Wat is de beste manier om rails te reinigen, ik heb een baan(tje) met ong 28,5m rails. Ik ben een beginneling, rij digitaal en tot nu toe, maak ik de rails schoon met een doekje met wasbenzine. Weet niet of dat goed is, maar had t ergens gelezen.
Op div. plaatsen bij de wissels heb ik de rails doorgeslepen ivm palarisatie.
Stel ik wil hier een reinigingswagon met vilt over laten rijden, blijft die dan niet haken op de plaatsen waar ik de rails heb doorgeslepen?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
groetjes Roger
Rails reinigen
Daar heb ik hier geen last van. Ik gebruik de lux polijstwagen en stofzuiger.
Verder gebruik ik tot volle tevredenheid ATF op de rails.
Groetjes
Verder gebruik ik tot volle tevredenheid ATF op de rails.
Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Hallo,
Heb van Dapol een reinigingswagon met stofzuiger. Het reinigen met vilt vond ik tegenvallen en heb hiervoor van KPF nog een losse wagon aangeschaft.
Betreft de polarisatie wissels ben ik wel benieuwd wat de voordelen zijn nu jij deze doorgeslepen hebt. Ben uberhaupt wel geinteresseerd waarom je zou polariseren.
Groeten,
Edwin
Heb van Dapol een reinigingswagon met stofzuiger. Het reinigen met vilt vond ik tegenvallen en heb hiervoor van KPF nog een losse wagon aangeschaft.
Betreft de polarisatie wissels ben ik wel benieuwd wat de voordelen zijn nu jij deze doorgeslepen hebt. Ben uberhaupt wel geinteresseerd waarom je zou polariseren.
Groeten,
Edwin
Blokje hout.
Werkt heel goed.
Werkt heel goed.
Ook ik heb een Lux poetswagen en een Lux stofzuiger. Ze doen het maar ze rijden moeilijk.
De wagens zijn topzwaar (dat is logisch) waardoor ze snel omvallen. De wielstellen zijn heel los gemonteerd en komen snel los, zelfs bij simpel omvallen. De spanning-doorgifte in de wielstellen gaat met heel kleine springveertjes. Als een wielstel los gaat ben je die springveertjes snel kwijt. Ik heb regelmatig problemen op fleischmann engelse wissels. Die zijn een beetje bol en daar zijn de Luxwagens niet blij mee. De stofzuiger-wagen maakt lawaai als een 220 volt stofzuiger op volle kracht.
Het goede nieuws is, ze poetsen en zuigen prima.
Marco
De wagens zijn topzwaar (dat is logisch) waardoor ze snel omvallen. De wielstellen zijn heel los gemonteerd en komen snel los, zelfs bij simpel omvallen. De spanning-doorgifte in de wielstellen gaat met heel kleine springveertjes. Als een wielstel los gaat ben je die springveertjes snel kwijt. Ik heb regelmatig problemen op fleischmann engelse wissels. Die zijn een beetje bol en daar zijn de Luxwagens niet blij mee. De stofzuiger-wagen maakt lawaai als een 220 volt stofzuiger op volle kracht.
Het goede nieuws is, ze poetsen en zuigen prima.
Marco
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:24
Dank je, ga die Dapol eens opzoeken.evexel schreef:Hallo,
Heb van Dapol een reinigingswagon met stofzuiger. Het reinigen met vilt vond ik tegenvallen en heb hiervoor van KPF nog een losse wagon aangeschaft.
Betreft de polarisatie wissels ben ik wel benieuwd wat de voordelen zijn nu jij deze doorgeslepen hebt. Ben uberhaupt wel geinteresseerd waarom je zou polariseren.
Groeten,
Edwin
Wat betreft het polariseren: Ik rij Peco code55, ik heb de electrofrog wissels van Peco, deze bedien ik met servo's die aangestuurd worden door de Ühlenbrock servodecoders met relais voor het polariseren.
Zou ik de rails niet doorslijpen krijg ik kortsluiting.
De locs rijden mooi langzaam door de wissels .
Groetjes Roger
Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk
Hallo Forumleden,
Ook ik heb een stel Lux wagens voor schoonmaken en stofzuigen. Ze doen hun werk : schoonmaken en zuigen prima.
Het voorttrekken moet wel zeer behoedzaam gebeuren. Voor het voorttrekken is wel een locomotief nodig met veel trekkracht. Die moet dan heel behoedzaam over de baan gemanoeuvreerd worden. Zo maar automatisch een route laten volgen is er bij mij dan ook (nog) niet bij. Ik moet weer eens wat met de hand bijsturen. Dat viel tegen. Toch ben ik tevreden. Het kost wat tijd op deze manier, maar het poetsen hoeft ook niet iedere dag te gebeuren.
Ook ik heb een stel Lux wagens voor schoonmaken en stofzuigen. Ze doen hun werk : schoonmaken en zuigen prima.
Het voorttrekken moet wel zeer behoedzaam gebeuren. Voor het voorttrekken is wel een locomotief nodig met veel trekkracht. Die moet dan heel behoedzaam over de baan gemanoeuvreerd worden. Zo maar automatisch een route laten volgen is er bij mij dan ook (nog) niet bij. Ik moet weer eens wat met de hand bijsturen. Dat viel tegen. Toch ben ik tevreden. Het kost wat tijd op deze manier, maar het poetsen hoeft ook niet iedere dag te gebeuren.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.
-
- Site Admin
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

iTrain weet dat deze combinatie uit 2 loks bestaan, nergens problemen mee.
Met vriendelijke groet, Mark
Ik herken het verhaal van Bram hierboven. Een loc voor en een loc achter werkt (ook bij mij) niet soepel. Keer op keer vallen de Lux wagons om (met name op wissels). Met een sterke loc voorop en niet sneller dan 40 (schaal) kilometer per uur gaat het redelijk.
Het ligt er heel erg aan welke rails je gebruikt.
Bij Peco code 55 zijn de problemen een stuk minder omdat je a) slanke wissels hebt en b) overgangsbogen hebt waarbij de wagen niet ineens van richting veranderd maar geleidelijk. Ook zijn de bochten vaak ruimer als R2.
Gebruik je minitrix of oude Roco (nu fleischmann) dan gaat hij veel directer de hoeken om, zeker als je ook 24 graden wissels hebt en R1 bochten. En dan kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft als een wagen topzwaar is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Bij Peco code 55 zijn de problemen een stuk minder omdat je a) slanke wissels hebt en b) overgangsbogen hebt waarbij de wagen niet ineens van richting veranderd maar geleidelijk. Ook zijn de bochten vaak ruimer als R2.
Gebruik je minitrix of oude Roco (nu fleischmann) dan gaat hij veel directer de hoeken om, zeker als je ook 24 graden wissels hebt en R1 bochten. En dan kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft als een wagen topzwaar is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024