Flesichmann Br65 ombouwen

hvdkooij
Contacteer:

Flesichmann Br65 ombouwen

Bericht door hvdkooij »

Hoi,

Ik heb iets vreemd met het plaatsen van de NF015C micromotor als vervanger van een defecte motor in een Fleischmann BR65.
Alles gaat goed totdat ik de draad probeer te solderen op de print. Om mij onduidleijke redenen wil het soldeer op de print niet vloeien waar ik de draad moet aanzetten.

En ja dit is bepaald niet de eerste keer dat ik een soldeerbout in de hand heb. Maar wel de eerste keer dat er echt helemaal niets gebeurd. Alsof er een soort coating over zit die reperatie onmogelijk maakt.
Als test een oud printje gepakt uit een wadloper waar ik de printen heb vervangen met een spoorlaar print en ... dat vloeit gewoon netjes zoals het hoort.
(Die wadloper heb ik volledig voorzien van een kit van spoorlaar en dan is een kleine punt zelfs een echte must om de draden aan de licht printjes te zetten. ... )

Ik heb al even wat getest door er met een puntige pincet over het soldeer werkk te krassen om te zien of dat verschil maakt ... Maar tot nu toe niet en om nu 5 minuten een bout er op te moeten houden ... dat lijkt me ook niet gezond.

Iemand nog een suggestie wat hier aan de hand is en hoe ik het oplos?

Groet, Hugo.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Oh.. Loodvrij soldeer moet op een hogere temperatuur ... Maar ik werk al een paar jaar primair met loodvrij soldeer. Dus ik heb de temperatuur altijd behoorlijk hoog staan.
(Voordat iemand denkt dat ik de termostaat gewoon te laag heb voor gangbare loodvrij soldeer.)

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Ahh. De oplossing kwam na een AI tip. Ik heb mijn dunne soldeerpunt (0.5 mm) vervangen door de originele punt die een stuk dikker is. En dan vloeit het zoals verwacht in secondes.

Zit hem in de massa van de punt. Die verliest te snel warmte op sommige soldeer pads en dan lukt het dus niet.

Is dus ook weer opgelost ...

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Ok. Solderen is dus gelukt. Maar de reden voor vervanging was dat de oude motor kuren had.
Lees ik de motor uit in JMRI dan zit ik netjes de motor reageren maar rijden is er nog niet bij. Maar ik vermoed dat ik met vervanging ook de motor sturing helemaal om moet gooien.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Maar de grootste uitdaging lijkt mechanisch in de lok. Het drijfwerk lijkt te zwaar te gaan maar dat is niet mijn sterkste kant om dat uit te zoeken. Dus daar moet ik wat hulp bij gaan zoeken.

Vooralsnog kom ik qua motor sturing uit op deze summary vanuit AI:

| 1. JMRI Naam | 2. CV | 3. Oude Waarde | 4. Nieuwe Waarde | Toelichting |
|---|---|---|---|---|
| Voltage Reference | CV 57 | 120 | 80 | Compenseert de efficiëntie van de motor en begrenst de topsnelheid naar een realistisch niveau. |
| BEMF Intensity | CV 58 | 200 | 0 | Schakelt de lastregeling tijdelijk uit om softwarefouten/loops tijdens het testen uit te sluiten. |
| Motor Frequency and EMF sample Rate | CV 9 | 97 | 0 | Activeert de hoogfrequente modus (20/40 kHz) die noodzakelijk is voor een geruisloze loop van klokankers. |
| CV56 BEMF config | CV 56 | 0 | 1 | Wijzigt de meetmethode van de decoder naar de speciale modus voor kernloze (klokanker)motoren. |
| Integral Value of PID regulation | CV 52 | 110 | 20 | Verlaagt de traagheid van de correctie drastisch om schokken bij lage snelheden te voorkomen. |
| Differential value of PID regulation | CV 53 | 40 | 0 | Zet de dempingswaarde op nul, aangezien een klokankermotor dit niet nodig heeft. |
| Proportional value of PID regulation | CV 51 | 130 | 30 | Maakt de reactie van de decoder veel minder agressief, passend bij de lage interne weerstand van de Micromotor. |

Opmerking: De CV-nummers van de PID-regeling (CV 51, 52, 53) zijn gebaseerd op de standaardarchitectuur van Zimo-decoders die Fleischmann gebruikt.

Met die waardes reageert de motor tot nu toe het beste.

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Wat is je vraag eigenlijk?

Cor H

Bericht door Cor H »

Maar ik vermoed dat ik met vervanging ook de motor sturing helemaal om moet gooien.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Volgens mij is dit de vraag, Ben.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”