Lok viel stil na een aantal rare dingen gedaan te hebben.
Decoder getest was ok.
Motor doorgemeten was ok.
Wat bleek er waren 3 draden van de stroom afnemers compleet afgebroken.
Hiervoor was hij al een keer retour geweest en ik kon zien dat er aan gesoldeerd was op een zeer amateuristische manier.
De lok geheel uit elkaar genomen , oude draden er af gehaald en nieuwe draden gesoldeerd en lok weer samen gebouwd.
Getest en weer ok.
Was wel een hoop werk ben er 3 uur mee bezig geweest.
Vooral de manier zoeken om er bij te komen was een dingetje.
Maar goed hij rijd weer.
Ellende met de roco ns 1206 72681
Ellende met de roco ns 1206 72681
Laatst gewijzigd door denobis op 30 jan 2026, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
-
Ben Spoorman
Wat is je vraag?
geen vraag gewoon een verslag.
Groeten Hans
Groeten Hans
-
Ben Spoorman
De Roco 7510151 is de nieuwe NS1211, niet de NS 1206. Aan zo'n nieuwe lok ga je toch niet zelf draden vervangen en vrijwel zeker ben je nu je garantie kwijt.
Ben ding was al eens voor de zelfde klacht retour geweest en bleek zeer knullig gerepareerd te zijn.
Draden waren ingekort!! en zeer slecht gesoldeerd.
Moet ook zeggen dat de originele draden van slechte kwaliteit zijn.
Hij was nu net buiten de garantie dus vandaar nu maar zelf gerepareerd (3 jaar oud nu).
Heb overigens wel een klacht bij de leverancier neer gelegd over de vorige reparatie.
Ik had me in het roco nr vergist het was de 72681
Draden waren ingekort!! en zeer slecht gesoldeerd.
Moet ook zeggen dat de originele draden van slechte kwaliteit zijn.
Hij was nu net buiten de garantie dus vandaar nu maar zelf gerepareerd (3 jaar oud nu).
Heb overigens wel een klacht bij de leverancier neer gelegd over de vorige reparatie.
Ik had me in het roco nr vergist het was de 72681
Groeten Hans
Groeten Hans
-
Ben Spoorman
Ah zo. Maar ik snap nog steeds niet waarom je hier een post over opent, niemand kan er iets mee of leert er van.
Toch kan men hier uit lering trekken.
Wat ik inmiddels vernomen heb is dat deze klacht behoorlijk vaak voorkomt.
Wat ik overigens nog wil opmerken is dat als je bij de motor wil komen (die verbonden word met de print doormiddel van 2 veertjes) de 4 zwarte draden aan de buitenzijden van de print los moet solderen (dit zijn de draden van de stroom afnemers) en dan de print losschroeven , pas wel op dat die 2 veertjes niet weg springen.
Wat ik inmiddels vernomen heb is dat deze klacht behoorlijk vaak voorkomt.
Wat ik overigens nog wil opmerken is dat als je bij de motor wil komen (die verbonden word met de print doormiddel van 2 veertjes) de 4 zwarte draden aan de buitenzijden van de print los moet solderen (dit zijn de draden van de stroom afnemers) en dan de print losschroeven , pas wel op dat die 2 veertjes niet weg springen.
Groeten Hans
Groeten Hans
-
Ben Spoorman
Heb nog nooit iets over deze klacht gelezen en ik heb zelf 5 modellen NS1200 van Roco. De draden naar de stroomafnemertjes zijn van prima kwaliteit en de solderingen ook. Kan het zijn dat je er zelf aan geprutst hebt en wellicht de draden hebt losgetrokken?
Bekende klacht van de 1200 is dat de motor wat kan resoneren op hoge snelheid. Strikt genomen is dat een ontwerpfout en kan doorgaans opgelost worden door 2 schroefjes van de printplaat iets te lossen. Als dat niet helpt een stukje tape onder de motor plakken maar daarvoor moet je inderdaad 4 zwarte draden los solderen om bij de motor te komen. De 2 veertjes waar je op moet letten worden in de gebruiksaanwijzing beschreven. De draden naar de seinen liggen in een gootje wat netjes afgedekt is door een zwart stripje en dat je uit kunt nemen.

Bekende klacht van de 1200 is dat de motor wat kan resoneren op hoge snelheid. Strikt genomen is dat een ontwerpfout en kan doorgaans opgelost worden door 2 schroefjes van de printplaat iets te lossen. Als dat niet helpt een stukje tape onder de motor plakken maar daarvoor moet je inderdaad 4 zwarte draden los solderen om bij de motor te komen. De 2 veertjes waar je op moet letten worden in de gebruiksaanwijzing beschreven. De draden naar de seinen liggen in een gootje wat netjes afgedekt is door een zwart stripje en dat je uit kunt nemen.

Ik heb er 4 waarvan de laatste 6 weken oud is en met de zelfde klacht retour is.
Volgens mijn leverancier (en dat is een grote) komt het regelmatig voor.
Volgens mijn leverancier (en dat is een grote) komt het regelmatig voor.
Groeten Hans
Groeten Hans
-
Ben Spoorman
Je hebt het laatste woord hoor.