Keerlus Module DR5013 met 2 of 4 sensor secties

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Keerlus Module DR5013 met 2 of 4 sensor secties

Bericht door Ikke »

Even tijdens een saaie meeting de documentatie doorgenomen van de DR5013 van de ons heen gegane Digikeijs. Ik wil dat dingetje een van de volgende weken eens testen. Maar er is iets dat ik niet snap. Hopelijk heeft hier iemand meer ervaring (ik weer dat er minstens eentje is, maar die heeft het veel te druk, dus ik hoop op andere experts).

Uit de handleiding: ik snap het verschil niet tussen "5.3 Aansluiting DR5013 mit (sic) Sensorsecties (S0,S1,S2,S3) en LocoNet" en "5.4 Aansluiting DR5013 mit (sic) Sensorsecties (S1,S2) en LocoNet". Ik weet dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet waar. Beide aansluitingen zouden kortsluitingsloos moeten kunnen schakelen, beide kunnen bidirectioneel bereden worden ... waarom zou je dan 4 ipv 2 sensorsecties gebruiken?

Waar-o-waar zit het verschil. Waarschijnlijk ligt het aan mijn heel saaie meeting, maar ik zie het niet. Help! Aub ... 8-)
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

In het 2-rail systeem sluiten bij het wissel van de keerlus aan één zijde de railstaven met tegengestelde polariteit op elkaar aan. Op het moment dat een
railvoertuig bij het in- of uitrijden de scheidingspunten overbrugt zal er daardoor kortsluiting ontstaan. De uitgekiende DR5013 Reverse Loop module kan
worden gebruikt om dit probleem op verschillende manieren te elimineren. De hier getoonde aansluitvoorbeelden geven een overzicht hoe de DR5013 in
die verschillende situaties aangesloten kan worden en welke instellingen daarbij via de configuratiesoftware gedaan dienen te worden. De meest voorkomende situaties worden in deze voorbeelden getoond.
In principe kent de DR5013 keerlusmodule drie verschillende besturingsmogelijkheden, die apart maar ook gecombineerd gebruikt kunnen worden:
1. Stroomverschilmeting, in de modelbouwwereld meestal kortsluitdetectie genoemd. (Voorbeeld 5.1, 5.2)
2. Sensor gestuurd, geheel „kortsluitvrij“ met 4 Sensorsecties (Voorbeeld 5.3)
3. Wissel gestuurd, geheel „kortsluitvrij“, waarbij òf de wisselstand de polariteit van de keerlus schakelt òf de keerlus schakelt het wissel en daarmee
tevens de polariteit van de keerlus. Ook de combinatie van beide is mogelijk. (Voorbeeld 5.4, 5.5)
Alle terugmeldingen vanuit de DR5013 (S0, S1, S2, S3, Track (T), Railcom®, Kortsluitmeldung enz.) worden via Loconet® automatisch aan de centrale verzonden en kunnen via de centrale en/of treinbesturingssoftware geïnterpreteerd worden. Indien de centrale niet over een Loconet® aansluiting beschikt
vervallen deze mogelijkheden uiteraard.
Attentie! Bij alle hier getoonde aansluitvoorbeelden moet erop worden gelet dat de DR5013 [TRACK INPUT]-aansluiting met dezelfde centrale of booster moet worden gevoed als de omliggende railsecties S0 en S3!
Uiteraard zijn de hier getoonde voorbeelden niet alomvattend, er zijn vele extra mogelijkheden te bedenken die hier niet alle getoond kunnen worden.

:lol: hierboven is pagina 24 van handleiding van dit ding :o hopelijk werkt dat verhelderend. :idea:
Met vriendelijke groet, Mark

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Of het creëert meer vragen ... :lol: Waarom zou ik nu werken met 4 sensor secties als ik het perfect ook kan met 2. Waarom investeren in meer detectie?

Kortsluiting vrij is mijn minimum requirement. Ik weet dat ik aan't zeuren ben, maar ik wil het gewoon begrijpen. Is er misschien een andere toepassing waar dit dan wel logisch is? Volgend weekend toch eens een loop(je) maken en wat testen. Ik moet het gewoon weten. 8-)
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

S0 en S3 heeft met het goed zetten van de polarisatie van je keerlus bij het inrijden, de DR5013. Dit kan je ook via software regelen of de wisselstand overlaten.
Als je bijvoorbeeld constant de keerlus van dezelfde kant inrijd van A --> E, dan dient na uitrijden keerlus de polariteit terug gezet worden naar stand A --> E, want door het uitrijden staat deze in stand E --> A.

S1 of S2 is bij inrijden voor de bezetmelding van de keerlus en dan is S2 of S1 bij het uitrijden voor omschakelen polarisatie.
Met vriendelijke groet, Mark

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Oke, ik baseer me even gewoon op de handleiding, ik moet dit beestje echt wel eens goed testen. Maar als ik uitrijd, dan staat de polariteit van de loop nog steeds goed. Als er dan een andere trein de loop in rijdt (tegenovergestelde richting als de vorige trein), dan rijdt deze een reeds juist gepolariseerde keerlus op, en zal deze en de wissel moeten wisselen wanneer de uitrij sensor geactiveerd wordt. Dus in dit voorbeeld gebruik ik gewoon 2 sensoren, en de loop wordt de ene keer links om en de andere keer rechtsom genomen. Juist? En dus als ik wil dat automatisch altijd dezelfde rijrichting moet gebruikt worden, dan kan ik best de 4 sensor secties gebruiken. Damn, dit was een pittige.

