Naamloze baan

Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:06

Naamloze baan

Bericht door Gert »

Ik ben begonnen met een kopstation, daar moet alles zich afspelen. Het aankomen en vertrekken van treinen. Het wordt een U Baan waar aan de ene kant het kopstation wat zichtbaar is en de andere kant een soort van schaduwstation waar de treinen opgesteld staan.

Ik wil graag digitaal rijden met de Z21 en RocRail. Maar ik ben een echte beginner betreft digitaal rijden dus ik zal veel vragen hebben en hopelijk kan ik hier een antwoord vinden.

Het kopstation staat daar kan ik in iedergeval al mee aan de slag de rest komt pas als ze de nieuwe kozijnen geplaatst heben.

Mocht iemand trouwens nog een leuke naam weten...

Eerst maar wat plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 mar 2023, 10:44
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door Luud »

Hai Gert, Goedenavond,
Ook ik ben beginner, met z21 met multimaus begonnen, nadat ik analoog vaarwel heb gezegd. Vrij snel daarna een DR5000 centrale gekocht en klein begonnen met een keukentafel baantje en opgebouwd met de kennis van filmpjes over Rocrail op you tube. Een wereld ging voor me open....De naam van mijn baan is Maasdam. In mijn begintijd als machinist reden we van Maastricht naar Amsterdam, gecombineerd dus Maasdam. Misschien een hint voor jouw baanplan ?? Succes met je vorderingen.
Spoorse Groeten,
Luud.

Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:06

Bericht door Gert »

Kijk dan is de naam snel gemaakt...
Eens kijken of ik ook zo iets kan, ik ging vroeger veel met de Wadloper van Nieuweschans naar Groningen maar daar valt niet echt een mooie naam van te maken.
Ik zat vanavond te denken aan Meerdijk, Meering is mijn achternaam en dijk omdat hier veel kanalen zijn met dijken...

Ik ben de filmpjes ook aan het bekijken van Albert. Heel veel informatie inderdaad, ik moet ze nog eens rustig bekijken.

Groeten Gert

Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:06

Bericht door Gert »

Hier onder zie je een foto met 2 kopsporen en 2 wissels..
Kan ik de wissels ook gewoon in de melders/blok gebruiken of moeten de 2 korte sporen ook apart in een blok gemaakt worden, daar lijken ze mij veel te kort voor.
Afbeelding

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Luud schreef: 09 aug 2023, 20:29 Hai Gert, Goedenavond,
Ook ik ben beginner, met z21 met multimaus begonnen, nadat ik analoog vaarwel heb gezegd. Vrij snel daarna een DR5000 centrale gekocht en klein begonnen met een keukentafel baantje en opgebouwd met de kennis van filmpjes over Rocrail op you tube. Een wereld ging voor me open....De naam van mijn baan is Maasdam. In mijn begintijd als machinist reden we van Maastricht naar Amsterdam, gecombineerd dus Maasdam. Misschien een hint voor jouw baanplan ?? Succes met je vorderingen.
Maasdam, dat ligt tussen Puttershoek en Strijen in Zuid Holland. Als ik daar in de buurt ben, zal ik er eens kijken of ik er een station kan vinden. 😉
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 mar 2023, 10:44
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door Luud »

GND schreef: 12 aug 2023, 08:30
Luud schreef: 09 aug 2023, 20:29 Hai Gert, Goedenavond,
Ook ik ben beginner, met z21 met multimaus begonnen, nadat ik analoog vaarwel heb gezegd. Vrij snel daarna een DR5000 centrale gekocht en klein begonnen met een keukentafel baantje en opgebouwd met de kennis van filmpjes over Rocrail op you tube. Een wereld ging voor me open....De naam van mijn baan is Maasdam. In mijn begintijd als machinist reden we van Maastricht naar Amsterdam, gecombineerd dus Maasdam. Misschien een hint voor jouw baanplan ?? Succes met je vorderingen.
Maasdam, dat ligt tussen Puttershoek en Strijen in Zuid Holland. Als ik daar in de buurt ben, zal ik er eens kijken of ik er een station kan vinden. 😉
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
Met een foto van het naamplaatsbord ben ik ook al tevreden... ;)
Spoorse Groeten,
Luud.

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 mar 2023, 10:44
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door Luud »

Gert schreef: 11 aug 2023, 11:55 Hier onder zie je een foto met 2 kopsporen en 2 wissels..
Kan ik de wissels ook gewoon in de melders/blok gebruiken of moeten de 2 korte sporen ook apart in een blok gemaakt worden, daar lijken ze mij veel te kort voor.
Ik heb begrepen dat blokken altijd tussen wissels in liggen. Per blok gebruik ik twee melders. Op mijn keukentafel-proefbaantje kon ik met twee stukken standaardrail (dus 2 x 23 cm) een lok op de eerste melder voldoende laten afremmen zodat hij bij de tweede melder stopte voor het stootblok. Hoe het met een melder werkt, weet ik niet. ( maar daar ben ik ook nog beginner voor).
Spoorse Groeten,
Luud.

Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:06

Bericht door Gert »

Ja dat is dus wat ik ook graag wil, ik las iets dat je iets moet invullen ofzo betreft lengte van het spoor dan wel de lok/treinstel.

Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:06

Bericht door Gert »

Ik wil graag 2 melders in een blok gebruiken of 1 daar waar nodig, normaal doe je dat voordat je gaat ballasten denk ik .. maar goed ik doe dat nadien.
Ik twijfel hoe ik de blokken moet indelen en hoe ik de draden moet gaan aansluiten. Er zijn wel wat afbeeldingen te vinden maar daar kom ik niet echt uit, heb ook een aantal filmpjes bekeken maar daar is alles al aangesloten en dus naar mijn mening niet goed te zien hoe dat gedaan is omdat er zoveel draden op de ovaal te zien zijn.

Is er misschien iemand die met deze foto's mij kan helpen met :

Waar moet ik het spoor doorslijpen en waar moet ik de draden plaatsen naar de terugmelder en moeten er op de kopsporen ook nog gewone stroomdraden geplaats worden vanaf de centrale ?
Eerste foto gaat om de het korte spoor met de oude stootjuk.
Afbeelding

2de foto is de kopspoor(en) naar het station.
Deze kan met 2 maar is ook lang genoeg voor 3 melders.
Afbeelding

Ik gebruik trouwens een Z21/DR4088RB/Gelijkstroom

Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:06

Bericht door Gert »

Afbeelding

Als ik het goed heb, sluit ik het dus zo aan:

Blauw = naar de bezetmelder
Rood = naar het centrale
En dan heb je nog de - draad die ook nog eens van de centrale naar de bezetmelder gaat.

Klopt dit ?

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”