Piko BR 218 57903-2
Geplaatst: 02 mei 2023, 09:01
Ik wil hier gaan beschrijven, hoe ik een Piko BR 218 ga ombouwen. Ik heb deze lok gekozen, omdat hij digitaal voorbereid is volgens NEM652. Dit paste mij mij goed, aangezien ik wel gecharmeerd ben van de lokdecoders van ESU. Ook de prijs stond mij wel aan. €79 euro is te overzien als ik het ombouwen 'verknal'.
Ik heb totaal geen ervaring met het ombouwen van locomotieven en dat maakt deze reis wel spannend. Het is dus veel uitzoeken, netwerk raadplegen, vallen en opstaan, succesmomenten en teleurstellingen. Maar ik hoop er iets van te leren en dit is iets wat ik kan doen, terwijl we wachten op de verbouwing.
Het eerste wat gedaan moest worden is het uitpakken van de lok. De loc zit in een voornamelijk rood gekleurde doos en Piko gebruikt voor de dozen van hun materiaal 3 verschillende kleuren, namelijk rood, licht blauw en donkerblauw. De kleuren geven aan met wat voor een type je hebt te maken:
Donkerblauw: Classic - höchste Präzision für passionierte Sammler und Liefhaber
Licht blauw: Expert - raffinierte Modelle für anspruchsvolle Modellbahner
Rood: Hobby - robuste Techniek und Vielfalt für aktive Modellbahner
Bij de lok zit een Bedienungsanleitung. Hieruit was op de maken, dat de kap met 1 schroef bevestigd was aan het onderstel. Na het verwijderen van deze schroef moest er nog even flink aan de kap worden getrokken, want voor en achter zit de kap ook nog vast met een soort van 'weerhaken' in de lichtbalk.
De lok is digitaal voorbereid volgen NEM652, dus een 8-polige decoder kan na het verwijderen van de 'brugstekker' zo worden ingestoken. Ik had nog een loksound 5 liggen, dus die er maar in. Even laten rijden op een ovaaltje en dat ging prima. Natuurlijk nog geen geluid, dat komt later.
In de lok zitten twee machinistenruimtes en onder elke ruimte twee lichtgeleiders, 1 voor het witte licht en 1 voor sluitlicht. De lok voert standaard een A-sein en geen sluitlichten. Dus bij het omwisselen van de rijrichting verandert alleen het A-sein. Door 'lichtlekkage van de lichtgeleider is de machinistenruimte ook verlicht. Dit wil ik graag aanpassen.
Het ombouwen begint
Allereerst de lichtgeleiders verwijderen. Dat bleek al een dingetje, maar voorzichtig met een houten roerstokje gewriemeld aan de lichtgeleider in de lichtbalk. Deze bleken redelijk los te zitten, dus rees het vermoeden, dat de zaak op z'n plaats werd gehouden, doordat de bovenste lichtgeleider klem zit. Dus 20 millimeter van een tandenstoker afgeknipt en 3 millimeter van de punt. De afgeknipte punt tegen de lichtgeleider en met een klein tikje van de grote hamer de lichtgeleider eruit getikt. Het machinistenhuis kwam gelijk mee. Dit herhaald met de andere zijde en de kap was ontdaan van de zaak.
Met een schuifmaat gekeken, wat de diameter van de lichtgeleiders was en dit bleek 1,8 mm te zijn. Ik wil graag de volgende lichtbeelden kunnen realiseren op de lok:
- Rijrichting afhankelijk A-sein en sluitsein.
- Sluitsein uit te schakelen als er wagons achter zitten.
- Voor rangeren zowel A-sein voor als achter.
- Alleen onderste lampen aan. (dit werd in de vorige eeuw gebruikt op sommige trajecten)
Hiervoor is het nodig om de lichtgeleiders te vervangen door LED's. Dus op het (g)orakel gezocht naar LED's van 1,8 mm. Daar hield het op, want deze zijn er domweg niet. Goede raad is duur, dus wat nu? Bedacht dat ik dan maar LED's moest kopen van 2 mm. Deze heb ik op 29 april in Groningen op de beurs gekocht bij ModelbouwLED.

