Buffer stroomvoorziening digitale loc

Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Buffer stroomvoorziening digitale loc

Bericht door Heuficus »

L.S.

Ik heb een oude locomotief artikel 4232 van Fleischmann. Het is een diesellocomotief van de bouwserie 218. De loc heeft op één van de draaistellen een sleper op beide kanten van de as. Het andere draaistel heeft dat slechts aan 1 kant (aan de andere kant zitten de tandwielen t.b.v. de aandrijving. De loc is uitgerust met een Next21 decoder van Doehler en Haass.

Ik constateer dat de loc op wissels vrijwel continu stil valt. Het zijn fleischmann wissels met een kunststof hartstuk. Ik ben niet van plan deze wissels te vervangen. Waarschijnlijk is dat een contactkwestie. Nu lees ik in de handleiding van de decoder dat er een mogelijkheid is een buffercondensator te plaatsen. Hoe groot mag/moet de capaciteit van deze condensator zijn? En ook niet onbelangrijk, zou het hiermee aannemelijk zijn dat de loc wel over de wissel heen komt.

Zijn er andere alternatieven denkbaar (extra sleper aanbrengen op het gemotoriseerde draaistel.

Alvast bedankt voor de genomen moeite en het advies.

Met vriendelijke groet
Frans en Pascal van den Heuvel

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Frans en / of Pascal,

http://www.zimo.at/web2010/products/energiespeicher.htm

Kijk eens op deze website van Zimo, daar staat misschien nuttige info die jouw verder helpt. En niet zomaar een condensator op een decoder aan sluiten :!: , volgens mij hoort hier ook nog een dioden en weerstanden tussen. Anders gaat er misschien iets roken :(
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”