Bedankt voor de feedback!
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Albert
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:20

Bericht door Albert »

Om het nog wat ingewikkelder te maken, hier een trucje wat ik ooit eens van iemand van de (toen nog functionerende helpdesk van Digikeijs) om toch een twee sectie oplossing te kunnen toepassen, waar geen wissel beschikbaar was, was om een dummy wissel te gebruiken. Dit dummy wissel wordt gestuurd door een bezetmelder ergens voor de keerlus, waarmee dan automatisch de juiste polariteit in de keerlus wordt gezet, afhankelijk van de inrijrichting (mbv actie in, in dit geval iTrain. Dat werkt bij mij perfect.
De reden waarom ik dit moest doen was dat de keerlus zich bevond in een tunneldeel waar ik niet erg goed meer bij kon en wat ook eigenlijk te kort was om 4 secties te maken (achteraf).

Mvg Albert
Mvg Albert

Gebruiker van iTrain, DR5000, Peco (code 55)

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Top, thx ... ik ga nog heel wat moeten testen. Eén van de dingen die ik voor mezelf opstel is dat alles moet werken zonder computer besturing. Versta me niet verkeerd, ik wil met iTrain gaan rijden, maar ik wil perfect weten hoe alles werkt, en dat het werkt ook als de computer er eens even niet is.
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Is het anders een idee om met onze KeerPlus3 te gaan werken?

Deze heeft maar 3 secties nodig, ondersteuning voor stroomdetectie en krijgt nog wel Support en ondersteuning.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Hey DTS ... Ga ik zeker ook doen, ben alleen geen fan van relais ... professioneel (Telecom) heel wat miserie mee gehad
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Na mijn avontuur met het ijken van Loks toch maar eens aan de keerlus begonnen. Ik heb nog niet alles getest, maar omg, wat een bangelijke module is dit. @Karst, ook een design van jou?

Loopje gemaakt met de 4 sensor secties en een wissel. Alles met Yamorc materiaal, behalve de DR5013 natuurlijk. Nu kan ik met de settings spelen en de verschillende opties testen. Toch voor de toepassingen die voor mij belangrijk zijn. Lees hier, ik wil digitaal rijden via de centrale (vandaag YD7001 DTS Special, later YD7100) met en zonder iTrain en zonder kortsluiting te maken. De wissel wordt geschakeld door de DR5013, niet door de computer.

Met de 4 sensors (5.3 in de handleiding) werkt dit ding in elke van mijn toepassingen. In deze configuratie, werkt dit zonder kortsluiting, wat je ook doet (zolang de trein niet te lang is, of dat er geen wagons blijven staan over de sensor secties, maar dat zijn de basis vereisten). Dit doordat de loop geschakeld wordt door de inrij secties. Dus zelfs als de wissel manueel wordt verzet, zonder de DR5013 dit weet.

Met de 2 sensors (5.4 in de handleiding) blijft dit ding werken zoals je verwacht. Nu wordt de polariteit van de loop geschakeld naar de stand van de wissel. Zolang je de wissel schakelt met de DCC, blijft de loop mooi in sync. Als je de wissel eens manueel verzet, gaat er heel even een kortsluiting optreden, maar daarna is de loop weer in sync. Dus dit voldoet voor 99% aan mijn eisen. Nu als je niet de standaard loop gebruik en eigenlijk niet weet van waar de trein gaat komen werkt dit niet zo mooi omdat de kans op een kortstondige kortsluiting groot is. Je kunt dit oplossen door, zoals eerder door @Albert aangegeven, door in iTrain met een dummy wissel te werken. Maar dit is dan een oplossing zoals met de 4 fysieke sensors beschreven hierboven, maar dan in combinatie met computer sturing.

Dus voor mij is het nu duidelijk. Ik zou voor de setting met 2 sensors gaan als ik een simpele loop heb met een wissel. Wordt de loop complexer, wordt het de oplossing met 4 sensors. Nogmaals, dit is omdat het voor mij ook zonder iTrain (of soortgelijke pakketen) moet werken.

@DTS heeft ook een mooie oplossing, de KeerPlus3. En hij heeft een punt, deze module wordt nog steeds ondersteund. Dat kunnen we over de DR5013 niet meer zeggen. We kunnen misschien hopen voor een versie van Yamorc, maar ik zie er nog niets van op de site staan. Er is natuurlijk ook de oplossing van Roco/Fleischmann met de z21, maar zover ik kan zien werkt die enkel zoals hier reeds beschreven met 2 sensors. Aja en wat met de KeerPlus3, wel het is een mooie oplossing, die ook werkt voor analoge rijders. Ik zie hier en daar wel wat issues met mijn requirements, maar die kan je waarschijnlijk wel oplossen. Ik ga dat zeker eens moeten testen.

Nog even snel dit ... weet je wat me wel opvalt als ik Yamorc modules vergelijk die van Digikeijs? Wel de schroef aansluitingen waren vroeger toch beter. Maar dat is iets voor later. Nu moet ik echt gaan verder werken. 8-)
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”