteraard eerst moet zorgen dat je analoge loks goed zijn, dus schoongemaakt, evt nieuwe koolborstels en een vers druppeltje olie. Dit doet wonderen en dit is ook raadzaam voordat je eventueel toch gaat digitaliseren.

Daarnaast ben ik zelf vele uren bezig geweest om het "ei van Colombus" te vinden om de analoge loks net zo goed als digitale loks te laten rijden.
Daar kan ik kort in zijn, dat lukt niet.
Zelfs loks van het zelfde merk met dezelfde motor, rijdt de ene perfect, is het geen garantie dat de ander dat ook doet.
Het probleem ontstaat vooral bij de lagere snelheden, en dit kan je alleen maar vinden door te ijken , ik heb analoge loks die perfect rijden ook langzaam en dat je het verschil niet ziet tussen analoog of digitaal.
Dan kan je altijd de keus maken, wordt het een langzaam rijder op een rangeer gebied, dan is digitaal vaak de winnaar, zijn het gewoon paradespoor treinen dan kan je die prima analoog laten.

Wat mij wel enorm stoort is inderdaad de temperatuur wisseling, koude loks die niet willen rijden en warme loks die te ver door gaan rijden, de snelheidsgrafiek gaat anders lopen.
Dit los je niet op met ijken van hoog naar laag of laag naar hoog, geloof het of niet maar heb hier een berg aan ijkrapporten van liggen, zelfs van steeds 1 koude start stap voor stap.
Wat ook een invloed heeft op de snelheidsstappen zijn wagons achter een lok, deze zorgen ook nog eens voor een verschuiving.
Ja nu gaan weer een heleboel mensen roepen, bij DCC heb je dit niet, je hebt het veel minder en we hebben het hier niet over DCC.

Voor mij zou het een hele uitkomst zijn als er in iTrain een correctie factor zou zitten.
Daar mee bedoel ik, dat je in je loc overzicht je ijking stap naar boven of benden zou kunnen bijstellen
Dan zou stap 20 +2 stap 22 worden. de koude trein rijdt makkelijker weg, en je corrigeert dan ook een eventuele sleep wagons, want analoog zit er geen last regeling op de motor.
Gaat de warme lok te hard rijden dan zet je de snelheid stappen naar -1 dan wordt stap 20 dan 19 en 19 wordt 18 enz.

Het is een "handmatig" proces maar een je mag toch nog wel iets met je treintjes spelen.
locomtief-besturing-rev1.jpg
locomtief-besturing-rev1.jpg (33.38 KiB) 2174 keer bekeken
Het lijkt mij sterk dat ik de enige gebruiker ben die hier last van heeft. En daarom heb ik dit op het itrain forum voorgesteld als verbeteringsvoorstel.
https://berros.eu/itrain/forum/viewtopi ... 51&t=10238
Mochten er meer gebruikers dit een oplossing vinden dan is het handig om dit ook te melden in het topic zodat er gekeken kan worden of dit een ontwikkeling waard is.

Voor het digitaliseren en van loks is een Sprog een uitkomst ook een rollenbank is heel erg prettig
Laatst gewijzigd door Marco Berfelo op 07 okt 2021, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ook bij digitale locs heb je last van temperatuur hoor, merk je alleen wat minder van :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Puur om wat meer begrip te krijgen (ook ik wil in ieder gebak nog 1 loc ombouwen naar digitaal). Aangezien de motor hetzelfde blijft en er alleen een extra decoder in de loc gebouwd wordt. Zorgt deze decoder er door zijn aansturing dan voor, dat de trein minder gevoelig wordt voor een koude start / warm rijden, maar ook dat de loc minder afhankelijk wordt van de last die hij trekt.

Ik zit me uit interesse gewoon even af te vragen hoe dat werkt. Krijgt de decoder dan een terugkoppeling van bijvoorbeeld de baan met betrekking tot zijn positie (en daarmee indirect ook zijn snelheid) ?

Is daar wellicht een document van (ik kan me zo niet voor de geest halen dat ik dit in de manual van de decoder heb gelezen).

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dit komt door de PID regeling van de decoder, dit is een lastregeling vergelijkbaar met bijvoorbeeld de cruisecontroll van je auto.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Ah geweldig. Op die manier werkt dat dus.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”