Oostenrijks-Zwitsers thema

Roel

Oostenrijks-Zwitsers thema

Bericht door Roel »

Beste mede-forummers,

Mijn naam is Roel en sinds dit jaar begonnen met de bouw van een modelbaan. Ik denk dat iedereen op dit forum wel begrijpt hoe het voelt om, na de kinderjaren, jong volwassen worden, volwassen worden en zelf kinderen op de wereld zetten dan eindelijk van start te gaan. Het is altijd blijven kriebelen en afgelopen februari was het dan zover.
Ik ben altijd een fan geweest van de Alpen en daarom is mijn thema Oostenrijks-Zwitsers. Dit is meer puur voor het materieel dan wel voor het landschap. Aangezien mijn achtergrond meer technisch dan creatief is, zie ik voor mij een uitdaging in de scenery. Ik was altijd onder de indruk hoe sommige leden (in mijn geval alle leden:p) op het n-spoorforum hun hobby bedreven. Echter voelde ik nooit echt de behoefte om iets te posten.
Met dit nieuwe platform online, bedacht ik mij vandaag: laat ik ook eens iets neerzetten. Wie wat wat daar nog eens uitkomt. Ik kom sinds februari bij Martin in de winkel (is voor mij het dichtste bij en dan nog bijna 1,5u sturen) maar ook online wil ik nog wel eens iets bij de overige shops weghalen. De service en hulp die ik tot heden heb gehad, heeft mij geholpen te komen waar ik nu ben met mijn hobby. Hiervoor wil ik een ieder bedanken.
Waarom begon het eigenlijk weer te kriebelen? De oudste ging het huis uit dus er kwam een extra kamer vrij. De tafel heeft de afmeting 3,40x1,20 (boventafel/scenery) en een helix 1,0x1,0 van Markelburg. Ik had geen zin om zelf zo'n ding in elkaar te knutselen.
Verder heb ik mij destijds laten voorlichten door Martin en ja hoor het werd Dinamo. Ik hoor mensen al zeggen: uiteraard hahaha. Ik vind het leuk om zelf te klooien. Echter zijn het wel heel veel draadjes, TM44, OC32 en noem maar op waar ik van te voren nooit heb beseft hoeveel werk er in zou gaan zitten. Met mijn Civiel Technische achtergrond is elektronica toch echt wel een ding hoor. Je bent gewoon bang dat je net als vroeger met de oude versterkers en boxen een rookpluim op de kamer creëert door stupidity. Martin maar ook Marcel en Arnaud hebben mij voldoende moed ingepraat en ook geduldig meermaals bepaalde stappen doorgenomen zodat ook ik het begreep. Bottomline van dit verhaal: het lijkt veel moeilijker dan het is.

Goed. Afgelopen februari dus begonnen met de kamer leeg maken en de tafel in elkaar zetten.
Afbeelding

Afbeelding
Op de linker achtergrond is mijn zojuist aangekochte stapel XPS gestald.

Uiteraard heb ik goed gelezen én geluisterd. Er moest eerst een proefopstelling komen. Eerst een simpel rondje met 1 wissel. Later (wel) drie geschakelde wissels. Mijn complexe (proef)wisselstraat.
Afbeelding
Afbeelding
Wat ik vies vond tegenvallen, was het lassen van de draden. Na verloop van tijd word je wel handiger maar toch.
Na mijn eerste proefbaantje op het dikke XPS heb ik besloten de rails niet op dit spul te gaan bouwen. Voor mij persoonlijk werkte het niet prettig. Ik ga hier wel de aankleding verder mee maken want laten we eerlijk wezen: het werkt makkelijker dan hout. De groene 3mm onderplaat werkt prima.

Zodra ik tevreden was met mijn werkende complexe wisselstraat, heb ik de tafel verder afgemaakt en begonnen met de helix in elkaar te zetten met onverwachte hulp. En ja hij is wat zwaar voor de Markenburg xps.
Afbeelding
Afbeelding

Na het helix-avontuur waren de eerste sporen van het schaduwstation aan de beurt:
Afbeelding
Afbeelding

De rails en wissels leg ik vast met boekbinderslijm en punaises als tijdelijke hulp. Dit werkt prima op de gebruikte ondergrond. Zodra de rails vastliggen, ben ik stapsgewijs begonnen met draadjes lassen. Uiteraard moesten de TM44 en OC32+relais voor de polarisatie van de puntstukken en (naar later inzicht) relaisgestuurde blokken ook een plekje onder de tafel krijgen.
Afbeelding

En toen besefte ik mij dat het monteren van servo's niet moeilijk is als je maar genoeg ruimte hebt onder de tafel. Dus op de rug en met hulp van mijn vriendin de servo op de juiste positie vast zetten. Ik kan immers niet door de tafel heen kijken.
Afbeelding
Dit was het moment dat ik besefte dat het wellicht handiger was geweest om modules te bouwen. Maar puur vanwege het feit dat dit mijn eerste baan van formaat is en toch wat spannend, heb ik de keuze voor modulair bouwen snel losgelaten voor het schaduwstation. als het puur voor die 44 servo's was.....

Ik meen gelezen te hebben dat ik maar 10 foto's kan uploaden in een post dus ga ik hieronder verder.

