messing modelbouw

Van fotografie met figuren, poppenhuis tot voertuig modelbouw en andere leuke projecten
denobis
Berichten: 346
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

messing modelbouw

Bericht door denobis »

Heeft iemand ervaring met soldeerverf van mk modelbouw?
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

denobis
Berichten: 346
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

In middels ervaring opgedaan met dit goedje.
Werkt prima in combinatie met een hete lucht soldeer bout.
Vloeit heel mooi uit en geen soldeer pukkels meer.
Eerst het potje heel goed schudden.
Aanbrengen met cocktail prikker of heel klein penceeltje.
Dan op ong. 300 gr verhitten en zie daar het wonder is geschied een perfecte soldeer verbinding.
Het is helaas wel wat kostbaar maar het scheelt enorm veel na bewerking.
Overigens is kunststof op messing lijmen normaal heel lastig (de lijmen houden heel slecht op messing).
Maar door middel van met soldeerverf de messing lijm vlakken te vertinnen blijkt dat 2 componenten lijm dan wel goed houd.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Ik heb weinig problemen gehad met messing lijmen op kunststof. Messing even goed opruwen met dremel en schuurschijf en schoonmaken met isopropanol en bij mij zat het goed vast.
Met vriendelijke groet,

Cor

denobis
Berichten: 346
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Cor ;
Er zijn verschillende messing legeringen.
Bv het bouwpakket van mk heeft een andere legering dan bv. de h profielen die ik gebruik voor de stations overkapping.
Op de messing h profielen houd geen enkele lijmsoort dit heb ik uitgebreid getest.
Oa. 2 componenten lijm van uhu , super lijm , polyurethaan lijm etc.
Na vertinnen houden alle lijm soorten.
Kunststof op messing verlijmen blijft een lastige zaak ook volgens de diverse lijm fabrikanten.
Het plakt , maar echt mechanisch sterk is de verbinding niet.
Het advies om de messing delen te vertinnen bleek een goed advies te zijn (de mechanische sterkte van de verbinding verbeterd significant ).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ik lijm de laatste tijd veel alu op plexi, plexi op messing, messing op alu.
Heb heel goede ervaring met " Bison- Kombi metaal epoxy lijm" . Ook goed resultaten met Uhu plus+. ;)
Slechte resultaten met die snelle exopy's van Bison en UHU :evil:

Wel altijd goed opruwen, zeer goed ontvetten en dan er met je vingers afblijven voor je lijm aanbrengt.

(Er zijn ontvetters en ontvetters!!!, de ene doet zijn werk goed, de ander laat een filmpje achter. !!!)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

denobis
Berichten: 346
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Uhu plus is een 2 componenten lijm die op bepaalde messing legeringen prima werkt.
Alleen op de messing H profielen ook na opschuren en ontvetten plakt het niet goed.
Na vertinnen plakt het perfect.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Overige modelbouw”