Pagina 1 van 1

Lenz centrale en analoog

Geplaatst: 26 feb 2023, 11:13
door Maarten L
Goedendag,
Ik ben de Lenz digital plus besturing aan het verkennen/bestuderen. Omdat je met een Lenz-centrale ook één analoge locomotief kunt aansturen op adres 0.
Met het ene lokje lukt deat wel en de ander staat alleen maar te brommen. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en uit een minitrix NS1100 de condensator en het spoeltje eruit gesoldeerd. En nu loopt dit lokje heel mooi op adres 0.
Wat bracht mij op dit idee bracht is het ombouwen naar digitaal. Dan moet je ook het spoeltje en de condensator er uit halen. En de spanning die het lokje krijgt is een blokgolf. Dat zou ook het geval kunnen zijn als je op adres 0 een snelheid instelt. En dit vermoeden bleek dus te kloppen.
Volgend onderzoek is het aan/afkoppelen van een opstelspoor voor adres 0 lokjes. Stel je hebt 2 afkoppelbare sporen voor een adres 0 lokje. Wil je er één laten rijden dan koppel je dat spoor aan de baan. En als het lokje daar dan weer terug is, laat je dat spoor automatisch afkoppelen en het andere aankoppelen. Ik denk dat dit in koploper te realiseren is.
vriendelijke groet
Maarten

Re: Lenz centrale en analoog

Geplaatst: 26 feb 2023, 14:16
door DTS
In iTrain sowieso, daar kan je zelf van het ene systeem rijden naar een ander systeem.