Pagina 1 van 1

Roco 2209

Geplaatst: 22 jan 2023, 10:26
door c-rails
Ik zou dit topic moeten beginnen met: HELP!

Ik heb via een bekende veilingsite een digitaal voorbereide Roco 2209 uit een startset overgenomen en het plan opgevat, dat de eerste lok moet zijn, die ik 'onder handen' ga nemen. Ik heb een Lokpilot 5 gekocht en na het bestuderen van de handleiding (om te voorkomen dat ik een RTFM naar mijn hoofd geslingerd te krijgen :lol: ) deze ingebouwd. Poe, brug eruit, stekker erin. Zweten als een gek. :D
Goed, dat was deel 1 en succesvol.
Vervolgens heb ik het plan opgevat om de loc ook nog te gaan voorzien van een DRC2200. Deze wordt keurig geleverd met een handleiding. Hierin staat een aansluitschema digitaal. Het aansluiten van dit schema geeft de mogelijkheid om met F0 de hoofdverlichting uit/aan te schakelen en het rangeersein kan dan met F1.
Dan staat eronder in de handleiding het volgende: Door middel van de juiste functiemapping in uw decoder kan dit ook automatisch gebeuren. En dan denk ik: okajjj en hoe dan? Wie kan/wil mij dit uitleggen?

Re: Roco 2209

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:06
door denobis
Cor download jmri (is gratis) .
Windows: https://github.com/JMRI/JMRI/releases/d ... 98537f.exe
Hier vind je de nl handleiding :file:///C:/Users/hans/Downloads/Handleiding%20Sprog%20v3-2019.pdf
Dit is dan wel geschreven voor de sprog maar je kan er elke programmer mee gebruiken kwestie van de juiste programmer in de voorkeuren opzoeken.
Met dit programma kun je zien wat je doet en het wijst zich bijna van zelf.
Je begint met nieuwe lok en dan decoder laten zoeken.
Na decoder gevonden klik je op uitgebreid programmeren en dan zie je een aantal tapbladen waaronder functie mapping.
Gr
Hans

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:27
door c-rails
Goedendag Hans,

Mijn pc en zijn virusscanner flippen direct, als ik het wil openen. :?

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:37
door denobis
Dat komt om dat het een exe file is.
Even je scanner uitzetten en downloaden dan je scanner weer aanzetten.
Is even niet anders.
Het is gegarandeerd virus vrij.
Gr
Hans

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:44
door denobis
Ik heb je een pb gestuurd.
Gr
Hans

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:46
door c-rails
En dan loopt het vast vanwege Java. Dat is dus voor mij een brug tever. Dat wil ik niet op mijn pc, vanwege een hack in het verleden. In ieder geval bedankt, Hans.

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:50
door c-rails
Welke andere, dan maar betaalde, alternatieven zijn er?

Geplaatst: 22 jan 2023, 11:57
door denobis
Echte alternatieven zijn er niet.
Er is een betere java maar dan moet je eerst je andere java er af halen.

Geplaatst: 22 jan 2023, 12:16
door c-rails
Ik heb geen Java op mijn pc staan, vanwege de hack. Dat ga ik ook niet meer doen. Dat is ook de reden, dat ik iTrain niet gebruik.

Geplaatst: 22 jan 2023, 12:18
door denobis
Het is overigens verstandig om voor je treinen een aparte pc of laptop te gebruiken.
Dat doe ik dus ook.
Ik heb een pc helemaal ingericht voor mijn spoorbaan en programmer.
Heb je ook nooit gezeik met hacks of virussen.
Gr
Hans

Geplaatst: 22 jan 2023, 15:32
door c-rails
Hans, dat heb ik ook. Dat is ook een beslissing geweest na de hack. Mijn pc beneden krijgt elke twee weken een backup. Ik heb vier verschillende backup-drives. Zal mij niet weer overkomen, dat ik niet kan werken met pc. Maar zelfs dan ben en blijf ik voorzichtig met wat ik al dan niet installeer of welke sites ik bezoek.

Geplaatst: 22 jan 2023, 16:33
door denobis
Voor modelspoor programma's is java essentieel gewoon er op zetten en jmri er opzetten.
Gr
Hans

Geplaatst: 22 jan 2023, 23:42
door DTS
Heeft die Hack dan wel wat met Java te maken?

Er zijn biljoenen Java gebruikers wereldwijd en meldingen over een hack door java zijn op google niet te vinden.

Overigens gebruik ik deze java: Liberica Standard JDK 17.0.6+10 x86 64 for Windows

Geplaatst: 23 jan 2023, 10:40
door GND
Vanuit security oogpunt: Voor alle software, firmware, bios, etc. zorg dat alles up to date is.