Echter 2 mm, terwijl de lichtgeleiders van de Piko BR 218 1,8 mm zijn. Dan zijn er twee opties:
- gaten in de kap opboren naar 2 mm
- LED op maat maken.
Ik heb gekozen voor de laatste optie. Dus het monnikenkleed maar aangetrokken, want er is monnikengeduld nodig.
Met schuurpapier korrel 120 eerst het grove werk gedaan, daarna met korrel 800 wat fijner. En dan krijg je dit:
Het is niet helemaal cilindrisch, maar de LED's worden met Kristal Klear in de kap gelijmd.
Even een test gedaan met welke weerstand de LED het mooiste licht geeft en in mijn ogen voldoet een weerstand van 560 Ω. Ideaal om te testen is een Arduino. Schetsje maken en je krijgt dit:

Misschien nog even een weerstand van 470 Ω proberen.
Ondertussen 4 LED's op maat gemaakt. Bij de groene pijlen zal ik nog wat van de grijze lichtbalk moet vijlen, want de rode LED's komen niet diep genoeg.

De top van het A-sein is een wat lastiger verhaal. Deze is vrij diep en de LED komt op geen enkele manier diep genoeg. Een stukje lichtgeleider lijmen op de LED werkt niet met Revell Contacta. Ik ga nog proberen met 2 s-lijm en twee componentenlijm. Als dit niet werkt, zal ik iets moeten bedenken om de kap aan te gaan passen.
Eerst geprobeerd met 2-componentenlijm. LED's hebben een behuizing van epoxy en ik heb dan ook 2-componenten epoxylijm gebruikt. Ik heb twee LED's met de 'koppen' tegen elkaar gelijmd en deze een nacht laten harden.

(helaas had ik hem in mijn enthousiasme al losgeknipt. Had het monnikenkleed nog niet aan
)
Dan ziet het er zo uit:

Het monnikenkleed aangedaan en de zaak weer met schuurpapier te lijf. Ook het aangelijmde deel wat ingekort en vervolgens met korrel 120 en 800 vlak gemaakt. Dan moet het nog worden gepolijst en ben ik het aanrechtkastje in gedoken. Daar vond ik een bekend flesje met polijstmiddel. Een drupje op een stukje hout, LED in een tangetje en polijsten maar.

Tenslotte moet er gepast worden en het past wondermooi.


1 kant klaar, nog 1 te gaan.
Gisteren 5 rolletjes lakdraad 0,5 mm in verschillende kleuren besteld, zodat ik de zaak kan bedraden.
Dat lakdraad is helaas geen echt lakdraad, maar geverfd koperdraad. Hier dus een miskoop gedaan, maar op mijn werk was er iemand, die het voor haar hobby wel wilde overnemen. Dus een miskoop zonder kosten.
Verder door veel drukte op het werk weinig tijd voor de hobby, maar het op maat maken van de LED's is klaar.

Ik heb totaal geen ervaring met het ombouwen van locomotieven en dat maakt deze reis wel spannend. Het is dus veel uitzoeken, netwerk raadplegen, vallen en opstaan, succesmomenten en teleurstellingen. Maar ik hoop er iets van te leren en dit is iets wat ik kan doen, terwijl we wachten op de verbouwing.
Het eerste wat gedaan moest worden is het uitpakken van de lok. De loc zit in een voornamelijk rood gekleurde doos en Piko gebruikt voor de dozen van hun materiaal 3 verschillende kleuren, namelijk rood, licht blauw en donkerblauw. De kleuren geven aan met wat voor een type je hebt te maken:
Donkerblauw: Classic - höchste Präzision für passionierte Sammler und Liefhaber
Licht blauw: Expert - raffinierte Modelle für anspruchsvolle Modellbahner
Rood: Hobby - robuste Techniek und Vielfalt für aktive Modellbahner
Bij de lok zit een Bedienungsanleitung. Hieruit was op de maken, dat de kap met 1 schroef bevestigd was aan het onderstel. Na het verwijderen van deze schroef moest er nog even flink aan de kap worden getrokken, want voor en achter zit de kap ook nog vast met een soort van 'weerhaken' in de lichtbalk.
De lok is digitaal voorbereid volgen NEM652, dus een 8-polige decoder kan na het verwijderen van de 'brugstekker' zo worden ingestoken. Ik had nog een loksound 5 liggen, dus die er maar in. Even laten rijden op een ovaaltje en dat ging prima. Natuurlijk nog geen geluid, dat komt later.
In de lok zitten twee machinistenruimtes en onder elke ruimte twee lichtgeleiders, 1 voor het witte licht en 1 voor sluitlicht. De lok voert standaard een A-sein en geen sluitlichten. Dus bij het omwisselen van de rijrichting verandert alleen het A-sein. Door 'lichtlekkage van de lichtgeleider is de machinistenruimte ook verlicht. Dit wil ik graag aanpassen.
Het ombouwen begint
Allereerst de lichtgeleiders verwijderen. Dat bleek al een dingetje, maar voorzichtig met een houten roerstokje gewriemeld aan de lichtgeleider in de lichtbalk. Deze bleken redelijk los te zitten, dus rees het vermoeden, dat de zaak op z'n plaats werd gehouden, doordat de bovenste lichtgeleider klem zit. Dus 20 millimeter van een tandenstoker afgeknipt en 3 millimeter van de punt. De afgeknipte punt tegen de lichtgeleider en met een klein tikje van de grote hamer de lichtgeleider eruit getikt. Het machinistenhuis kwam gelijk mee. Dit herhaald met de andere zijde en de kap was ontdaan van de zaak.
Met een schuifmaat gekeken, wat de diameter van de lichtgeleiders was en dit bleek 1,8 mm te zijn. Ik wil graag de volgende lichtbeelden kunnen realiseren op de lok:
- Rijrichting afhankelijk A-sein en sluitsein.
- Sluitsein uit te schakelen als er wagons achter zitten.
- Voor rangeren zowel A-sein voor als achter.
- Alleen onderste lampen aan. (dit werd in de vorige eeuw gebruikt op sommige trajecten)
Hiervoor is het nodig om de lichtgeleiders te vervangen door LED's. Dus op het (g)orakel gezocht naar LED's van 1,8 mm. Daar hield het op, want deze zijn er domweg niet. Goede raad is duur, dus wat nu? Bedacht dat ik dan maar LED's moest kopen van 2 mm. Deze heb ik op 29 april in Groningen op de beurs gekocht bij ModelbouwLED.

