Ongedetecteerde secties en YaMoRC YD6016LN-CS

YD6016LN-CS, YD6016ES-CS
Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Ongedetecteerde secties en YaMoRC YD6016LN-CS

Bericht door Hans3 »

Waarde deskundigen,

In de gebruiksaanwijzing van YaMoRC YD6016LN-CS staat een aansluitvoorbeeld. In dat voorbeeld zijn verschillende railsecties aangesloten via deze terugmelders. Behalve de eerste sectie, die is rechtstreeks verbonden met de centrale en is dus ongedetecteerd.
Ik heb in mijn baan meerdere ongedetecteerde secties. Met name mijn wissels. Deze ongedetecteerde secties heb ik aangesloten via een diodeschakeling, om een spanningsval te voorkomen.
Ik ben mijn baan aan het uitbreiden en mijn wissels blijven om verschillende redenen ongedetecteerd.

Nu mijn vraag: is bij de YaMoRC terugmelder YD6016LN-CS een diodeschakeling nog nodig bij ongedetecteerde secties?

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

MaWi
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2021, 23:18

Bericht door MaWi »

Jazeker. Ook met de YD6016 is dat nog steeds nodig.

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 mar 2023, 10:44
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door Luud »

MaWi schreef: 16 aug 2023, 20:43 Jazeker. Ook met de YD6016 is dat nog steeds nodig.
En dan even een lekenvraag: ik heb een centrale met 3 amp voeding, welke gelijkrichter is dan wenselijk ??
Spoorse Groeten,
Luud.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Een 2A minimaal.

We produceren eventueel printjes die hiervoor geschikt zijn. Maar persoonlijk zou ik het niet doen. Gewoon een melder gebruiken, dat vind de software ook een stuk fijner.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik één diodeschakeling. Die kan nogal wat hebben, iets van 35 of 40 amp. Hij komt geloof ik uit een sloopauto.
Daarop zijn al mijn wissels aangesloten en ook alle andere ongedetecteerde secties.
Voor de uitbreiding ga ik dat dus ook doen.


m.vr.gr.

Hans
Laatst gewijzigd door Hans3 op 18 aug 2023, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Welk probleem lost een diodeschakeling dan op? Hoe erg is het dat er op een stukje spoor een iets lagere spanning staat? Ik zie geen verschil in rijgedrag of snelheid.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

1,2V spanningsverschil kan een decoder doen overlijden. Dit is al meermalen voorgekomen.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
Hans3
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:44

Bericht door Hans3 »

Beste mensen,

Kijk ook eens bij Het NProject of bij Beneluxspoor encyclopedie


m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

AlbertG schreef: 18 aug 2023, 09:24 Welk probleem lost een diodeschakeling dan op? verschil in spanning Hoe erg is het dat er op een stukje spoor een iets lagere spanning staat? geen probleem van lagere spanning, maar op de niet gedetecteerde stuk spoor staat een hogere spanning, en als je railspanning 17 Volt is o je gedetecteerde stukken en je decoder kan maximaal 18 volt hebben, dan gaat je decoder stuk op de niet gedetecteerde stukken, let wel dit is voorbeeld. Ik zie geen verschil in rijgedrag of snelheid. bij de overgangen van melder naar niet melder en vica versa zal je echt wel verschil zien in snelheid.
Met vriendelijke groet, Mark

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Ik vraag dit vooral ook omdat ik het tot nu toe in geen enkele handleiding of aansluitschema van bezetmelders ben tegengekomen. Ook niet in die van de YD6016LN-CS waar hier naar verwezen wordt.
De spanning op de rails kan toch nooit hoger zijn dan wat de centrale er op zet? Dus als je decoder dan overlijdt wegens te hoge spanning staat dan je centrale wel goed ingesteld?

In de wiki van Beneluxspoorforum staat dat je deze schakeling toepast om problemen met detectie te voorkomen. Blijkbaar is niet iedereen het eens over het 'waarom' van deze oplossing.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... schakeling
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Plaats reactie

Terug naar “YD6016 Bezetmeld producten”