In 2013 waren er best wel wat issues met Java.
De laatste jaren valt het wel mee. De laatste CVE van Java was 2018.
Zie de onderstaande link naar de CVE data base voor Java
https://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cg ... nvironment

Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
P.S. CVE staat voor Common Vulnerabilities and Exposures

Geplaatst: 23 jan 2023, 10:53
door denobis
Ik denk dat Cor een beetje te voorzichtig is.
Maar goed dat moet hij zelf weten.
Java is nu eenmaal een noodzakelijk gebeuren.
Als hij echt wat wil zal hij toch aan Java moeten geloven.
Gr
Hans

Geplaatst: 23 jan 2023, 11:24
door GND
@Denobis

Als ICT-er heb ik vanuit security oogpunt liever dat mensen te voorzichtig zijn dan te onvoorzichtig.
Vanuit een ander oogpunt, onvoorzichtige mensen leveren mij wel veel werk op. :o

Met vriendelijke groet,

Willem

Geplaatst: 06 feb 2023, 16:18
door denobis
@GND Te voorzichtig is ook niet goed en jij weet net als ik dat java soms een noodzakelijk kwaad is.

Geplaatst: 06 feb 2023, 16:51
door GND
denobis schreef: 06 feb 2023, 16:18 @GND Te voorzichtig is ook niet goed en jij weet net als ik dat java soms een noodzakelijk kwaad is.
@denobis
Ik ben het met je eens, dat Java een noodzakelijk kwaad is.
Vooral als je met een product werkt die niet met de nieuwste versie van Java wil werken. Ik heb 20 jaar geleden nog al eens lelijke woorden gezegd als ik met Java de settings aan moest passen om het werkend te krijgen.
Tegenwoordig is het met Java wel beter geworden.

Off subject:
Sinds de nodige jaren geleden gebruik ik heel vaak Firefox met de NoScript plugin als ik moet zoeken op het grote boze web.
Handig als je dan ziet hoe vaak er websites zijn die Java gebruiken en er door de NoScript plugin worden tegengehouden.
Indien je een website vertrouwd, kun je voor die website aangeven wat er wel en niet mag gebeuren wat scripting betreft.

Groet,

Willem (a.k.a. GND)

Geplaatst: 06 feb 2023, 17:29
door denobis
Nou ik heb java gewoon geïnstalleerd staan (al 20 jaar of meer) nooit problemen gehad.
Ik gebruik een goede virus scanner en in mijn modem zitten ook 2 beveiligingen.
Vroeger bouwde ik en leverde ik pc's dus weet er ook wel een en ander van.
Het aller eerste virus wat ik ooit bij iemand tegen gekomen ben was het junky boot virus maar die was simpel te verwijderen (dos 6.3)
Maar zelf nooit problemen gehad ondanks java.
Gr
Hans

Geplaatst: 08 feb 2023, 05:43
door c-rails
De 2209 is tijdelijk verhuist naar een ander station, alwaar de DRC2200 aan de lopi-5 wordt geknoopt. De lopi-5 wordt daar dan ook geprogrammeerd om de door mij gewenste instellingen te verkrijgen.

Wat de discussie Java al dan niet betreft: ieder heeft z'n voorkeuren, wensen of wat dan ook.
Mijn gebruikscomputer en laptop gebruiken alleen Defender. Wordt door velen gezien als niet toereikend. In mijn ogen is het een product van Microsoft en ik ga ervan uit dat zij hun product op orde hebben en ben daarin tot op heden nog niet in teleurgesteld.
Voorlopig is Java installeren nog steeds niet nodig. Ga ook geen iTrain gebruiken, waar Java voor nodig is, dus tot op heden red ik mij prima in mijn Javaloos tijdperk.

Hans: Ik ben echt dankbaar voor je bemoedigende woorden en pleidooi voor Java. Maar ik zie het ook wel een beetje als uitdaging hoe lang ik zonder kan. En wordt het echt onvermijdelijk, dan wordt de laptop het slachtoffer wat eraan moet geloven. We gaan het zien en meemaken.

Geplaatst: 08 feb 2023, 08:49
door denobis
@ Cor
Microsoft heeft door de jaren heen bewezen dat ze zeker geen waterdichte producten maken.
Ik heb heel wat mensen geholpen die door fouten in bv Defender virussen in hun systeem opgelopen hadden.
Een goede virus scanner is zeker belangrijk.
Voorheen gebruikte ik Bullguard maar helaas is die overgenomen door Norton (wat ik duidelijk minder vind ).
Gr
Hans

Geplaatst: 08 feb 2023, 16:38
door c-rails
Heb zelf jaren F-secure gehad. Beviel mij erg goed. Ook gedaan omdat ik Norton minder vond.
Maar zoals al gezegd, voor het gebruik voor mij, voldoet Defender prima. Gewoon goed opletten, welke sites je bezoekt en welke linkjes je opent.