Echter 2 mm, terwijl de lichtgeleiders van de Piko BR 218 1,8 mm zijn. Dan zijn er twee opties:
- gaten in de kap opboren naar 2 mm
- LED op maat maken.
Ik heb gekozen voor de laatste optie. Dus het monnikenkleed maar aangetrokken, want er is monnikengeduld nodig.
Met schuurpapier korrel 120 eerst het grove werk gedaan, daarna met korrel 800 wat fijner. En dan krijg je dit:

Het is niet helemaal cilindrisch, maar de LED's worden met Kristal Klear in de kap gelijmd.
Even een test gedaan met welke weerstand de LED het mooiste licht geeft en in mijn ogen voldoet een weerstand van 560 Ω. Ideaal om te testen is een Arduino. Schetsje maken en je krijgt dit:

Misschien nog even een weerstand van 470 Ω proberen.
Ondertussen 4 LED's op maat gemaakt. Bij de groene pijlen zal ik nog wat van de grijze lichtbalk moet vijlen, want de rode LED's komen niet diep genoeg.

De top van het A-sein is een wat lastiger verhaal. Deze is vrij diep en de LED komt op geen enkele manier diep genoeg. Een stukje lichtgeleider lijmen op de LED werkt niet met Revell Contacta. Ik ga nog proberen met 2 s-lijm en twee componentenlijm. Als dit niet werkt, zal ik iets moeten bedenken om de kap aan te gaan passen.
Eerst geprobeerd met 2-componentenlijm. LED's hebben een behuizing van epoxy en ik heb dan ook 2-componenten epoxylijm gebruikt. Ik heb twee LED's met de 'koppen' tegen elkaar gelijmd en deze een nacht laten harden.

(helaas had ik hem in mijn enthousiasme al losgeknipt. Had het monnikenkleed nog niet aan

Dan ziet het er zo uit:

Het monnikenkleed aangedaan en de zaak weer met schuurpapier te lijf. Ook het aangelijmde deel wat ingekort en vervolgens met korrel 120 en 800 vlak gemaakt. Dan moet het nog worden gepolijst en ben ik het aanrechtkastje in gedoken. Daar vond ik een bekend flesje met polijstmiddel. Een drupje op een stukje hout, LED in een tangetje en polijsten maar.

Tenslotte moet er gepast worden en het past wondermooi.


1 kant klaar, nog 1 te gaan.
Gisteren 5 rolletjes lakdraad 0,5 mm in verschillende kleuren besteld, zodat ik de zaak kan bedraden.
Dat lakdraad is helaas geen echt lakdraad, maar geverfd koperdraad. Hier dus een miskoop gedaan, maar op mijn werk was er iemand, die het voor haar hobby wel wilde overnemen. Dus een miskoop zonder kosten.
Verder door veel drukte op het werk weinig tijd voor de hobby, maar het op maat maken van de LED's is klaar.