Roel

Bericht door Roel »

Ik gebruik Peco code 80 voor de opstelsporen in het schaduwstation. Reden is meer de levertijd van de code 55 waar ik op dat moment tegen liep.
Het achterste gedeelte van het schaduwstation heeft 12 opstelsporen en 1 spoor om door te rijden naar, of opstelsporen 13 t/m 24, of meteen weer de helix in.
Nadat de achterste sporen vast lagen en van draden waren voorzien, werd het tijd voor de wisselaansluitingen met servo's en puntstuk polarisatie.
Uiteraard had ik net als de meeste anderen kortsluiting. Wanhopig naar Ermelo gereden met mijn foto's en baanplan en geprobeerd uit te leggen wat ik als leek gedaan had.
Gelukkig bleek dat ik moet leren begrijpend lezen. Mijn issue was namelijk dat ik de A en B draden verwisselde als ik van een rechter wissel naar een linker wissel ging. Lesson learned:
Goed kijken welke tong voor rechtdoor bedoelt is en dat is A op het relais.

Nadat mijn eerste 15st wissels waren aangesloten werd er proef gereden. Ik had immers al wat materieel aangeschaft waarover later meer.
Ik gebruik iTrain en ik moet zeggen dat dit wel heel makkelijk maar ook best uitgebreid met mogelijkheden zat. Tijd om daar ook eens naar te kijken.
Afbeelding
De stand van zaken met de achterste sporen gereed.

Toen meteen door naar de voorzijde van de tafel. Hier zijn 11 opstelsporen gepland met een apart ijk-programeerspoor. Het doorgaande buitenste spoor niet meegeteld. De uitdaging die ik hier meteen kreeg: hoe kom ik van het buitenste spoor naar de opstelsporen maar tevens vanaf de binnenbocht naar het doorgaande spoor? Een Engels wissel bood hier uitkomst. (en uiteraard met zijn eigen elektrische eigenschappen).
Ik ben hier wel een weekje mee zoet geweest om dit elektrisch helemaal voor elkaar te krijgen. Martin heeft hier een handleiding voor maar een beetje eigen inzicht en het combineren van handleidingen is wel een pré ben ik achter gekomen. Aangezien opgeven niet mijn aard is, was ik best trots op mijzelf dat het uiteindelijk gelukt is. Natuurlijk vraag je hulp in de diverse winkels door vragen te stellen, de foto's en jouw oplossingen te laten zien (waarom het niet werkt dus) maar als de antwoorden niet aankomen omdat je er eigenlijk op dat moment geen zak van snapt, tja dan voelt het uiteindelijk echt goed dat deze gelukt is. Waar hebben we het over:
Afbeelding
Afbeelding

En met wat rails erachter:
Afbeelding

Een maandje geleden de laatste rails en wissels gelegd. Dat geeft best voldoening moet ik toegeven:
Afbeelding

Ik was niet tevreden met de sporen in de helix. Ik had wat stomme fouten gemaakt en besloot om a: dat hele ding opnieuw op te bouwen, b: geen isolatie op het hout (het soldeerwerk zorgde toch al voor voldoende weggebrande plekken) en c: er ontbrak verkanting. Dat laatste wilde ik persé dus meteen maar gedaan.

Waar staan we nu: iTrain is gevuld met alle adressen van de blokken, bezetmelders en wissels.
Afbeelding

Totaal staan er voor dit schaduwstation inclusief helix:
- 5x TM44
- 5x OC32
- 20x relais
- 44 wissels (en dito +1 servo's)
- een kleine 30-40m rails (de helix is alleen al 10m plus pff)
- grofweg 1200m bedrading
Afbeelding

Ik had reeds aangegeven hier bewust voor gekozen te hebben. Het is mij tot nu toe niet tegengevallen (wel uitdagingen) en je legt het ook zo weg. De tafel is nu aan de bovenzijde gesloten en het schaduwstation is van LED voorzien. Het werd best donker daaronder moet ik zeggen.
Afbeelding

De LEDs geven een rustige aanblik en ik kan zien of een trein blijft staan. Dat is wel zo handig.
Laatst gewijzigd door Roel op 11 sep 2021, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Netjes! mooi gebouwd
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel

Bericht door Roel »

Wat rijdt er momenteel op de baan? Ik heb bewust gekozen voor Oostenrijk-Zwitserland, puur vanwege het materieel. Aangezien je deze baan best in een "grensgebied" kan situeren, sluit ik niet uit dat er in de toekomst vreemde vogels voorbij komen.
Dit staat er momenteel te trappelen:
Afbeelding
Afbeelding
Taurus met Eurofirma wagons

Afbeelding
Afbeelding
BLS Re465 met Lötschbergbahn wagons

Afbeelding
Afbeelding
Een tandem 1043 blutorange met containersleep

Afbeelding
De Vectron

En als laatste mijn persoonlijk mooiste set:
Afbeelding
Afbeelding
SBB Re 6/6 Regiobahn
Laatst gewijzigd door Roel op 18 sep 2021, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel

Bericht door Roel »

DTS schreef: 11 sep 2021, 16:35Netjes! mooi gebouwd
Bedankt voor je geduld Martin

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Graag gedaan!!! Daar zijn we voor

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ger deguelle

Bericht door Ger deguelle »

Het ziet er indrukwekkend uit allemaal netjes .

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

:D Groetjes uit Landgraaf ;)

Roel

Bericht door Roel »

Dank je wel. Volgende stap is het positioneren van het paradespoor en het station.
Voor het station heb ik bedacht deze toch “ modulair” op te bouwen vanwege de beperktere ruimte.
Ik zal de voortgang blijven posten.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

We zijn benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Christ

Bericht door Christ »

Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Het mooie materieel is er in ieder geval al 8-)

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”